28 maart 2024, 18:31:51

"hard" tegen raam gevlogen

Gestart door Snowie25, 10 augustus 2004, 00:29:26

« vorige - volgende »

Snowie25

avond allemaal,

ik zet deze even onder spoed, alhoewel ik al wel de dierenarts in vaassen heb gebeld (spec. voor vogels).
het gaat namelijk om de middelste van onze jonge telg (4 weken oud) (zie ook http://www.homepages.hetnet.nl/~mirniek/valkparkiet/index-valkparkieten.html)
deze is een goed half uur inmiddels redelijk hard tegen het raam aangevlogen  :'(  en er kwam gelijk toen hij op de bank landde (gelukkig zacht) best wat bloed uit zijn bekje lopen.
seconden daarna begon hij zich helemaal uit te rekken en met zijn kopje naar rechts te draaien alsof hij een soort van aanval had/kreeg. mijn vriendin (een verwent bezoeker van deze site) zei dat ik het kopje rechter moest houden anders zou hij stikken in zijn bloed. Dat heb ik dus ook zo goed mogelijk proberen te doen echter heeft hij zijn kopje nog wel een halve slag weten te draaien en omdat ik geen grip meer op het beestje had pakte Mirjam hem over. Ze heeft hem een tijdje vastgehouden en zoals het beestje lag leek hij helemaal weg te zijn maar nog wel te ademen. Dit hebben we ongeveer drie minuten aangekeken (in die tijd leek hij weer bij te komen      ) waarna hij "gewoon" weer op zijn pootjes is zitten/liggen en zijn kopje ook bijdraaide. Daarna de dierenarts gebeld die adviseerde om het beestje dan gelijk donker en stil weg te zetten omdat het er anders in kon blijven (shock?).
We hebben nu dus zo goed als we konden (alsof je het beestje dan alleen wil laten  :-/ ) hem in een doosje op de donkere slaapkamer gezet. We zouden hem dan tot morgen daar in moeten houden ter voorspoediging van het proces, en verder ook niets bij het vogeltje doen (geen drinken of eten erbij zetten). Echter zitten we niet lekker en zouden graag nog wat advies of ervaringen hiermee willen horen, en voornamelijk wat we morgen voor acties uit kunnen zetten (met het oog op voeren, wel/niet terug in het nestkastje e.d.)

we horen graag van jullie!

grtz,

Sander en Mirjam-Moniek

Inger m

Hoi,
Ik denk dat het in zo'n geval ook het beste is om hem met rust te laten. Tuurlijk wil je er graag bijblijven, maar de vogel heeft op zo'n moment rust nodig. Het wegzetten op een donkere (niet te warme) plaats wordt idd vaak aangeraden wanneer een vogel tegen het raam gevlogen is. Zorg dat de plek heel rustig is.

Bij (dreigende) shock wordt het afgeraden om water (en eten) te geven. Bij een shocktoestand wordt het bloed getransporteerd naar de vitale delen (zoals hart, hersenen) ten koste van de andere lichaamsdelen (bleek, koud aanvoelende ledematen). De darmen moeten ook dan met rust gelaten worden, want hebben bij water/ voeding weer energie nodig.

Ws zit jullie vogel in een dreigende shocktoestand?
SHock is een heel serieuze levensbedreigende situatie, waarin rust (en warmte) erg belangrijk is. Vocht mag alleen onderhuids worden toegediend (mensen via infuus) en niet oraal.

Hou het voorlopig in de gaten (af en toe) hoe de vogel zich gedraagt. Was het helderrood bloed? kan mogelijk wijzen op een longbloeding. Het valkje moet zich nu herstellen en kan bv ook kneuzingen hebben opgelopen.

Zat het nog in de nestkast? Als het zich normaal gedraagt zou ik het terugzetten ivm de voeding, maar ws blijft ook rust erg belangrijk. Geef het morgenochtend vroeg evt wel wat water. (mss al eerder? maar dan mag er geen sprake meer zijn van dreigende shocktoestand).

