19 april 2024, 05:28:53

eerste jong

Gestart door _roel, 19 augustus 2004, 14:21:59

« vorige - volgende »

_roel

hoi

Ik heb nu een nestje grasparkieten en het oudste jong is nu 20 dagen. Als je het jong met de hand wilt voeden moet hij dan nog altijd onder een warmtelamp ofzo zitten? Of is in een gewone doos ook goed? En hoevaak moet je hem voeren per dag? Moet hij 's nachts gevoerd worden?

(sorry voor alle vragen ineens maar het jong word niet zo goed gevoerd daarmee wil ik hem graag zo voeden maar heb geen ervaring)

grtz

Paul

Hoi Roel,

De eerste twee weken moet het jong zeker warmte hebben van een warmtelamp en eigenlijk tot het veertjes heeft moet je hem warm houden.
Na twee weken houden de ouders de jongen al vaak niet meer warm maar ze liggen dan wel tegen elkaar aan om elkaar warm te houden.
In het begin zal een jong om de twee uur gevoerd moeten worden.
In de nacht kan je het een aantal beurten over laten slaan om de krop goed te laten legen.
Maar om  het op die leeftijd helemaal over te nemen met voeren gaat bijna nooit goed zeker als je niet echt ervaring daarin hebt.
Je kan het jong ook gewoon bij de ouders laten liggen en een paar keer per dag bijvoeren en de rest aan de ouders over laten.
Die houden het jong in elk geval op de goeie temperatuur want dat is best belangrijk.

Groetjes, Paul

_roel

hoi,

Moet een jong van 20 dagen nog om de 2 uur met de hand gevoert worden? ik had gehoord dat het maar 2a3 keer per dag moest op een leeftijd van 3 weken! en welk is het beste merk van voeding?

grtz

Paul

Hoi Roel,

Na 20 dagen hoeven ze inderdaad nog maar 3 a 4 keer per dag een voeding te hebben maar vooral de eerste week moeten ze om de 2 uur hebben.
Nutribird A21 is een van de meest gebruikte handvoeding.
Je hebt ook van Orlux dat is hetzelfde als Nutribird en van Kaytee en cede heb je ook handvoeding.
Alleen Cede moet je mengen met eivoer na een paar weken dat stem je af op de leeftijd van de vogel en de rest is totaalvoer dat geef je over de hele periode hetzelfde.
Bij het voer zit meestal ook een beschrijving over hoe vaak je moet voeren.

Groetjes, Paul

_roel

hoi,

Ok, ik heb hem vanmorgen voor het eerst gevoerd en het ging goed maar ik weet niet goed of ik wel genoeg geef er stond opde verpakkin 10% van het gewicht dus dat is 5ml maar kun je ook te veel voeden? En 's nachts moet er niet gevoerd worden he?

grtz

Paul

Hoi Roel,

Ik weet niet of je met de spuit of met een lepeltje voert.
Vaak merk je wel dat ze genoeg op hebben als de krop dik is en ze geven dat vaak aan.
Ik voer altijd met een lepeltje en ik geef dan net zolang tot ze niks meer willen en dan zitten ze meestal prima gevuld vol.
Met een lepeltje is veiliger en ze wennen er al aan om zelf eten te pakken dat is beter voor als ze over moeten op gewoon zaad omdat ze al zelf hun voer pakken.
Echt te veel kan je ze niet geven want dan zou je ze echt moeten dwingen als ze blijven pakken gewoon doorgaan.

Groetjes, Paul

_roel

hoi,

Het voeren gaat nu goed, ik moet hem wel wat dwingen maar het gaat. Ik voer met een spuitje. Maar tijdens het voeren niest hij redelijk veel, het kan toch niet dat het voer in de longen in gegaan (misschien een domme vraag maar toch). Hij heeft er nu niet echt meer last van.

Paul

Hoi Roel,

Het ligt eraan hoe je het voer naar binnen spuit als je het verkeerd doet kan het de longen in gaan.
Dat niesen lijkt me niet goed tijdens het voeren in elk geval.
Je moet aan de zijkant elke keer een klein beetje in de snavel spuiten en dan slikken ze het zelf door dan loop je geen risico.
Een spuit in een keer naar binnen spuiten is in elk geval nooit goed.
Daarom voer ik liever met een lepeltje dat is veel veiliger en de meeste doen dat zonder problemen.
De valkjes die ik hier kreeg die al met de spuit gevoerd waren aten in 5 minuten al van de lepel.

Groetjes, Paul