18 april 2024, 13:23:25

Tam maken door te douchen

Gestart door Melvin, 9 augustus 2004, 20:34:38

« vorige - volgende »

Melvin

Ik heb mijn valkparkiet tam kunnen maken door 2x in de week met hem te douchen. Door het water en de zwaarte daarvan op z'n vleugels kunnen hij niet vliegen en geeft ie zich over. Ik hoef dan alleen m'n vinger over zijn buikje te wrijven en dan stap hij er op. Nu hoef ik dat niet meer te doen en stapt hij er vanzelf op.

Het is zeker een succes. Ik heb het vaker gehoord.

Groetjes
Mel

Raikiri

hm bedankt voor de tip... maar Chrissy heeft een hekel aan douchen :D ik zal het toch eens proberen.

Groetjes Chrissy

Cheers, Quynh & Raikiri~

Paul

Hoi Melvin,

Het klopt inderdaad dat komt omdat ze niet meer kunnen vliegen als ze zo nat zijn.
Ik moest mijn valkjes met een middel tegen schimmel inspuiten en ze bleven dan gewoon bij je zitten of op de plek waar je ze neerzet totdat ze droog zijn.
Het is zeker de moeite waard om dat te proberen om je valkje tam te maken en veel minder ingrijpend dan kortwieken.
Maar nooit forceren niet teveel tegelijk doen als ze nat zijn dan zijn ze echt hulpeloos en ze kunnen dan ook erg bang zijn als je ze te snel benaderd.

Groetjes, Paul

Melvin

Je moet het inderdaad niet forceren. Het gaat mij erom dat hij zo wend aan mijn handen en leert dat het best wel meevalt. Na het douchen realiseert hij zich nog niet dat ie niet kan vliegen dus alsnog vliegt ie waardoor ie neerstort. Ik denk dat het een combinatie is van loom worden van de warmte en inderdaad de zwaarte van het water.
Ik heb ook een duif gehad en daar werkte het ook bij terwijl duiven helemaal niet zo makkelijk tam te maken zijn. Vogels wennen gewoon snel...

Groetjes
Melvin

Miranda

heyy, ik wil het ook wel eens proberen om met mijn vogel onder de douche te gaan, maar is er dan geen grote kans dat je vogel na het douchen te veel kou vat ofzo.
Wat doen jullie met ze als ze net onder de douche vandaan komen, is het een idee om de vogel dan een tijdje in een handoek te doen zodat hij het niet koud krijgt??

Groetjes miranda




Sanna

Hai Miranda,

Ik föhn ze altijd droog als ze gebadderd hebben. Vinden ze heeeeeerlijk :P. Zelfs degenen die droog zijn gebleven zitten te vechten om in de straal van de föhn te mogen zitten :D.

Groetjes! Sanna

Melvin

Hoi Miranda,

Als ik klaar ben met douchen met hem doe ik even een handdoek om hem heen dat ie in iedergeval een beetje droog is. In deze warme tijd zet ik hem gewoon in zijn kooi en droogd ie snel genoeg. Ik laat natuurlijk wel de ramen dicht om tocht te vermijden. S'winters zet ik hem op een handdoek naast de verwarming.  Hij zoekt dan zelf de warmte op.

Je ziet snel genoeg aan de parkiet of ie het koud heeft als ie gaat trillen.

Groetjes
Melvin

BMWpower

Bij die van mij ken ik nog niks doen helaas hij is gelukkig nie zo bang meer als je bij hem komt zitten ofzo maar als je de kooi open doet en je hand naar hem toe doet vliegt hij gelijk alle kanten op !! Iemand tips hiervoor mischien ??

Melvin

Gebruik eens winter handschoenen of leer handschoenen of 2 paar sokken om je hand. Pak hem dan en als je hem beet hebt praat je ff tegen hem en dit doe je zo'n 5 min. Dan laat je hem wat losser en als het goed is blijft hij dan op je hand zitten. Herhaal dit een paar keer. Zo leert hij dat het niet echt is om uit de kooi te gaan en dat jij niets kwaads in de zin hebt. Als ie gewend is aan je kun je uit z'n kooi halen door je vinger tegen ze buikje te drukken. Dan stapt hij daarop (hoop ik voor je). Nooit echt me je helehand want daar zijn ze vaak bang voor. Als hij snel bijt gebruik dan eens een houtje of stokje en druk die tegen ze buikje aan. Door dit te herhalen kan je hem op ten duur met je vinger uit de kooi halen en evt. op de schouders zetten.  

