19 april 2024, 04:48:30

wat kunnen wij het beste doen?????

Gestart door Rick van der Schuit, 8 augustus 2004, 13:52:07

« vorige - volgende »

Rick van der Schuit

hoi,
ik zit met een vraag. Wij hebben gisteren een nieuw valkje erbij gehaald voor onze Falco, alleen vroegen wij ons af moet hij in Qaurantaine? Hij, Timo genaamd, komt uit een buiten voiliere waar verschillende vogels in zaten. Timo(man) is 3 maanden oud, tam, fluit leuke melodietjes en is een echte hartebreker voor Falco(pop). Als Timo in qaurantaine moet, voor hoelang is dat dan en wat voor medicijnen zijn er nodig? ik heb hem gisteren meteen aan de wormenkuur gezet, ook Falco meteen, maar er staat mij iets bij dat ik misschien dus ook andere medicijnen moet geven? WIE O WIE heeft een antwoord op mijn vragen. Als het namelijk aan Falco en Timo ligt zitten die nu al samen in een kooi!
Oh ja nog een vraag, mogen ze wel samen vliegen? of ieder apart maar wel met beide kooien in de kamer???????

alvast bedankt voor de moeite om mijn berichtje te lezen enneh Bedankt voor het antwoord alvast.

Tara

Hoi,

het beste is 'm toch in quarantaine te zetten want er zijn veel te veel problemen de laatste tijd doordat valkjes meteen in de volière werden gezet of in jouw geval gewoon bij de andere valk. De periode is best al afwisselend. Als ik jou was zou ik gewoon hem in quarantaine zetten en 'm laten onderzoeken door een DA die er wel wat van afweet dus. Als hij in orde blijkt zou je'm samen kunnen doen met je popje.

Samen laten vliegen zou ik ook niet doen, want sommige ziektes verspreiden zich ook via stof. En dat zou hier van toepassing komen als hij ziek is.

Groetjes, Tara

Irene

Hoi,
wat leuk dat je er een tweede bij hebt! En wat leuk dat je nu al ziet dat ze elkaar zien zitten. Net als wat Tara zegt, zijn er de laatste tijd hier op het forum te veel problemen met zieke vogels. Dus het beste ff apart houden, daarnaast is dat ook makkelijker voor het wennen en evt. tam maken, als hij apart zit. Wormenmiddel is goed, lijkt me. Ik dacht dat het handig is om ze een week of 4 apart te houden? Dat weet ik niet zeker. En ook niet welke medicijnen je verder zou kunnen gebruiken. Maar er zullen hier vast andere mensen reageren die hier meer ervaring mee hebben.
veel succes ermee.
groetjes, irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes


Kolkkie

Hoi Rick,

Het is verstandig om je valkje in quarantaine te doen. Het beste is toch een week of 4 want de incubatietijd van sommige bacterien/virussen ligt wel rond die 4 weken (bij sommige bacterien/virussen wat lager).

Ook is het verstandig om je valkje in die kooi te houden, of je moet meteen alle ontlasting verwijderen.

Sommige ziektes verspreiden zich via de ontlasting (paratyfus, wormen/papegaaienziekte) en sommige al door het stof van de valkjes (papegaaienziekte).

Bovendien komt het nieuwe valkje uit een buitenvoliere. Die hebben vaak wat meer bacterien bijzich al binnenvalkjes. Het valkje zelf kan er immuun voor zijn, maar je binnenvalkjes niet omdat hun geen antistoffen hebben tegen die bacterien. Ze kunnen er dus erg ziek van worden.

In quarantaine houden is dus eigenlijk een must.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006