20 april 2024, 03:33:22

ziek valkje?

Gestart door anneke wiggemans, 27 augustus 2004, 17:06:53

« vorige - volgende »

Paul

Hoi Anneke,

Door wild gedrag als ze bijvoorbeeld schrikken kan er wel eens een veer losraken.
Meestal is er niks aan de hand maar als een veer dicht bij het lijfje afbreekt heb je een open verbinding in het lijfje van de vofel en dat kan soms gaan bloeden en niet meer stoppen.
In dat geval is het eigenlijk alleen nodig om de pen er uit te trekken maar dan heb je al wel een behoorlijk bloedbad als dat aan de hand is.
Een beetje bloed is niet erg daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Laat in de nacht altijd een klein lampje of een nachtlampje bij de kooi aan als ze schrikken kunnen dit soort dingen gebeuren.

Groetjes, Paul

anneke wiggemans

ontdanks al jullie lieve reacties, waar we erg veel aan gehad hebben, is robin overleden, hij/zij lag vanochtend dood in het kooitje. we blijven wel met allemaal vragen zitten. hadden we een valkje moeten nemen die al zelf kan eten? ik denk het nu eigenlijk wel. als ik zie hoeveel zorg en toewijding saskia heeft besteed aan de vogels maar ook hoe spannend het was om ze zo te voeren en hoe bezorgd ze kon zijn over de vogeltjes denk ik dat het iets te veel was allemaal. en dan heb ik het nog niet over de 100 euro van haar bij elkaar gespaarde zakgeld wat nu weggegooid geld is! al met al is ons vogelavontuur slecht afgelopen. anneke

Sanna

Ach Anneke.... wat vreselijk voor jullie dat Robin toch overleden is :'( :'(. Ik had zo gehoopt dat hij het zou redden. Wat verschrikkelijk dat het zo moest eindigen met jullie moppies. Veel sterkte met jullie verlies, ook aan Saskia die zo veel van haar toewijding en liefde in de valkjes had gestoken.
Ik hoop dat jullie het aankunnen om toch nieuwe vogeltjes te nemen, maar dan al zelfstandig etende. Je beleeft zo veel vreugde aan deze beestjes en als ze zelf al kunnen eten, worden ze nog even tam als wanneer je ze met de hand voert hoor.
Heel heel veel sterkt met jullie verdriet. De meeste mensen op het forum weten wat het betekent je lieve beestje te verliezen en ik weet zeker dat iedereen intens met jullie meeleeft.

Veel liefs, Sanna

Tara

Hoi Anneke,

wat erg dat Robin is overleden :(. Misschien een idee om een autopsie laten te doen, dan weet je wat het precies is ?

Is natuurlijk je eigen keus..

Echt jammer hoor dat ie is overleden :(.

Heel veel sterkte toegewenst aan je dochter.

Groetjes, Tara

vanta

das heel erg dat hij toch overleden is en inderdaad is het misschien verstandig om een onderzoekje te laten doen zodat je weet wat het is geweest

nu vind ik 100 euro voor een valk wel erg veel

groetjes sterkte

tineke

Lique

Hoi Saskia en Anneke,

Wat erg zeg, daat Robin ook overleden is.
Weet wel, dat jullie allebei er alles aan gedaan hebben om hem te helpen. helaas heeft het voor hem niet zo mogen zijn.

100 euro vind ik ook wel erg veel, maar hadden ze misschien een bijzondere mutatie?

Ik denk dat je wel terug moet gaan naar de kweker. Als het iemand is, die een beetje meeleeft, kan je er een krijgen, zonder ervoor te betalen.
Alleen zal een valkje wat al zelfstandig eet veel beter zijn.
Hier gaan ze ook niet eerder weg als dat ze zelf kunnen eten. Ik vind het heel belangrijk dat ze helemaal gezond zijn.
Mocht een valkje van mij overlijden bij hun nieuwe baasje, kunnen ze rustig terugkomen, om een ander valkje uit te zoeken, hopelijk is dat bij jullie kweker ook. Anders kan je het geld proberen terug te vragen.

Sectie laten plegen op robin is zeker goed. Als je dit bij Feld doet, kost het ongeveer 20 euro, dus dat valt nog wel mee.

Heel veel sterkte.