Succes!!!

Groetjes
Mel

Sanna

CitaatGebruik eens winter handschoenen of leer handschoenen of 2 paar sokken om je hand.

Hmmm... lijkt me juist dat ze daar nog banger van worden :-/. Maar probeer het eens met een flinke lange stengel trosgierst. Dan zit je hand nog niet zo dichtbij. En dan heel langzaamaan steeds een korter stukje nemen. Als hij dan helemaal op zijn gemak is, kun je op een gegeven moment je vinger tussen hem en het trosgierst houden zodat hij wel op je vinger moet stappen om bij het trosgierst te komen. Maar maak nooit plotselinge bewegingen, alles heel rustig aan. En als je valkje nog zo bang is, kan het wel eventjes kosten voor hij zover is.
Succes!

Groetjes, Sanna

Groetjes, Sanna

Amanda Beenen

ik snap het niet, hoe neem je je valkje dan mee de douche in? op een stokje of op je schouder opzo? :-/
want ik kan me voorstellen dat als je valkje nog niet zo tam is dat ie ook niet zo graag op je schouder gaat zitten?

en is zon douche straal niet hard voor een valkje?  ::) (hier spreekt de leek) laat het me weten want ik ben benieuw  :)

Paul

Hoi Amanda,

Een valkje wat niet tam is zal inderdaad niet zo maar meegaan onder de douche die zal je toch een beetje moeten dwingen.
Je moet ze ook niet rechtstreeks onder de straal zetten dat zullen de meeste niet fijn vinden.
Als ze een beetje aan de zijkant van de straal gaan zitten krijgen ze alleen losse druppels op de veren en dat vinden ze vaak fijn maar ook niet alle valkjes vinden dat lekker.
Ik spuit ze met een plantenspuit die ik alleen voor de valkjes gebruik en de meeste zijn daar echt dol op en gaan met de vleugels wijd zitten om zoveel mogelijk water op te vangen :-)
Sommige gaan op de bodem liggen met de vleugels gespreid het is een prachtig gezicht om te zien hoe ze dan genieten.
Maar zelfs dat vinden sommige ook niet fijn die spuit ik dan wel wat nat maar ze gaan steeds aan de kant maar het is wel goed voor de veren vandaar dat ik ze ook nat spuit.
Hier gaat er maar een mee onder de douche soms die is heel erg naar mijn vriendin gericht en die gaat dan gewoon mee op haar schouder als ze gaat douchen.

Groetjes, Paul

Tonki

oke dan! lijkt me wel heel leuk.. zaterdag heb ik ook een valkje  ;D JOEPIEE! die ga ik ook heel tam maken :) lijkt me zoo leuk!

mn ouders hebben 2 valkjes en die vinden badderen ook heerlijk, rik (wildkleur) die gaat altijd het aanrecht op, als mn moeder daar bezig is, er dan zet mn moeder de kraan aan maar heeeel zacht dat er zon dun straaltje uit komt dan gaat ie in de gootsteen zitten badderen.. mafkees :D

Paul

Hoi Tonki,


Er zit best veel verschil in wat ze leuk vinden.
De een gaat inderdaad liever badderen onder een druppelende kraan en een ander liever in een bord water of weer een ander vind de douche heel fijn.
Jij krijgt een jong valkje en die kan je vaak van alles nog aanwennen dus probeer of ie de douche lekker vind :-)
Pas wel op dat als ze nat zijn dat er totaal geen tocht bij komt dus met tegen elkaar open staande ramen kan echt heel gevaarlijk zijn.
Ik ben vorig jaar daardoor ook een valkje aan longontsteking verloren :-(
Veel plezier met het ophalen van je schatje zaterdag laat even weten hoe alles gaat als je hem hebt.

Groetjes, Paul

Tonki

ik zal de mensen hier zeker op de hoogte houden :) ik heb al een dagboek aangemaakt, en er zullen vast en zeker een helehoop vragen komen, mijn toekomstige valkje zal rond de 6 weken zijn geloof ik  :) whieeew ben helemaal opgelaten  :D en zijn/haar naam word Tonki  :D ja dat vind ik zon leuke naam haha het is ook de naam van een van de beste freestyle surfers van de wereld en die is ook helemaal maf haha (zie voorstel pagina voor uitleg ;D)
ben echt benieuwd ik hoop dat het lukt met tam maken, ben wel een beetje bang dat het me niet lukt, maar we zullen zien  :D