Re: Informatie: Ziekten van vogels

Gestart door Tekin Yasar, 9 augustus 2004, 22:56:16

« vorige - volgende »

Tekin Yasar

Hallo,

Mijn valkparkiet ziet er heel erg gezond uit. Maar de laatste tijd zie ik steeds een tot (hoogstens) 3 zaadjes in zijn ontlasting  :o.
Waar komt dit door?? wordt het voedsel niet goed verteerd?
Wat kan ik hieraan doen??

Alvast bedankt.....

Tekin.

Tara

Hoi Tekin,

geef je hem wel kiezelstenen? Dit heeft ie echter nodig omdat zij geen tanden hebben om hun voedsel te malen, dus eten zij steentjes. Het kan zijn dat door gebrek aan kiezel het voedsel niet goed verteerd wordt.

Groetjes, Tara

(trouwens Lique of iemand anders, zou dit onderwerp niet beter gesplitst worden?)

Tekin Yasar

Hoi Tara,

Ik heb alleen wel kiezelsteentjes op de bodem van zijn kooi verspreid.
Moet ik het dan misschien in een bakje of zo doen??

Alvast bedankt,

Tekin.

Tara

Hoi Tekin,

op de bodem van zijn kooi, is het schelpenzand?

Het beste is een bakje apart, wat ook goed is zijn vogelmineralen, hier hebben ze een ruime keus uit wat ze willen, ik geef het ze beide.

Groetjes, Tara

Tekin Yasar

hee tara,

ik heb inderdaad schelpenzand, is dit niet goed dan?

Tara

Citaathee tara,

ik heb inderdaad schelpenzand, is dit niet goed dan?

Hoi,

nou, ik heb gehoord dat men het afraadt, alleen weet ik helaas niet echt waarom, maar ik dacht aan schelpenzand omdat je namelijk ook zei van de kiezels op de bodem...

Vroeger gebruikte ik ook altijd schelpenzand maar heb nooit last gehad...

Groetjes, Tara

Carla_en_Yoshi

Hallo Tekin.

Misschien had je de vraag beter kunnen stellen bij voeding ;).
Maar Tara heeft gelijk,valkjes hebben kiezel en grit nodig,om hun voedsel beter te verteren.
Zelf heb ik beukensnippers op de bodem van de kooi,omdat ik gehoord heb dat ze het schelpenzand in de oogjes kunnen krijgen en hierdoor weer last van de oogjes krijgen.
Beukensnippers is ook praktiser,het stuift niet op als ze met de vleugels wapperen :).

groetjes van Carla.

Inger m

Hoi,
Ik heb het onderwerp gesplist, maar vond het wel thuishoren bij ziekten. Het niet verteren van zaden kan ook wijzen op andere problemen in het verteringsstelsel, zoals andoeningen aan de klier/ spiermaag. Indien het niet overgaat of de vogel toont ziekteverschijnselen of vermagerd zou ik contact opnemen met een goede vogeldierenarts.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

bogey

Buster en Milo hadden beiden onverteerde zaadjes in hun poep tijdens de beide panacur kuurtjes en bij het starten van de baytril tegen de ppg ziekte.

Kan dit door de medicijnen komen...Milo had er eerder nooit last van .....Buster wel maar die had ook wormen voor ie de panacur kreeg.

groetjes Daphne

ps de ontlasting is 3 weken geleden op bacterie groei getest en daar kwam niets uit.