Sanna

29 augustus 2004, 16:03:10 #21 Last Edit: 29 augustus 2004, 16:04:03 by Pepper
Citaatnu vind ik 100 euro voor een valk wel erg veel

Volgens mij was dat voor twee valkjes, dus € 50 per stuk. Dat heb ik toen ook voor mijn eerste wildkleur valkje betaald, omdat het handopfok was. Wist ik toen veel... :-/

Groetjes, Sanna

anneke wiggemans

het was inderdaad 50 euro per valkje, een lutino en een witmasker. verder vinden we het een beetje eng om er weer een van dezelfde fokker te nemen, stel je voor dat het een parasiet was dan krijgt dat niewe vogel het misschien ook wel. eutopsie is dan weer ekstra kosten dat doen we niet. bovendien wonen we in groningen en was het toen vakantie maar wil ik nu niet meer zo ver rijden (3 uur) voor een valkje, zwolle is dan een betere afstand lijkt me.  saskia krijgt nieuwe valkjes van ons, als ze over een paar weekjes weer ingewerkt is op school, dus als iemand over een paar weekjes dan jongen heeft die weg kunnen, en niet verder dan een uur rijdens hier vandaan zit, en zelf kunnen eten!!  (en bv wildkleur die niet zo duur zijn) dan moeten we maar even contact hebben met elkaar. dan moeten we nu volgens mij van de spoed af, hoe weet ik ook niet ons e mail adres is a.wiggemans@home.nl bedankt voor alle lieve reakties ook namens saskia. anneke

Tara

Hoi,

vind het jammer dat je omwille van het geld geen autopsie laat doen, dan weet je tenminste zekerheid, of het aan jullie ligt of de kweker, want het kan ook gewoon verkeerd handopfok geweest zijn helaas want dat gebeurt ook vaker..

Heeft Saskia ervaring?

Verder als ik autopsie laat verrichten door m'n DA betaal ik er niks voor omdat ze het zelf doet, maar tja volgens mij hangt dat per DA af.

Lutino en Witmasker zijn geen zeldzame mutaties, dus de prijs zal daardoor niet hoog zijn, waarschijnlijk gewoon door de jonge leeftijd.

Groetjes, Tara

Sanna

30 augustus 2004, 00:23:28 #24 Last Edit: 30 augustus 2004, 00:25:09 by Pepper
Ah wat lief dat Saskia nieuwe valkjes van jullie krijgt. Ik hoop dan dat jullie deze nare ervaring gauw een beetje kunnen vergeten door het plezier dat je van deze nieuwe valkjes krijgt ;). Je zult vast wel snel reacties krijgen van kwekers bij jullie in de buurt, er wordt door heel Nederland met valkjes gekweekt hoor!

Groetjes! Sanna

Paul

Hoi Anneke,

Wat erg dat ie het ondanks alle inspanning toch niet gehaald heeft.
Ik vind het nog steeds erg dat er zulke jonge valkjes verkocht worden meestal sterft de helft daarvan :-(
Hier gaan ze ook pas weg als ze zelf eten dat scheelt een hoop verdriet en ik wil het mijn jongen ook niet aan doen.
Ook voor de ouders is het niet fijn om zo snel de jongen weg te halen hun biologische klok geeft aan dat de jongen nog gevoerd moeten worden en verzorgd en dan zijn ze er ineens niet meer :-(
Ontsmet in elk geval de kooi heel erg goed met dettol of een ander bacteriedodend middel voor je er een andere valkje in zet.
Sterkte met het verlies van nu ook de tweede.

Groetjes, Paul

suus

Hallo.
Ten eerste erg jammer dat je valken overleden zijn.
Ik hoop dat er een goede kweker reageert op jullie oproep. Wel goed dat jullie gelijk 2 valken gekocht hebben overigens. Ik hoop dat jullie dit de volgende keer als Saskia de valk(en) van jullie krijgt ook weer doen. Het is voor de valk zelf ook veel beter denk ik (en leuker voor Saskia ;))

Verder vind ik Tara, dat autopsie een keus is voor ieder op zich. Deze mensen hebben verder geen valkjes meer, dus voor besmetting hoef je het niet te doen. Valken van deze kweker willen ze ook niet, dus ook dat hoef je dan niet uit te sluiten. De autopsie zou dan alleen uitgevoerd worden voor je eigen geruststelling, of ze de handopfok goed gegeven hebben. Maar ook daaraan zit een kanttekening, ze nemen de volgende keer zelfstandige valken! Nutribird op zich is een heel goed handopfok, daar zit alles in wat jonge valken nodig hebben (maar door ouders is natuurlijk beter)

Dat je dierenarts geen geld rekent voor de autopsie is echt erg goed. Maar normaal gesproken kost het altijd geld, ook al doet je dierenarts het zelf. Ze moet er tijd in stoppen en tijd is geld, zo werkt dat nu eenmaal. Voor mij is het een ander geval, omdat ik zoals zovelen hier meerdere valkjes heb, en die 20 euro er voor over heb. Maar 20 euro is nog altijd veel geld, alhoewel dat tegenwoordig al aan het minderen is in deze dure tijd.
Groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico