9 mei 2025, 01:21:08

Yoda plukt Chewy

Gestart door Annouschka, 10 augustus 2004, 18:16:02

« vorige - volgende »

Annouschka

Hoi,

zoals de meesten wel weten, zit ik met die verschrikkelijke papegaaienziekte in huis.
Ik heb dus 4 valkjes: Yoda en Chewy (koppel) en Solo en Yabba (koppel in wording  ;D).

Sedert een tijdje versiert Yoda mijn popje Chewy, zij gaat erop in (kippetje) en dan wist ie ineens niet meer wat ie moest doen.  Wel gisteren weet ie het dus wel maar zij gaat lopen van hem.
Nu heb ik dus gezien dat Chewy geplukt wordt door Yoda aan haar oortjes, als ze elkaar wassen, rukt ie soms een veertje uit en het is een kaal plekje aan het worden.

Nu is mijn vraag, kan dit door de ppg-ziekte zijn dat ie gefrustreerd is en dat ie dat uitwerkt op Chewy of is ie gefrustreerd omdat ie er niet 'op' mag?

Ik weet dat er weinig aan het plukken te doen valt, behalve dan met van die nagelbijtersgel maar dat wil ik absoluut niet gaan gebruiken.  Is er nog iets anders wat ik daaraan kan doen of niet of moet ik hen gewoon laten doen?  Doet Yoda dit omdat ie in z'n pubertijd is?

groetjes
Annouschka

Anita1

bah dat is vervelend zeg.ik zou het niet weten ik hoop dat je snel antwoord krijgt.kan ik er ook wat van leren.gr anita ;)

Inger m

Hoi,
Dit gedrag zie je vaker bij valkparkieten, zo heeft bij mijn koppel zowel het popje als het mannetje een kale plek in de nek. Ik zie ook dat ze bijelkaar veertjes uittrekken (soms). Het blijft echter al jaren beperkt tot dezelfde plaats en valt ook niet echt op, ik heb er geen problemen mee (dit koppel plukt de jongen niet).

Ik weet niet of het frustratie is (komt er bij mijn koppel nu niet echt uit) en ppg zorgt vgl mij niet voor plukgedrag naar andere vogels toe.

Je kunt er weinig aan doen ws. Het nagelbijtspul zou je wel kunnen proberen, maar de ervaringen die ik heb gehoord zijn niet echt positief. Andere optie is tijdelijk apart zetten als het te erg wordt (maar is korte termijn oplossing, alleen om evt kale plekken weer te laten aangroeien). Zorg voor voldoende afleiding in de vorm van wilg (met blad).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Annouschka

Hoi,

ik zal er moeten mee leren leven dat m'n Chewy niet zo mooi meer zal zijn.  Het loopt nog niet zo erg uit de hand dus laat ik het voorlopig zo.

Hopelijk is het Yoda's pubertijd die hiervoor verantwoordelijk is en gaat hij daarmee stoppen erna.

groetjes
Annouschka