10 mei 2025, 12:35:33

Nepeieren

Gestart door Tara, 4 maart 2003, 20:56:01

« vorige - volgende »

Tara

Hallo iedereen,

ik heb eigelijk een vraagje over nepeieren. Helpen die eigelijk? Wat beïnvloedt dit de valkjes dan???

Raymond

Dat is toevallig! Ik wilde net een vraag over kunst-eieren gaan stellen  :).

Wij willen nog geen kleine valkjes, dus ik heb kunst-eieren besteld bij de dierenzaak. Die komen echter pas volgende week en onze pop heeft gisteren haar eerste ei gelegd. Voordat ik de eieren dus kan gaan vervangen zitten ze al tussen de 8 en 10 dagen op de eieren.

Mijn vraag is nu: Wat moet ik doen met de eieren die ik uit het nest haal? Sterven die vanzelf af als ik ze weggooi? Ik durf ze niet te breken omdat ik dan bang ben dat er een klein vogeltje uitkomt ofzo  :-[

Natuurlijk ben ik ook benieuwd naar het antwoord op de vraag van Tara.

Mandy

Hahahahahaha Raymond als je volgende week die eitjes zou breken vliegt er nog niets uit weg hoor.  ;D
Maar als ze wel bevrucht zijn dan zal er volgende week een klein embryootje in zitten denk, daar is dan nog geen vogel in te herkennen hoor.
Maar je kan een evt bevrucht ei niet tot ontwikkeling laten komen als je er met een dunne naald doorheen prikt. Dit heb ik 's ergens gelezen/gehoord, maar het lijkt me dan dat er toch wat vulling uit kan komen...?
Een andere optie inderdaad zou zijn deze weg te halen, te breken en vervangen door nepeitjes, maar daar moet je dus nog op wachten...
En ken je niemand die met valkparkieten kweekt en evt. bevruchte eitjes over wilt nemen? Woon je toevallig bij mij in de buurt (Hoogerheide) ik heb dan wel interesse hoor. :D
En misschien is dit wel drukte om niets en zijn de eitjes gewoon onbevrucht?
Als je valk straks op de nepeitjes zit kan je die na de ongeveer 18 dagen natuurlijke broedtijd weer weg halen.
Succes ermee. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Raymond

Dankjewel voor je snelle antwoord! Ik wil echter niet de wind uit de zeilen van Tara nemen, dus kan iemand ook op die vraag antwoord geven?

Dank!  ;)

Mandy

6 maart 2003, 19:19:46 #4 Last Edit: 6 maart 2003, 21:38:53 by Mandy
Nou, ik heb geen direct antwoord op die vraag voor Tara. :-/
Maar het kan gewoon echte eieren vervangen in situaties zoals die van jou Raymond, als je dus bv geen echte jonkies wilt. Ze gaan dan gewoon hierop verder broeden en haalt die dan na een dag of 18 broeden weg. Die eitjes worden dus ook gewoon warm van het broeden.
Alleen weet ik niet hoe het aanvoelt voor de valk zelf, want normaal draaien ze de eieren een aantal malen per dag om indroging van de dooier aan de schaal te voorkomen.
En een collega van mij die bij mij eens een valk heeft gehaald en nogal wat eieren en nestjes achter elkaar legde stopte hier niet mee (waren onbevrucht want valk zit alleen).
Een andere vogelkenner met veel ervaring adviseerde haar toen flink met de eieren te schudden zodat de dooier kapot zou gaan vanbinnen en de valk zou dan aanvoelen dat er iets mis was en stoppen met broeden? Dit heeft echter niet geholpen (maar wel door het aantal lichturen te verminderen door een doek over de kooi te doen, op advies van een dierenarts).
Ik weet dus niet of er een soort vulling in een nepei is verwerkt om ze de indruk te geven dat het "echt" is? :-/
Misschien dat je vraag zo toch nog een beetje beantwoordt is Tara? ;)

Tara

Hoi hoi, wat ik eigelijk bedoel is:
ik zou dolgraag jongen hebben, als ik nu nepeieren zou leggen, gaan zij dan echte leggen of niet?

