6 mei 2025, 23:15:24

maïskolf

Gestart door claudjuh, 31 augustus 2004, 02:49:11

« vorige - volgende »

claudjuh

hai allemaal,

Gister hadden mn kindjes een verse maïskolf meegebracht.Ik heb het bij de valkjes in de voliere gelegd; eerst vonden ze het nix, bleven uit de buurt, maar toen ik later terugkwam van weggeweest was het een echte hit!  :)
Ze verdrongen zich om er maar het beste bij te kunnen, echt leuk om te zien. Inmiddels is hij bijna helemaal afgeknaagd, maar, is het eigenlijk wel goed voor ze??  :-/ Of geldt ook hier, ja, het mag, maar niet te veel?!

hoop dat jullie het antwoord voor me hebben,

groetjes claudia

carco

Als het goed is mogen ze het gewoon hebben hoor,bij mij zijn ze er ook verzot op en geef het regelmatig: ik geloof alleen wel dat het een dikmaker is en je moet het dus niet te vaak geven.
Groetejs: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Tara

Hoi Claudia,

Maïs mag je idd geven hoor :-). Hier vinden ze het niet zo super, maar de duiven daarentegen :D

Groetjes, Tara

claudjuh

hoi Caroline,

Dank voor je reactie! Ik keek voor de zekerheid nóg eens alle al geposte dingetjes op Voeding eens na en...ja hoor...weer niet opgelet, er stond al een topic over! Maar eens goed gelezen en moet idd uitkijken omdat het aanzet. Dus dan blijft het een delicatesse van eens int seizoen,  ;D.

groetjes claudia

claudjuh

hoi tara,
dacht eigenlijk ook, dat het écht een duivending was, maar toen ze eenmaal geprobeerd hadden.....hahhahaa! Misschien een  beetje duivengenen... :D :D

groetjes claudia

Paul

31 augustus 2004, 05:10:32 #5 Last Edit: 31 augustus 2004, 05:14:59 by Paul
Hoi Claudia,

Mais heb je in vele soorten de een bevat weer meer zetmeel als de andere soort en je hebt er ook die erg veel suiker bevatten dat is meestal de mais die door mensen gegeten word.
Mijn broer haalt altijd die gedroogje maiskolfjes van vitakraft die zijn eigenlijk voor knaagdieren en papagaaien.
Daar snijd ie schijfjes van en ze zijn er uren mee bezig en al geef je het alleen maar voor de bezigheid ze hebben er echt lol aan.
Ik geef zelf wel eens popcorn die met droge lucht gepoft is dus zonder vet of iets anders erop dat vinden sommige ook lekker.
In papagaaienvoer zit ook altijd wat mais dus het zal zeker geen probleem zijn als je het af en toe geeft.
Dit is trouwens wel een leuke site waar je alles van verschillende soorten mais kan lezen:
http://users.telenet.be/geowisvlio/Website%20Mais%20def/plantkunde.htm

En nog nederlands geschreven ook :-)

Groetjes, Paul

claudjuh

hai Paul,

léuk, 'k wist niet dat er zoveel soorten mais bestond! Weer wat geleerd!
Die kleine gedroogde maiskolfjes ken ik wel van bij de dierenwinkel, maar heb ze nooit gekocht, omdat ik dacht dat ze te hard voor de valken (en grasparkieten) zijn. Heb ook wel eens zon pakje met vanalles erin gekocht, ook voor grote parkieten en papagaaien, en dat was ook allemaaal best hard spulletje, maar niemand at ervan, of maakte zelfs maar aanstalten om het eens te proberen. :-/ Dus ik dacht bij die mais: aaah, te hard, dus niet geprobeerd. Die ze van de week hadden, was nu van het land, dus nog niet helemaal hard en droog.
Achja, en als de mais op is, vinden de het overblijfsel óók heel erg leuk om mee te spelen! ;D

groetjes claudia

Paul

Hoi,

Ik heb vandaag die gedroogde mais geprobeerd maar die van mij keken er niet naar om.
Alleen de valkjes van mijn broer vochten er zowat om en inderdaad spelen ze ook met het overblijfsel als de korrels eraf zijn.
Mijn Rosella was er wel mee bezig om korrels op te eten die zat ermee in zijn pootje en er aan te knabbelen :-)
Ik ga ook een keer verse kolfjes proberen kijken of ze daar wel wat mee doen.

Groetjes, Paul

Riny

Hallo allemaal
Mijn valkjes krijgen iedere week 2 maiskolven daar moeten ze met 14 valken mee doen.
Ik koop ze bij een boer en leg ze droog weg,dan ben je veel goedkoper uit als in de dierenwinkel.
Groetjes Riny