15 mei 2025, 23:23:39

geluiden

Gestart door michel2, 5 augustus 2004, 22:30:36

« vorige - volgende »

michel2

ik heb 2 mooie nieuwe valkparkieten in een grote kamervoliere met 2 mannetjes grasparkieten en ik moet zeggen dat het nu al een maand heel erg goed gaat. Ik weet alleen niet of het mannetjes of vrouwtjes zijn . ze fluiten allebei wel en hebben dan vaak de kuif naar beneden hangen, zeg maar een beetje in de vorm van hun kopje staan. kan je hieraan zien of het een man of pop is. Mijn grasparkieten krijgen xtra vital voer en nu ik valkparkieten erbij heb krijgen de valkjes ook xtra vital. dat is op zich goede voeding toch?

groetjes michel ;)

brechtsje

Hallo Michel,

Ik weet en heb veel gehoord dat als de staart weinig tot geen strepen aan de binnenkant heeft dat het een mannetje is.Lopen er veel gelijke streepjes dan is het een pop.
Een pop schreeuwt ook meerdan de man is mijn ervaring.

Groetjes Brechtsje :)

Kolkkie

6 augustus 2004, 16:51:25 #2 Last Edit: 6 augustus 2004, 16:51:57 by kolkkie
Hoi Michel,

Vaak kan je aan het gedrag al zien wat voor een geslacht een valkje heeft. Ik zal het hieronder even op een rijte zetten.

Gedrag mannetjes:

- fluiten/praten,
- macho gedrag (bijv. met vleugels van het lijf rondlopen),
- tikken met de snavel op voorwerpen.

Gedrag popjes:

- rustig
- fluiten/praten niet (er kunnen uitzonderingen zijn)

Aan de kuif kan je niet zien of het een man of pop is.

Vaak kan je het wel aan het verenkleed zien, maar dan moeten ze wel hun jeugdrui hebben gehad (weet niet hoe oud je valkjes zijn?)
Jonge valkjes zien er uit alsof het popjes zijn. Als het mannetjes zijn dan komt hun mooie verenpak na die jeugdrui.

Wildkleurmannetjes krijgen een gele kop, van popjes blijft die grijs.

Je kan dat het beste bekijken op de mutatiepagina. Dan kan je het verschil zien (link:http://www.valkparkiet.org/nl/files/mutaties.htm).

Je kan het idd wel aan de staartveren zien, maar daar geldt dus ook voor dat je valkjes eerst door de jeugdrui heen moeten zijn geweest.
Soms blijven de eerste staartveren langer zitten als de jeugdrui, maar over het algemeen kan je dus na de jeugdrui pas uitgaan van die streepjes die bij de staartveren zitten.
Als die aanwezig zijn is het een pop, als ze afwezig zijn is het een man.

Soms kan dat wel moeilijk zichtbaar zijn. De vlekken kunnen geel/oranjig zijn, maar ook bijna dezelfde kleur hebben als de normale veren van het valkje.

XtraVital is heel goed voer. Voor parkieten ziet het voer er iets anders uit als voor valkparkieten (bepaalde zaadjes zijn kleiner en er zitten geen zonnebloempitten in het voer voor grasjes) maar op zich kan het geen kwaad dat ze XtraVital voor parkieten krijgen.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Manon

Hallo,
       Mijn valkparkiet krijst heel erg! Ik weet niet wat ik moet doen. Ik denk dat hij zijn moeder mist. Helpt een handoek mischien? Of iets anders hij is ongeveer 7 weken!

suus

Hallo manon.
Op welke manier krijst je valkje? Weet je zeker dat hij zelfstandig eet? Kan hij ergens pijn aan hebben?
Ik denk dat je niet gelijk met een handoek moet beginnen hoor!!
Als alle lichamelijke zaken uitgesloten zijn, en het eten ook, moet jer er gedragsmatig mee aan de gang. Maar zo jong zou ik eerst eens naar het lichamelijke deel kijken.
gedragsmatig: Geen aandacht aan het gekrijs geven. Niet gelijk belonen met aandacht als hij maar 1 minuut stil is (dat koppelt hij dan, eerst krijsen dan minuut stil en hoppa ik heb aandacht) Maar dus ook niet zeggen dat hij niet moet schreeuwen, Ga vooral ook niet terug schreeuwen. (negatieve aandacht is ook aandacht). Zorg voor voldoende afleiding voor je valk. verder alleen aandacht geven als hij uit de kooi is!!
Succes
Groet
suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Carla_en_Yoshi

Hallo Manon.

Ik denk dat het krijsen toch een soort van bedelen is omiets te eten te krijgen.
Mijn valkje is nu bijna 11 weken en doet het af en toe nog,om iets lekkers te krijgen.In het begin wist ik niet wat het voor een geluidje was.Een soort geluid wat een kraai maakt.Toen ik hem net had wilde hij geen fruit eten :(,toen heb ik hem heele kleine stukjes appel met de hand gevoerd.Dus als ik nu fruit of een wortel eet maakt hij dat geluidje nog steeds :).
Groetjes van Carla.

Barbara

Hoi, ik ken dat gekrijs ook wel. Toen ik mijn valkje nog 2 en later 1x per dag pap gaf, zette ik haar als ze tussendoor krijste bij het voerbakje (in het begin met natgemaakt eivoer) en roerde daar wat in met mijn vinger, hield het vlak onder haar snaveltje en vaak ging ze dan wel eten en het krijsen werd steeds zachter en hield op na een minuutje of wat. Soms deed ik dat wel 6x op een avond, maar het heeft denk ik wel geholpen, alhoewel ik natuurlijk niet weet of het anders ook opgehouden zou zijn... Ook toen ze geen pap meer kreeg moest ik het nog een paar keer doen geloof ik, maar toen hield het echt snel op! Succes, het houd echt een keer op al lijkt het van niet! Groetjes, Barbara