Groetjes, Tara

Mandy

Ja inderdaad, het schijnt van wel.
Dat was ik nog vergeten te vermelden ja. ;)
Maar dat doe je pas als je ze eerst zelf de kans hebt gegeven.
Geef ze de tijd en heb wat geduld.
Als je voor de eerste keer gaat kweken kan het allemaal niet snel genoeg gaan, maar het gebeurt maar zelden dat ze niet uit zichzelf gaan broeden als ze een partner en nestgelegenheid hebben.
Wacht maar af, komt goed. ;D

Tara

O oké Mandy, bedankt.

Ik ben terug van weggeweest en al steeds toen ik naar mijn valkjes ben gaan kijken zie ik een man in de nestkast en de pop zit buiten de kast te wachten :)

Ik denk dat dat wel een goed teken is :)

Groetjes, Tara

Mandy

Inderdaad, het is zo dat de man altijd eerst de blokken gaat inspecteren en de meest geschikte uit zoekt. Daarna bekijkt de pop het blok en als ze tevreden is zal ze hier weldra eieren in gaat leggen, tenminste als er paringen plaats hebben gevonden natuurlijk. ;D  Meestal is dat 1-2 weken na de eerste paring. Je hebt het vaak al gauw in de gaten, want je ziet dan de man of pop alleen buiten zitten terwijl de ander aan het broeden is.
Succes! ;)

Tara

Hoi Mandy,

ik heb al vaker meegemaakt dat de man en pop samen in een kast zaten hoor, dus echt lang wachten ga ik hopelijk niet meer moeten doen :) En ze gaan er altijd maar meer en meer in zo te zien :)

Groetjes, Tara

Mandy

Nou het is wel zo dat de pop ook een kijkje tussendoor neemt met het inspecteren, maar het is dus wel de man die eerst en het meest zal inspecteren.

Maar ik had eigenlijk nog een tip;
inspecteer de ontlasting...!? ::) :-/
Ja, want lichamelijk gebeurt er veel in zo'n lijfje. Ze bereiden zich goed voor op de broedperiode. Dat wil zeggen dat ze ook hun lichaam voorbereiden om de ontlasting op te houden. Normaal leggen ze om de 15 min een drolletje nu leggen ze DROLLEN, hele flatsen wel te verstaan! :o
En dan dus alleen als ze uit het blok komen. Ze broeden elk ongeveer een etmaal en moeten dan dus heel wat ophouden.
Voor het broeden ga je dit dus al waarnemen.
Hou maar 's in de gaten. ;)

Tara

Haha hoi Mandy, leuke tip, daarjuist moest ik de lege zaadjes die buiten de volière lagen opruimen en ik deed de rest van de katoenen draadjes in 2 nestkasten en in de nestkast waar mijn man Jako veel inzit, zag ik in de opening een lange groene sliert :D Was me even lachen, ik weet wel niet of het van de man of de pop is :)

Wat denk je?

Groetjes, Tara

Mandy

Nou, een goed teken dus! :)
Normaal hebben ze vaste ontlasting en zijn het kleine hoopjes, een groene sliert dus niet...lekker praatje hé. :D
De man en pop bereiden zich natuurlijk allebei voor omdat ze samen zullen broeden dus het kan van de man of/en pop zijn.
Of heb je ze sla gegeven dan is het natuurlijk ook dun.
Maar dat zal je in deze situatie wel niet bedoelen en weet je zelf ook wel.
Laat maar weten als de eerste eitjes gelegd zijn. ;)

Tara

Hoi Mandy, ik heb de vogels witlof gegeven, maar de valken eten er niet echt van, het zijn de kleine vogeltjes die het eten, dus dat zal het niet zijn ;D

Recht naar de eitjes toe ;D
Jipie, als ik eitjes heb, zijn jullie de eersten die het zullen weten :)

Groetjes, Tara&Co