18 april 2024, 22:13:13

HELP!! Speedy trekt veertjes uit Punky

Gestart door Speedy, 1 februari 2003, 15:41:07

« vorige - volgende »

Mandy

Hoi Trudie  :)

Dat is heel goed wat je doet, maar in deze producten zitten niet deze zo belangrijke aminozuren... :-/
Dus Speedy kan daar een tekort aan hebben, maar ook andere factoren zoals jaloezie kunnen zeker een belangrijke rol hierin spelen...
Konden ze maar praten hé, dan zouden ze zo zeggen wat het probleem was... :D
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Speedy

Grrrrrrr. Speedy is gewoon een treiterkop.
Ik heb arme Punky net in zijn nekje ingesmeerd met vaseline, maar Speedy doet het nog hoor.
En ook houdt hij ons in de gaten of we het wel zien, zo ondeugend is hij, zodra we eraan komen, klimt hij weg.
Als dit geen pubervalkgedrag is? weet ik het niet meer.
En Punky zit zich nu te wassen, die denkt ook, wat is dit voor troep wat ik nu op me heb.

Groetjes,
Trudie

Speedy

Het was een regelrechte ramp die vaseline, jakkes wat goor.
Ik heb Punky lekker in een warm badje gestopt en hem in een handoek goed droog gedept, daarna de warme fohn op hem gehouden, hij vond het nog heerlijk ook, kneep zijn oogjes dicht en bleef super lief stil zitten.
Hij rook nog wel naar die vaseline, maar het was er tenminste weer af.
Het hielp dus voor geen meter, want Speedy ging vrolijk door met veertjes trekken.
Ik hou nu dus die 2 constant in de gaten, en hoop toch echt dat het gauw over gaat.


Paul

Hoi Trudie,
Wat naar voor Punkie dat ie zo word geplukt door Speedy :-(
Hij begon net zijn veertjes te krijgen en nou pikt Speedy ze er meteen weer uit :-(
Het leek juist in het begin zo goed te gaan met die twee en nu dit, echt jammer.
Maar ik denk wel dat als Punky iets ouder is dat ie zichzelf wel gaat verdedigen en dan zal Speedy stoppen met dat plukken.
Het zal inderdaad een vorm van jallouzie zijn dat ie zo plukt want anders is er niks waarom ie dat zou doen.
Kan je het toch niet met die antie-bijt spray proberen, er is speciale spray tegen verenpikken namelijk voor vogels en in een goeie dierenwinkel moeten ze dat wel verkopen.

Groetjes,  Paul

Speedy

Goedemorgen Paul,

Allereerst wil ik je nog zeggen (wat op de chat al 3 keer niet gelukt is, vanwege grote storing) wat een schattige foto van je valk op het forum, heel mooi.

Over dat anti-byt spray, is het dan niet schadelijk voor Punky zelf?
want hij maakt natuurlijk ook al vaak zijn vleugels schoon, dus straks krijgt hij het ook binnen en dan zal hij niet meer zijn vleugels schoon gaan maken....lijkt mij hoor.


Trudie

luci

Hallo allemaal.

Gisteren werd ineens mijn dochter heel erg boos op Pa Valk omdat hij bij een jonge valkenkind zijn veren eruit zat te trekken.Ik zei doe normaal joh hij is gewoon zijn jong aan het verzorgen.Vanochtend echter zag ik het ook dat hij het zat te doen.Hij en het jong wat nog in het nest zit zijn beide behoorlijk kaal aan het worden.Het gekke is dat bij het oudste jong niets gebeurd van dit alles.Het is een prachtige geparelde cinnemon(hoop op een pop natuurlijk)Ma Valk doet het kaalplukken van de twee lutino's ook.
Tevens is zij alweer in het broedhok aan het leggen.Dan het voer wat we geven etc.Ze krijgen gewoon dagelijks voer dan eikrachtvoer,grit en zepiaschelp, trosgierst, wilgentakken met blad, andijvie en een schoteltje met witbrood en aangelengde roosvisie.Mijn man heeft in het verleden grote prijzen gewonnen met grasparkieten en zo deed hij het met de grasparkieten.
Komen de veren nog terug of blijven zij kaal?????? :-/

Groetjes Luci

Paul

Hoi Luci,
Heel vaak doen ouders dat bij de jongen en de reden is eigenlijk niet bekend :-(
ALs het alleen bij de veertjes blijft is het niet leuk maar niet zo heel erg.
Alle veertjes groeien terug hoor dus dat is het probleem niet.
Je kan ook kiezen voor de jongen verder met de hand voeren maar als het enigzins kan is het beter als de ouders blijven voeren.

Groetjes,  Paul

luci

Hallo Paul dat willen we wel met de hand verder groot brengen maar hoe gaat dat en met wat moeten we die jongen groot brengen verder.Spuiten voor de voeding hebben we al maar moeten we de jongen uit de voliere halen en apart in een valkenkooi zetten en hoe vaak moet je de jongen voeren ?
Voor de duidelijkheid ze zijn bijna zes weken oud.2 Valkjes vliegen al in de voliere.Nou eigenlijk zijn ze zondag vijf weken geworden(overdrijven is ook een vak ;D ;D ;D)

Groeten Luci :P

Paul

Hoi Luci,
% weken is al bijna volwassen en je kan ze in elk geval zonder problemen dan uit de volliere halen zolang maar je kan ze ook laten zitten in de volliere want ik denk dat als ze uitgevlogen zijn minder gepikt gaan worden, dit gebeurd vaak alleen in het broedhok.
Je kan ze ongeveer 4 keer per dag voeren met nutribird of Cede lorivoeding.
Dat verdun je met water totdat je een papje krijgt.
Als ze al zo oud zijn kan je ze gewoon met een theelepeltje voeren dan hoeft het niet met een spuitje.
Je kan er ook wat fijn eivoer doorheendoen nog en dat de jonge valkjes voeren.
Meestal eten ze met 6 weken al zelfstandig , het eerste gaan ze aan trosgierst eten omdat dit veel zachter is om stuk te bijten voor de jongen.
Als je ze binnen in een grote kooi zet worden ze ook heel erg tam als je ze gaat voeren :-)
Ik denk dat je ze nog een paar dagen moet voeren en dat ze daarna ook zelf al eten.
Het beste is eerst even wat zaad voor grasparkieten geven die zaadjes zijn vaak wat kleiner.

Groetjes,  paul

luci

Hoi Paul,

Heel erg bedankt.We zullen ze er echt uit moeten halen want hij en zij doen het nu bij alle valkenjongen.Ook de twee die al zijn uitgevlogen.Brrrrrr ze krijgen van alles om het tegen te gaan.Gisteravond weer wilgentakken gehaald enz maar niet hoor Pa Valk is nu ook aan de parel begonnen al zie je gelukkig nog niets.Jammer want ikzelf vind onze voliere voor een hobby-ist toch best heel mooi zie plaatje.Binnen in de schuur is het nachthok.Nou ja anyway dan er maar uit en verder in de kooi.Kunnen ze later wel terug in de voliere of kan dat niet meer?
Groeten Luci

luci

Hoi de foto is dus niet op het forum maar zal het nogmaals proberen.
Groeten