16 april 2024, 22:52:00

zielige valkjes

Gestart door wouter, 14 augustus 2004, 17:15:38

« vorige - volgende »

wouter

ik ben gisteren naar een avondmarkt geweest en daar waren ook valkjes te koop.
maar ze zaten daar zo zielig. 1tje was kortgewiekt en werd als show model gebruikt. en de andere zaten per 4 in een kooitje van 10b  30l 15h ongeveer.
ik kon er niet naar kijken ik werd er gewoon ziek van.
groetjes  wouter(ekkie)

boezempje

hai  wouter

ja hellaas gebeuren die dingen ook het moest niet mogen.
is maar goed dat ik het niet gezien heb anders hadt ik er zeker wat van gezecht niet dat het wat uitmaakt maar het gaat om het gevoel wat je er bij krijgt als je dat zo ziet,
moest niet mogen.

gr esther

Carla_en_Yoshi

Hallo.

Zelf heb ik het ook wel eens gezien in belgie op de zwarte markt.In de Hamont hallen.Ik vond het ook heel zielig om te zien :-[.En heel erg dat zoiets in deze tijd nog gebeurt.

Groetjes van Carla.

Anita1

nah ook toevallig.ik zag het hier op een gewone markt.schandalig met die hitte.de zon er lekker op.keiklein.en dik dat ze waren!!!!!!!!!! pfffffff
volgende week maak ik een melding als ik het weer zie,erg hoor!!! knuff anita :-/

Theetje

Hoi Wouter,

Zielig he als je dat zo aantreft.
Helaas gebeurt dit op vrijwel alle vogelbeurzen, dus de mensen die naar Zwolle gaan zullen ook deze taferelen aan kunnen treffen in september.

De vogels staan daar puur voor de handel met zoveel mogelijk in een kooi of lopertje gepropt. In Boskoop is er bijvoorbeeld een limiet op het aantal lopers dat je mag meenemen. En als je dan zoveel mogelijk vogels wilt verkopen zul je ze klein moeten huisvesten.

Nog erger is het feit dat deze dieren vaak een of twee dagen van tevoren worden "ingekooid" zodat er op de dag van de markt geen werk vooraf nodig is voor de verkoper.

ik vind dit zelf het nadeel van de vogelmarkten en beurzen.

Groetjes

Theetje


wouter

sorry maar ik heb de indruk dat jullie denken dat ik naar een vogelbeurs ben geweest maar ik ben gewoon naar een normale avondmarkkt geweest (niet speciaal voor vogels).
groetjes wouter(ekkie)

Carla_en_Yoshi

Hallo Wouter.

Je geeft heel duidelijk aan dat je op een avondmarkt bent geweest ;).
Ik denk dat Theetje alleen wil zeggen dat dit ook gebeurt op vogelmarkten of beurzen.
Waar ik ben geweest is ook geen  vogelmarkt,de valkjes zaten ook naast ratten ,muizen en cavia's .Normaal verwacht je op een gewone markt eigenlijk geen dieren.Dus ik denk ook dat de omstandigheden op een vogelmarkt anders zijn dan op een gewone markt.Waar ik ben geweest zat in de kooitjes ook GEEN voer en GEEN water >:(.

Groetjes van Carla.

Theetje

Hoi Wouter,

Ik bedoelde inderdaad te zeggen dat dit eigenlijk de "normale" methode is om vogels te verkopen op wat voor beurs of markt dan ook.

Het was eigenlijk ook een inhakertje op het feit dat men dit graag anders wil zien en er eventueel wat van wil zeggen. Het jammere is dat dit gewoon niets uithaalt. Natuurlijk zien dierenvrienden dit graag anders, maar het was ook een beetje een waarschuwing voor de mensen die nog nooit op een (vogel)markt of beurs zijn geweest, want als je een kooitje al verschrikkelijk vind om te zien breekt je hart op een beurs. Natuurlijk zitten daar ook wel handelaren die de vogels in een grotere kooi verhandelen, maar helaas wordt het nog veel gedaan in kleine lopertjes. De vogels pikken elkaar van de stress helemaal kaal en gewond, dus eigenlijk is het nog dom ook om ze op deze manier te verkopen, want zeg nou zelf een aangepikte vogel die er niet al te best uitziet koopt vrijwel niemand.

Ik begrijp je dus helemaal hoor. Het is een rotgezicht. Misschien dat het ooit nog veranderd in de toekomst. Laten we het maar hopen.

Groetjes

Theetje


Sven

Hey,

Ik heb zo een parkietje gekocht op de markt in Anderlecht.
Ze/hij kan ook niet vliegen dus neem ik aan dat ze gekortwiekt is.
Ze/hij ziet er zo uit: http://www.valkparkiet.com/data/foto/cinnamonsii.jpg

Gaat ze ooit nog kunnen vliegen?
Ik wil graag een vriendje voor haar/hem kopen, welke vogel zou goed met haar/hem opschieten? En waar zou ik dat kunnen kopen? (ik woon in de buurt van Dilbeek-Ternat-Anderlecht)
Verder is het echt een toffe vogel, niet bang, springt van de zetel op mijn schoot,...
Ze/Hij bijt wel als je te rap met je hand in haar/zijn buurt komt.