25 april 2024, 12:22:01

paracetemol

Gestart door Uhm, 20 augustus 2004, 03:35:28

« vorige - volgende »

Uhm

hallo allemaal,

een vraagje: is het geven van een paracetemol in een klein stukje gemengd met water verstandig als een valkparkiet ziek is?

( opa die dat heeft geprobeerd op een andere vogelsoort die ziek was en is waarschijnlijk beter geworden )

Coco en Chantal

Wat ik wel weet is dat het vergif is voor honden, dus ik zou het zelf nooit aan een vogel geven.
Als je valkje ziek is kan je beter naar de dierenarts gaan dan zelf gaan experimenteren, want paracetamol is voor mensen en niet voor dieren.

chantal
Groetjes Chantal en de valkjes


Karin

Het enige verstandige wat je kunt doen als je valkje ziek is is contact opnemen met de dierenarts. Nooit zelf maar wat gaan proberen. Paracetamol hoopt zich op in de lever en kan deze beschadigen. Bij honden en katten tenminste, dus ik neem ook aan bij vogels  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Kolkkie

Citaathallo allemaal,

een vraagje: is het geven van een paracetemol in een klein stukje gemengd met water verstandig als een valkparkiet ziek is?

( opa die dat heeft geprobeerd op een andere vogelsoort die ziek was en is waarschijnlijk beter geworden )


Hoi,

Als ik jou was zou ik toch maar niet gaan experimenteren met dat soort dingen.

Een vogel heeft een heel andere stofwisseling dan een mens. Een simpel (voor de mens dan) paracetamolletje kan voor een vogel al giftig zijn omdat zijn lijfje het niet af kan breken. Met leverproblemen en evt. de dood als gevolg.
Mocht er al paracetamol voor vogels zijn (weet niet of het bestaat) zal deze wel in een andere dosering zijn als die wij hebben.
Die van ons zou dan stukken zwaarder zijn als die voor vogels. Als je een heel klein stukje zou nemen, zou je nog niet weten hoeveel je je vogel zou geven want je weet niet hoeveel miligram van een stof ik zo'n stukje zit.

Als je dus pijnstillers of andere medicijnen nodig hebt moet je contact opnemen met een dierenarts omdat dieren andere medicijnen krijgen als mensen.

Groetjes,

Mariska

Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Paul

Hoi Erdogan,

Paracetamol is geen geneesmiddel in de vorm dat je er beter van word.
Het zal hoogstens de pijn verlichten dus als je valkje ziek is heeft het echt weinig nut.
Je kan dan beter druivesuiker door het drinkwater doen daar hebben ze veel meer aan.
En uiteraard kan je het beste contact opnemen met een goeie vogelarts.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi,
Voor vogels bestaan speciale pijnstillers die in de bek kunnen worden toegediend. Geen enkel medicijn kan zonder meer aan een dier gegeven worden. Paracetamol en/ of asperine kunnen beter niet voor dieren worden gebruikt (en zijn idd in sommige gevallen zelfs heel gevaarlijk).

Paracetamol kun je vlg mij niet echt in water oplossen, want het vormt een suspensie en gaat daardoor op de bodem liggen (ik doe het weleens, maar dan in 1 keer het hele glas leegdrinkes ...vies). Daarbij veroorzaakt paracetamol een vieze smaak aan het water, waardoor de vogel het ws geeneens zal drinken en dat is ook slecht.

gr Inger

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Kolkkie

CitaatParacetamol en/ of asperine kunnen beter niet voor dieren worden gebruikt (en zijn idd in sommige gevallen zelfs heel gevaarlijk).

Hoi,

Asperine lijkt mij idd helemaal niet gezond voor een valkje aangezien het de eigenschap heeft dat het bloed verdunt.
Dat kan dan helemaal desastreuze gevolgen hebben voor een valkje als hij bijv. een open wond heeft.

Ik zal dat soort dingen absoluut niet geven aan mijn eigen valkjes.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006