18 april 2024, 03:40:51

HELP!! Speedy trekt veertjes uit Punky

Gestart door Speedy, 1 februari 2003, 15:41:07

« vorige - volgende »

Speedy

Dit is nu echt niet leuk hoor, Speedy trekt sinds gisteren echt de veertjes uit Punky zijn nekkie.
Hij zit er nog mee in zijn snavel ook, proven en zo, dan laat ie het vallen en gaat weer trekken. Punky vind het niet leuk en schreeuwd en gaat dan tegen de tralies aan ztten.
Ik ben erg boos op Speedy en heb hem al gestrafd, ook even trekken aan zijn nekveertje, niet eruit hoor, en heb hem even onder de kraan gezet.
Waarom doet ie dit nu? En gaat het wel over?  Hoe erg is het?
Grrrr ze zijn nu buiten de voliere en zitten ieder ergens op een plek te slapen.

Groetjes,
Trudie

Natalie

Hoi,

Pino heeft dat in het begin ook gedaan bij Sammy. Hij heeft er toen echt een paar veertjes uitgetrokken, maar nu doet hij dat niet meer behalve als hij vindt dat Sam meer aandacht krijgt dan hijzelf. Als ik bijvoorbeeld Sam aan het aaien ben en hij verveelt zich dan begint hij aan de veren van Sammy te trekken. Ik heb dus het idee dat het bij mij met jaloezie te maken heeft, maar of dat bij jou ook het geval is....?

Paul

Hoi Trudie,
Zijn het geen donsveertjes die Speedy eruit trekt want dan is het gewoon een kwestie dat ie Punkie aan het verzorgen is.
Anders kan het inderdaad wat Natalie zegt een kwestie van jaloers gedrag zijn omdat Punkie momenteel nauurlijk naar zijn zin te veel aandacht krijgt.
Hopenlijk is het van tijdelijke aard maar je moet hem zeker niet zijn gang laten gaan en als ie het doet gelijk boos tegen hem zijn, misschien begrijpt hij dat.
Hopenlijk leert ie het weer snel af want kale valkjes zijn niet leuk, ik spreek (helaas) uit ervaring :-(

Groetjes,  Paul

Speedy

Hoi Natalie en Paul,

Nee het is volgens mij geen donsveertje, het doet hem pijn en hij schreeuw ervan, maar hij doet ook niks terug en Speedy gaat er steeds weer naartoe om het lekker nog een keer te doen, zo komt hij nu ook bij mij over, zo van, lekker puh.
Het is niet leuk hoor, ik wordt ook heel boos op SPeedy, en hij weet het, maar zodra ik weg loop doet ie het weer.
Ik blijf dus denken dat het een nieuwe veer is die hij pakt.
het is en klein wit veertje, met een klein pennetje, ik zie geen bloed.
Hoe kan ik er dan heel zeker van zijn of het om dons gaat of een nieuwe veer?
En hij plukt het steeds uit zijn nekje of kopje.

Groetjes,
Trudie



Timmety

Heb je er 2 of trekt hij het bij zijn eigen eruit,
Is je er 2 hebt is het denk ik dominantheid, dat gaat wel over als de rangorde bepaald is.
Maar als hij alleen is, doet die van mij ok, dan is daar heel moeilijk af te komen, dan moet je of een kraagje omhangen, of je kan er wat betadinezalf opsmeren (heb ik ok gedaan zonder kraag, is niet giftig, zei de dierenarts, en was bij mij ok niet) en dan afwachte, hij heeft waarschiojnlijk veel jeuk, dat helpt heel goed, maar hij begon weer te pikken bij mij zodra ze aangegroeid waren, dus ik weet ok niet meer wat ik moet doen.
Nou dat was het, ik hoop dat je er wat aan hebt
doei
Tim

Speedy

Hoi Tim,

Nee het is niet bij zichzelf, maar hij doet het bij de ander.
En ja ik kan me vooorstellen, dat hij een rangorde wil bepalen, maar daar is het nu nog niet voor aan de orde, want de jongste is heel terughoudend, doet eigenlijk niet eens wat terug.

Groetjes,
Trudie

Timmety

Ooh, zijn het 2 mannen?
Of een koppel of  2 vrouwen.
Ik weet niet, maar ik weet het niet.
Je kan ok goed op ze letten en als hij iets doet dan hard blazen tegen hem, niet de ander, misschien gaat het dan over, blazen vinden ze meestal niet fijn (niet te hard, dat je ze van de stok blaast  ;)) maar gewoon wel dat hij weet dat het niet mag, niet op de kooi slaan of zo want dan denkt de andere dat hij ok fout is ofzo, ik weet verder niet wat je kan doen.
Tim

Timmety

Ik heb misschien nog een suggestie.
als het boven op het hoofdje is dan kan je misschien met iets (niet giftigs) maar iets wat hij niet lekker vind op haar hoofdje smeren (als zij er maar niet bij kan) en dan pikt hij en vind hij dat vies, anders weet ik echt niets.
Tim

Speedy

Bedankt Tim,

Misschien dat ik er dan maar iets op moet smeren, wat ie heel vies vind, maar moet ik nog wel even weten wat?
Het mag niet schadelijk zijn he voor hem en ook niet te vlekkerig voor de kleine, want die is wit.
Dus heeft iemand een tip?????????
En nee ik weet nog niet of ik 2 mannen heb.
Groetjes,
Trudie

Mandy

Hoi Trudie  :)

