28 maart 2024, 18:30:30

Tam maken door te douchen

Gestart door Melvin, 9 augustus 2004, 20:34:38

« vorige - volgende »

Paul

Hoi Amanda,

Dat tam maken zal zeker wel lukken hoor want als je een jong valkje aandacht geeft gaat dat bijna vanzelf :-)
Zeker met eentje alleen zal ie erg naar jou toe trekken als je er mee bezig bent.
En als je er vragen over hebt kan je die altijd hier kwijt natuurlijk.

Groetjes, Paul

Tonki

dat was ik zeker wel van plan  ;D ik kan echt niet w88 tot zaterdag  ;D wat ik trouwens wel even wil weten is waar ik dat maag grit eivoer kiezel en alles kan halen? want mn ouders gebruiken het niet alleen zon kalk schildje (sepia???) maar ik begrijp uit alles wat ik lees dat het wel heel belangrijk is, maar ik heb het nog nooit in de dierenwinkel gezien!

Paul

Hoi Amanda,

Een goeie dierenspeciaalzaak zal dat allemaal normaal gesproken hebben.
Let er bij de vogelgrit wel op dat er geen houtskool en roodsteen in zit dat is voor valkjes niet gezond maar ze doen het er wel doorheen soms :-(
Ik heb zelf een groot mineraalblok, een sepia en een bakje vogelgrit gemengd met maagkiezel in de kooi hangen en je ziet toch dat ze van allemaal gebruik maken.
Misschien is een mineraalblok en sepia dubbelop maar echt duur is dat allemaal niet en als je ziet dat ze ermee bezig zijn is dat altijd fijn dan weet je dat ze alles binnen krijgen wat ze in elk geval nodig hebben.
Van Esve heb je ronde busjes met losse maagkiezel en vogelgrit dat heet Maki en je moet dan het busje hebben waar ook de valkparkiet op staat want elke vogel heeft weer een andere grootte van maagkiezel.
Die twee busjes meng ik dan in 1 bakje en dan zoeken ze het zelf verder uit.
Je hebt ook andere merken en soms kan je het al gemengd kopen zoals van Cede die heeft een pak vogelmineralen waar ook maagkiezel in zit.
Sepia kan je overal kopen en ik heb zelf een mineraalblok van Vitakraft dat heet jumbo mineraalblok daar zitten sommige  ook graag op om te slapen en dat slijt dan ook nog eens de nageltjes goed af.

Groetjes, Paul

Tonki

oke dan dan komt dat vast helemaal goed :D de rest van mn vragen plaats ik in mn dagboek die ga ik proberen elke dag bij te houden  ;D voor lang dat lukt  ;D

Miranda

Hey allemaal,

Vandaag was de tweede keer dat ik mijn niet tamme valkje mee onder de douche heb genomen, en wat ik even kwijt wil is dat het echt werkt.
Vandaag ging zij na het douchen op men hand zitten zonder gelijk weg te vliegen.
Het is wel erg snel ik dacht dat het zeker pas na bv. 10 keer douchen zou lukken.

Oja mijn valkje heb ik ook gewoon moeten pakken om haar mee naar de douche te nemen zij ging ook nog niet op mijn schouder zitten.
In de huiskamer blijven ze ook niet op mijn schouder zitten omdat ze meestal bij elkaar willen zitten of gewoon op de kooi willen zitten om alles te bekijken en te slopen.

Maar het is dus eigenlijk wel een aanrader om met je valkje onder de douche te gaan.

Groetjes Miranda



Paul

Hoi Miranda,

Het werkt inderaad meteen en je moet ze dan zoveel mogelijk op hun gemak stellen als ze bij je zitten.
Zogauw de veren zijn opgedroogd zijn ze vaak wel snel weg maar ze wennen steeds meer aan je en als je eenmaal hun vertrouwen wint gaat het steeds beter.
Aaien als ze nat zijn vinden ze vaak niet fijn maar alleen rustig bij je zitten doet ook al een hoop voor het tam maken.
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat laat dat zeker even weten hier.

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi,

Ik zit me alleen af te vragen hoe je dan met het niet tamme valkje onder de douche stapt. Je zult hem/haar dan moeten pakken, toch? En dat geeft weer een hoop gestress en gebijt. Maar het lijkt me wel een handige methode. Heb het nl. ook eens met mijn kakariki gehad, die had gebadderd en toen niet meer kon vliegen. Toen kon ik hem zo op mijn hand nemen.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

Hoi Suzanne,

Je moet ze dan in de eerste instantie wel even dwingen en onder de douche zetten.
Ik moest vorig jaar alle valkjes met een middel tegen schimmel inspuiten en ook de niet tamme dus.
Dat deed ik in de douche omdat ze behoorlijk nat moesten worden.
Daarna konden ze zeker een uur niet vliegen en ik zetten ze te drogen op de kooien en ik kon zelfs de wilde op mijn vinger laten zitten.
Het lijkt net of ze verdoofd zijn en je kan daar lekker misbruik van maken om ze vertrouwder met je te maken want ze weten dat ze hulpeloos zijn en je doet ze geen kwaad dus dat onthouden ze wel.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi,
Ik heb net twee dagen cursus gehad over gedragstraining bij dieren en welke methodes gebruikt kunnen worden. De trainingen waren gebaseerd op het vertrouwen van het dier en zorgen dat het positieve ervaring heeft met de training (positive reinforcement).

We hebben het niet specifiek gehad over valkparkieten onder de douche...maar ik kan je vertellen dat ik deze methode niet zal toepassen, omdat ik niet vind dat je een dier eerst 'hulpeloos' (= kan niet weg) maken, dan kun je ook niet zien wanneer je 'te ver' gaat voor het dier en daarmee kun je een hoop verpesten... Baseer eer training (tam maken) op vertrouwen, het kost mss wat meer tijd, maar dan heb je uiteindelijk ook meer...

Deze cursus heeft mij een hoop geleerd over traing, over mezelf, over hoe dieren denken en juiste trainingsmethoden...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.