Ik hoop dat jullie hier vast wat aan hebben. Het is wel moeilijk om deze toestand zo te beoordelen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mirjam-Moniek

10 augustus 2004, 01:19:51 #2 Last Edit: 10 augustus 2004, 01:23:33 by Mirjam-Moniek
Hoi Inger

Volgens mij is het beestje in shock. Hij zit in een doosje in een donkere slaapkamer en ik heb na een uur weer gekeken. Toen zat hij er nog net zo bij. Hij zit wel gewoon rechtop en je kan het lijfje iets zien bewegen door het ademhalen. Het beestje kijkt niet op of om. Toen ik de deksels van de dozen weer wat over de doos deed, bewoog het zijn kopje een klein beetje in reactie, maar dat is ook echt alles. Het is een stuk beter dan het geweest is, net nadat het tegen het raam gevlogen was, maar goed is het absoluut niet.

Het bloed leek me behoorlijk helder en het gutste in stroompjes, wat me deed denken aan een slagaderlijke bloeding, maar hield gelukkig wel snel op.

Misschien dat je me kan uitleggen wat het verschil is tussen een dreigende shock en een shock?

Stijn dc

hoi

hopelijk is het niet te erg, en is ie binnenkort weer beter. Het gutsend bloed lijkt me niet zo fijn om te zien, maar goed dat het snel stopte. Er is wel iets geraakt dan lijkt me... dus toch maar even goed opletten

Inger m

10 augustus 2004, 01:48:57 #4 Last Edit: 10 augustus 2004, 01:49:34 by Cinnamon_valk
Hoi,
Ik weet niet waar ik precies de scheidslijn moet liggen bij de shock (bij vogels). Maar na shock is er eigenlijk niks meer. Bij een dreigende shock zie je verschijnselen, zoals afkoelende ledematen, bleek worden van de huid (bij vogels moeilijk te zien), lusteloosheid, dorst (bij mensen). Wanneer mensen echt in shock zijn, zijn ze vrijwel nergens meer toe in staat en is actie zo snel mogelijk nodig. In dat geval wordt warmte gegeven en vocht via infuus (bij ernstig bloedverlies).

Het helderrode, gutsende bloed wat jullie hebben gezien is vermoederlijk idd een longbloeding. Aangezien de longen zeer goed doorbloed zijn en dicht bij het hart ligt, zal dit ernstig bloeden. Een vogel heeft een goed stollingsmechanisme, maar het is moeilijk te beoordelen of de vogel nu (te) veel bloed is kwijtgeraakt. Ik denk dat je gezien de toestand beter kunt afwachten. Indien het bloedverlies te ernstig is geweest kun je nog weinig doen (og nogmaals contact met DA opnemen), maar juist rust is belangrijk nu.

Ik zou er rekening mee houden dat het ook niet goed kan aflopen en morgenochtend weet je meer wat je het beste kunt doen, daar is nu weinig over te zeggen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

suus

Jeee Wat een naar bericht zeg, hoe is het nu met het kleintje? Heeft hij de nacht gehaald?
Je bent zeker naar de arts in Vaassen aan de stationsstraat geweest. (Ken Vaassen) maar ik heb ook al andere positieve verhalen over hem gehoord inderdaad.
Heel veel sterkte
groet
suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Mirjam-Moniek

Hallo Inger, Stijn en Suus

Toen we gisteravond om 12 uur voor het laatst keken, was het beestje helemaal weg. Ik denk dat het beestje echt in shock was en niet een dreigende shock had. Vanochtend om kwart over 7 moest mijn vriend naar zijn werk en toen hebben we nog weer even gekeken. Het beestje was nogsteeds helemaal van de wereld en reageerde niet.  :-[

Toen mijn vriend weg was, ben ik weer naar bed gegaan om te slapen (dan gaat de tijd sneller). Om 11 uur wilde het slapen echt niet meer, dus ben ik weer bij het vogeltje gaan kijken. Deze keer reageerde het op het open maken van de doos en draaide zijn kopje naar mijn handen toe. Het beestje deed zelfs een stapje (heeft van gisteravond 8 uur op dezelfde plek gezeten) en piepte. Ik was helemaal opgelucht, want na vanochtend had ik niet veel hoop meer.  

Toen heb ik de dierenarts gebeld, (Het was inderdaad die dierenarts aan de stationsstraat.) om te vragen of ik het beestje (in het doosje) appart zou houden en met de hand voeden of terug doen in het nestkastje. Hij stelde voor het beestje zelf wat te voeren en dan in het nestkastje te doen. Deden de ouders raar, dan het beestje eruit te halen en zelf verder te voeren. Accepteerden de ouders het vogeltje, dan het in het nestkastje te laten en te kijken of en hoeveel de ouders het jong nog voerden en dan eventueel bij te voeren.

