7 mei 2025, 04:35:24

Heimwee??

Gestart door sue en pe, 13 augustus 2004, 17:52:35

« vorige - volgende »

sue en pe

Help! wie kan mij advies geven?
 wij hebben al zo'n 2 jaar 2 vrouwtjes valkparkieten (uit hetzelfde nest, dus zusjes).
Waarvan 1 heel aanhankelijk en de ander eigenlijk helemaal niet, ze mogen wanneer wij thuis zij altijd los door de kamer vliegen.
In de afgelopen 2 jaar hebben we 2 keer geprobeerd een 3de vogel erbij te houden, maar dan valt het aanhankelijke vogeltje telkens buiten de boot en wil het afstandelijke vogeltje al helemaal niets met ons te maken hebben en stort zich dan volledig op de nieuwe vogel (welke in beide gevallen een mannetje is geweest) Nu waren we hier wel aan gewend, maar nu het volgende probleem: onlangs zijn we op vakantie geweest en hebben de vogels bij vrienden gelogeerd die buiten een volaire hebben met daarin 2 parkieten en 1 mannetjes valkparkiet, hier hebben ze in totaal 2 weken ingezeten, maar inmiddels hebben we ze weer thuis en is de afstandelijke vogel onhandelbaar, ze luistert totaal niet meer en schreeuwt contineu het hele huis bij elkaar, ze mag de kooi ook niet meer uit, want we krijgen haar met geen mogelijkheid de kooi weer in, maar de aanhankelijke vogel lijdt er natuurlijk ook onder en weten eigenlijk niet wat we nou moeten doen, want gezellig is het niet.
Zelf denken we dat de afstandelijke vogel heimwee heeft naar de vogel die in de vollaire zat, want dat was natuurlijk een mannetje en schreeuwde ontzettend toen wij onze vogels weer weghaalden daar, was ook heel sneu om te zien.
Nu wil ik graag weten of iemand een oplossing heeft en dit ons wil laten weten.
Alvast bedankt!!! groetjes, Petra

suus

Hoi Petra,
Oei, lastig dilemma.
Ik denk dat er veel afhangt van jou gevoel. Hoe erg ben je gehecht aan het valkje. Ik weet niet of valkjes daadwerkelijk heimwee hebben, maar het is wel een broedrijpe pop wat bij een man is geweest. Ze zou dus gewoon een parnter willen hebben.
Je zou kunnen proberen om er 2 mannetjes bij te zetten, de andere optie is de afstandelijke in een voliere zodat de afhankelijke ook weer "aan zijn trekken" komt. Want eerst de hele tijd eruit mogen, dan in een ruime voliere en nu niet meer de kooi uit, is ook zielig. Hoewel dit op dit moment de enige oplossing is.
maar ik denk dus dat dit een beslissing is die je zelf alleen kunt maken. Wanneer ik in jou positie zou zitten en niet te veel gehecht zou zijn, zou ik de optie van in de voliere kiezen. Voor alle partijen het beste. Dan wel een andere valk er bij voor de zus die wel bij je blijft....
Succes met je beslissing
groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico