24 april 2024, 17:02:26

valkparkiet in de tuin":S

Gestart door Timmety (de oude)_, 6 augustus 2004, 17:22:37

« vorige - volgende »

Timmety (de oude)_

Hallow.
Wij hebben 100 m van ons huis nog een stukje grond met bossen, daar heb ik wat spechtenkasten hangen enzow.
Nu ging ik vandaag kijken en ik keek in de nestkasten en zat er een valkparkiet te broeden in 1 van de nestkasten:S
Ik snap er niets van, er lagen 4 eitjes en 1 jong!.. en het mannetje zat in een boom en leek verd8 veel op mijn weggevlogen Remko, het was een wildkleur en het vrouwtje een lutino.
Wat moet ik in godsnaam doen:S

GR Tim

Karin

Ik zou ze laten zitten en voer voor ze ophangen. Als het jong uitgevlogen is zou je kunnen vangen m.b.v. een ( als ik het goed zeg ) spreeuwenvanger. Een soort kooi waar ze wel in kunnen maar niet meer uit. Misschien dat iemand de goede benaming weet ?
Wel spannend hoor, zo puur natuur  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

tommy

haha
die heeft de vleugels genomen voor een mooie dame
maar ik zou ze lekker laten zitten
ze kunnen prima in de natuur overleven
ik zou wel een beetje voer ophangen maar let wel op dat de andere vogels niet vervelend worden
als dat zo is moet je het weer weghalen
je kan mss de valkjes vangen met een vogelvangkooi
maar dan moet je wel oppassen dat je de moeder en de jongen hebt
niet alleen de jongen
en mss is moeder ook wel weggevlogen daar in de buurt
mss kan je advertensie's ophangen bij de supermarkten enzo in de buurt
grt annemieke

tommy

hoi ik had nog een idee
kan je niet wachten tot de bijde ouders erop zitten en ze dan met blok en al meenemen
ik weet niet of dat handig is en of ze dan de jongen nog voeren
maar dan heb je wel je valkje terug
met partner
en als ze het niet opvoeden van de schrik
kun je altijd nog een keer proberen
grt annemieke

Tara

Hoi,

ik zou het doen als het tweede berichtje van Annemieke. Lijkt me beter om ze gewoon weer te nemen, het zou wel leuk zijn zeg, en jeetje, wat valkjes allemaal niet uitsteken :o. Ik schrik steeds meer en meer van de berichtjes :D

Inger m

6 augustus 2004, 18:27:42 #5 Last Edit: 6 augustus 2004, 18:31:20 by Cinnamon_valk
Hoi,
Ik zou ze proberen te vangen, zoals Annemieke zegt (beide in de nestkast) en anders met een speciale vogelvangkooi wanneer je bv een van beide niet te pakken krijgt. Daarbij kan de gevangen vogel fungeren als lokvogel!

Daarbij zou ik niet te lang wachten, omdat ze nu nog veel bij de jongen zullen zitten en later (vanaf twee weken) steeds meer van het nest af zullen zijn. Het is afwachten of ze het jong blijven voeren, maar ik vind het belang van de oudervogels belangrijker.

Ik zou ze niet laten zitten. Enerzijds is het wel heel bijzonder twee broedende valken in de natuur en zullen ze het best een heel tijdje kunnen uithouden. Anderzijds is de lutino door de witte kleur een te gemakkelijke prooi voor roofvogels, zoals sperwer en havik (roofvogels die grotendeels op vogels jagen, ook in het bos) en zal de lutino daar vroeg of laat het slachtoffer van worden. Bovendien zijn ze niet volledig aangepast aan het leven hier in de natuur en zullen ze daardoor in seizoenen dat er minder eten is in moeilijkheden kunnen raken en dan heb je daar ook de jongen mee.

Er zijn wel parkieten (halsbanden, zijn stuk groter) die het goed doen hier, maar die komen van nature ook uit hooggebergte en koudere gebieden en leven bovendien hier ook in kolonieverband, wat extra bescherming biedt. Van valkparkieten zijn eigenlijk weinig meldingen van vogels die het hier lang uithouden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Timmety (de oude)_

Ik laat ze lkkr zitten, remko heeft zich al een halfjaar in leven weten houden, en voelt zich goed op zijn gemak anders had hij nu geen nestje.
Gr Tim

Inger m

6 augustus 2004, 18:33:50 #7 Last Edit: 6 augustus 2004, 18:34:08 by Cinnamon_valk
Ik heb voorgaande mijn stukje even aangepast. Houdt er wel rekening mee dat het nu een gunstig seizoen is voor de valkparkieten en straks (herfst/ winter) veel minder. Op dit moment is het beste moment om ze te vangen, zodra ze geen jongen meer hebben kun je dat vergeten en heb je kans dat ze de koudere tijden niet overleven.