Wat vervelend allemaal zeg  :(
Ik heb jongen in het blok gehad waarvan de man ze kaal plukte en een man die andere jongen kaal plukte.
Bij de jongen die alleen nog dons hadden en de slagpennen door gingen komen deed ik antibijtspray op. Dit had ik van de dierenarts gehad, is eigenlijk voor honden en katten.
Dat mocht ik voor de jongen gebruiken die nog niet geplukt waren en dus nog geen wondjes hadden, want anders bijt dit in de wond en oppassen dat je er niet mee in de oogjes komt. Ik spoot het niet direct op ze, maar op een doekje waar ik ze mee in depte. De jongen die al geplukt waren deed ik alleen wat vaseline op, dat vond de man niet zo lekker, dus het werd wel minder, maar verdween helaas niet geheel... :(
Als hij een veer geplukt heeft zie je dan ook dat ie er lekker op blijft knabbelen of laat ie het meteen vallen en gaat door naar de volgende? Het schijnt nl. dat als ze erop knabbelen ze aminozuren tekort komen die veel in die pennen zitten. En vaak als ze eraan beginnen houden ze er moeilijk mee op... :-/
Succes verder. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Speedy

Hoi Mandy,

Ja hij knabbeld er inderdaad nog ff lekker aan.
Ik las ergens over aminozuren, maar waar zit het in dat ie dat niet meer gaat doen dan??
Ik wil dat het stopt, want zo is het niet leuk.
Ze zitten nu gezamelijk op de bodem en daar doet ie het niet, alleen boven op de stok, het is gewoon uitdagend gedrag naar ons toe, lijkt het wel.
Maar als het een goede veer zou zijn, moet er toch bloed aan zitten??
Weet jij dat misschien?
Er komt dus totaal geen bloed aan te pas.
Wel schreeuwt Punky, maar hij zoekt hem toch ook wel weer op, hij is dus niet bang voor Speedy of zo.
Vreemd he?

Groetjes,
Trudie

Speedy

2 februari 2003, 15:45:55 #11 Last Edit: 2 februari 2003, 15:46:39 by Speedy
Vervolg........ ik heb het boekje erbij gehaald en daar staat wel iets in, maar waar haal ik dat allemaal??

Uit het boek van Ardi van Kooten, Dit staat er:
Havermeel en vismeel zijn de meest geschikte bijvoeders ter voorkoming van het verenplukken vanwege het hoge gehalte aan arginine.
Het insmeren van hertshoornolie? (wat is dat?)
of uierzalf wil ook soms helepn stoppen van het plukgedrag.

Ok, dus tot zover snap ik het, waar kan ik al die hulp middeltjes kopen?? Uierzalf zal geen probleem zijn, die heb ik wel, maar jakkes wat zullen die veren er dan uit te komen zien.
Arme Punky!! ???

Mandy

2 februari 2003, 15:52:45 #12 Last Edit: 2 februari 2003, 15:53:33 by Mandy
Hoi Trudie  :)

Hier staat nog wat info over verenplukken in het algemeen. Hier hebben ze het over vogels die zichzelf plukken, maar er staat wel goede info in.
http://dierenkliniek-de-toren.nl/Ziekte_info/Vogelkliniek/Verenpikken/verenpikken.html

Ik denk dat je geen bloed ziet omdat het met hun veren net zo werkt als bij ons met haren. Als je je haren borstelt en er zitten haren in je borstel die je uit je hoofdhuid hebt getrokken zit daar ook geen bloed aan.

Ik ben nu op extra voeding overgegaan wat ik door het gewone zaad meng. Dit is een poeder met multi-vitamines, spore-elementen en mineralen. Hier zitten dus ook verschillende aminozuren in. Ik geef nu dus geen vitaminedruppels meer, omdat hier nu alles in zit. Dit in de hoop dat ik dat plukken om die reden niet meer mee hoeft te maken. Ik heb dat hier gevonden en op advies van andere kwekers; http://www.avian.nl/nl/index.html
Maar er zullen vast nog andere preparaten op de markt zijn. Informeer 's bij een dierenwinkel of bij je dierenarts?

Verder blijft het een moeilijk iets... :-/
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Speedy

ok bedankt Mandy,

Ik zelf geef voer met aanvullende Xvital dus vitaminen genoeg, plus de druppels en in de voliere hangt een groot mineralen blok, dus dat kan het zeker niet zijn dat het om een tekort zal zijn, ik denkt dan toch eerder jaloezie gedrag en inderdaad de aandacht die hij dan krijgt, zoals bij die site beschreven staat, bedankt.

Groetjes,
Trudie

Mandy

Hoi Trudie  :)

Ik had aan Avian deze vraag gesteld;

Een keurmeester zei dat het een tekort aan aminozuren kon zijn en dat ik dat kon toevoegen door gelatine poeder te geven.
Bij de carmix zie ik niets over aminozuren staan en wel bij triovit, zou ik dat dan beter kunnen geven?

Dit was het antwoord;

Met betrekking tot je vraag van de tweede email, ik geloof niet zo in de hoge aminozuren gehaltes van gelatine, dit is een slachtafvalproduct en werkt goed op de gewrichten, vanwege het gemalen en verwerkte kraakbeen.

Die keurmeester zei toen dat ik dat gewoon in zo'n natuurwinkel kon kopen, daar zullen ze misschien ook wel die havermeel, vismeel en hertshoornolie hebben? Ik ken deze producten ook niet hoor.
Dat antwoord wat ik heb gehad kan natuurlijk ook een verkoop truc zijn om zijn product te kopen...ik weet het ook niet. Ik heb dit uiteindelijk wel gedaan omdat er zo ontzettend veel in zit. En als ik dat anders allemaal apart moet toe voegen heb ik daar meer werk aan en ben duurder uit.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl