Joep blijft zich na het broeden kaal plukken

Gestart door Ron en Marjoke, 9 augustus 2004, 15:50:07

« vorige - volgende »

Ron en Marjoke

We zijn er sinds kort achter dat Joep een meisje is: ze heeft 3 eitjes gelegd. We hebben de eitjes 2 weken laten liggen om haar te laten broeden. Dat ging allemaal prima. Maar plukt ze haar veertjes: onder haar vleugels, op haar rug en bovenaan haar pootje.
Ze heeft genoeg eikachtvoer en schelpenmengsel. Voor we haar bij haar vakantieoppas brachten hebben we haar behandeld met een spray preventief en ter bestrijding van beestjes. De oppas heeft haar ook goed verzorgd, maar na 3 weken is er nog niets veranderd in de situatie. We hebben ook aan eenzaamheid en verveling gedacht. Ze had haar spiegeltje namelijk gesloopt, dus hebben we er een nieuwe in gehangen, samen met een nieuw speeltje.
Wat is er met Joep aan de hand?  :-/ Wat moeten we doen?

Groeten van Ron en Marjoke

Paul

Hoi Ron en Marjoke,

Ik heb datzelfde ook met een valkje hier en na een jaar is die nu echt behoorlijk kaal op de borst en onder de vleugels :-(
Het is bij mij een schimmelinfectie dat is geconstateerd door de dierenarts en ik heb ze er nu een aantal keer voor behandeld maar het kale blijft helaas.
Ik zou zeker even een verenonderzoek laten doen dan kan de dierenarts dat zo vaststellen.
Je kan dr Feld even bellen ik denk dat je de veren gewoon op kan sturen maar dat kan je even vragen.

Dr. Feld
van Bemmelstraat 1 - hoek Kapelweg
Amersfoort-Zuid
Tel 033-2864772

Het kan natuurlijk ook wat anders zijn maar het is een mogelijke oorzaak.
Je ziet verder niks aan de veren of de huid meestal maar toch kan het zoiets zijn.
Het kan ook verveling zijn dat ze dat gaan doen en als ze het eenmaal gewend zijn is het gedrag heel moeilijk af te leren.
Dus probeer er zo snel mogelijk achter te komen wat de oorzaak is.

Groetjes, Paul