Ik vind dat als het jouw vogel is geweest dat je daar ook deze verantwoordelijkheid over moet nemen en verder vooruit denken, hoe leuk en bijzonder dit nu ook is.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Cwazi

Het klinkt natuurlijk allemaal heel erg leuk, de valken laten zitten, maar je vergeet hierbij een essentieel onderdeel...

Valken horen hier niet in het wild, ze zullen onze winter nieit overleven als ze het tot daar al redden. Samen met de jongen heb je dan al 6 valken in het wild. Nog even buiten het welzijn van de valken om, uitheemse vogels in onze natuur zijn niet wenselijk. Door hun brutale gedrag zijn de hier vrijgelaten halbanden een ramp voor onze eigen holenbroeders zoals de spechten, daarnaast richten kromsnavels nog meer schade aan waarop onze nauur niet is voorzien. Faunavervalsing heet zoiets, net als die leuke schildpadden in de vijvers grote schade aanbrengen aan onze inheemse vijverbewoners en de bizam- en beverrat grote schade toebrengen en daardoor op een vreselijk emanier gejaagd worden. In de winter vriezen bij de beverrat daarbij zijn zwemvliezen af en sterft hij een erbarmelijke dood. So much voor het romantische vrijlaten van uitheemse diersoorten in onze natuur. Een lijdensweg langs alle kanten.

Echt, je doet de valken en nabije flora en fauna een groot plezier door ze weer te vangen. Als ij ze dan niet wilt breng ze dan naar een park als Amersfoort ofzo waar ze in een reuzachtige voliere bijna vrij kunnen zijn.


CitaatIk laat ze lkkr zitten, remko heeft zich al een halfjaar in leven weten houden, en voelt zich goed op zijn gemak anders had hij nu geen nestje.
Gr Tim

tommy

hoi
ik denk echt dat het beter is om te wachten tot het avond is en dan het hele blok meenemen
je zecht zelf al dat er een paar eitjes inliggen en een jong
dus dan zitten ze er 's avonds dikwijls samen op
gewoon kooitje meenemen en vangen
ik weet niet waar je woont maar als het niet te ver is wil ik je wel helpen
je valkjes vriezen echt dood en komen om van de honger als de vriez gaat inzetten
ze zijn het niet gewend om dan ander voedsel te zoeken

grt annemieke

Stijn dc

hoi

i kzou ze ook vangen hoor. Het lijkt allemaal wel leuk... maar de faunavervalsing is neit zo leuk. Over doodvriezen, ik denk niet dat je valkjes gaan doodvriezen, maar ze gaan geen eten meer vinden, en sterven dus door honger...

SDC

Remco_Ultee

Ik ben ook voor het vangen van alle valkjes. De winter overleven de valkjes niet, en zeker de kleintjes niet. Daarnaast zou ik het superleuk vinden om valkjes in het wild rond te zien vliegen, maar dat hoort gewoon niet.

Dus gewoon vangen.

Irene

ben benieuwd of je ze al gevangen hebt? Het is wel bijzonder dat ze elkaar gevonden hebben (en het dus al zo lang buiten uithouden dat ze een nestje willen beginnen), maar net als wat de anderen al aangeven; nu is het nog lekker buiten, maar dat duurt ook niet eeuwig. daarnaast is het vangen nu nog waarschijnlijk te overzien, omdat het over hele kleintjes gaat, maar wat als die straks uitvliegen? :o
groetjes, irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes


the_lost_valley

hoi,
Hier in de omgeving zoetermeer, vliegen ook wilde halsbandparkieten. Die zijn verwilderd, en vliegen nu gewoon hier overal door de parken en tuinen rond. Als het echt tamme zouden zijn, zouden ze waarschijnlijk wel in een tuin geland zijn, en ' om hulp geroepen hebben'.. Ik denk dat je idd het beste wat voer kan ophangen zodat ze iig voor de jongen goed te eten hebben... verder zou ik ze met rust laten... Als het idd verwilderde vogels zijn, dan horen ze thuis in de natuur, en dan is het niets om ze nu in een kooi op te sluiten...
Maar ja.. dat is mijn mening..
Groetjes Natalie

Cwazi

CitaatAls het idd verwilderde vogels zijn, dan horen ze thuis in de natuur, en dan is het niets om ze nu in een kooi op te sluiten...
Groetjes Natalie

Parkieten horen niet in onze natuur, dat die halsbanden overleven wil niet zeggen dat ze hier horen. Ze pikken nestruimte van onze inheemse soorten in en holte broeders hebben we al niet zo veel. Er zijn legio voorbeelden van faunavervalsing met dramatische gevolgen, zoek maar eens met google.