Dus ik heb het beestje wat gevoerd. Daar had het beestje niet veel zin in, maar ik heb nog wel 1 ml naar binnen en gekregen.  ::) Toen heb ik het beestje op mijn hand voor beide oudervogels gehouden. Het vogeltje begon gelijk te bedelen en dat lijkt me wel een goed teken. Nou zit het vogeltje in het nestkastje met het deurtje open, zodat ik een beetje kan zien wat er gebeurt. Ik heb de luiken maar dichtgelaten, mocht het diertje een hersenschudding hebben. Volgens mij moet dat haast wel.

Nou, ik ben behoorlijk opgelucht, want gisteravond toen het bloed uit zijn bekje kwam en het kopje verkeerd om op zijn lijfje zat, hij niet meer beweegde en de oogjes uitdrukkingsloos waren, dacht ik echt dat het beestje aan het doodgaan was.  :-[ Met een paar minuten was het beestje wel wat meer bijgekomen, maar stilzitten en nergens op reageren, is zeer eng om bij een valkparkietje te zien.  :-/ Maar goed, nou hopen dat de ouders het beestje voeren en dat het beestje goed herstelt. :)  

suus

Hoi,
Nou fijn dat het jong al wat reageert en vooral dat hij bedelt bij de ouders. Maar let wel, bloed uit het bekkie is natuurlijk een heel fout signaal en het jong zou alsnog kunnen overlijden! Dat het een hele klap is geweest moge duidelijk zijn!!! Misschien is het jong nu wat slappies van het niet-eten. Want een jong van 4 weken zou vaker moeten eten dan dat hij in de laatste uren heeft gedaan. Maar de tijd zal er overheen moeten gaan eer je het weet!!
Nou heel veel succes.
groet
suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Stijn dc

hoi

leuk dat ie aan de beterhand is. Als ie door de ouders weer geaccepteerd word zal het wel in orde komen met dit jong.
SDC:D

Valerie

Idd leuk dat ie al beter is, maar toch voorzichtig zijn.
Lijkt me zeker niet fijn. :(
Mijn valkje is nooit handig geweest met vliegen. Hij vliegt bijna altijd ergens tegen aan en gaat dan op de bodem. Dan loopt ie verder op de grond. Soms wel grappig om te zien.
Maar ik laat geen raam in zicht (gordijnen open) zodat ie er tegen kan vliegen. Dat lijkt me heel erg eng.




Carla_en_Yoshi

Hallo.

Gelukkig gaat het al weer beter met je valkje.
Mijn valkje is nu 10 weken .
Het vliegen gaat af en toe nog wat stuntelig.
De rolluiken laat ik nog steeds omlaag als Yoshi los is.
Nu doe ik ze wel steeds ietsjes omhoog om er aan te wennen.
Ik zou me ook kapot schrikken als hij tegen het raam zou vliegen.

Groetjes van Carla.

Mirjam-Moniek

Hallo allemaal

Bedankt voor de reacties! Milo is weer helemaal beter en ik kan niets meer aan hem merken. Hij is nog wel zo'n twee weken wat dufjes geweest en had zijn oogjes vaak maar half open.
Ik had al dromenbangers voor de ramen, maar die bedekten niet het hele raam. Nu heb ik kralengordijnen voor de ramen gehangen. Ik heb de valkjes vaak de hele dag los en de hele dag de gordijnen dicht is een beetje lang. Het kralengordijn werkt erg goed dus ik zit weer rustig als ze losvliegen.

Andrea

2 september 2004, 02:22:06 #12 Last Edit: 2 september 2004, 02:24:16 by Andrea
Hallo Mirjam-Moniek,

Mooi dat je valkje weer is opgeknapt.
Bij mij weten ze zelfs het te presteren tegen het raam aan te vliegen terwijl de gordijnen dicht zijn.
Binkie is nu zo'n vier maanden oud maar hij heeft soms nog niet door dat ie niet door een raam kan vliegen. Daarom heb ik ook altijd de gordijnen dicht als ik mijn valkjes los heb, maar afgelopen zondag schok Binkie ineens op van de telefoon die overging.
Hij wist precies tussen een spleetje van de gordijnen  :o :-/door te vliegen tegen het raam. Ik schok me rot. Gelukkig vloog hij niet hard tegen het raam en kwam hij met de schrik vrij.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle