3 mei 2025, 22:11:49

Terug in kooi

Gestart door Gaston, 30 juli 2004, 10:56:27

« vorige - volgende »

Gaston

Hallo allemaal,

Mijn eerst post in het forum.
Sinds ongeveer een halfjaartje hebben wij een man valkparkiet, Wamba (wat valkparkiet betekend in het Aboriginals). Hij was 7 weken toen we hem kregen en handopgevoed dus zeer tam al. Eerst moesten we de bedelende Wamba voeren met eivoer en langzaam zijn we over gegaan op zaad.
Alles ging perfect en hij was zeer aanhankelijk.

Nu sinds korte tijd, wordt hij steeds meer afstandelijker en om hem terug in zijn kooi te doen bijna onmogelijk.
Als je maar een aanzet maakt om hem te pakken voelt hij dat het tijd wordt terug te gaan en wordt het meer een kat-en-muis spel. Wat helemaal niet leuk is.

Hij is ook nooit vanzelf terug gegaan in zijn kooi.

Heeft iemand hierover een tip, dat wij zijn kooi weer vertrouwelijk kunnen maken en hij weer meer knuffelig wordt en ons gaat vertrouwen?

Alvast bedankt.

Speedy

Hoi Gaston,

Geduld en alleen maar geduld... dat is het enige wat je moet hebben.
Geef hem vooral trosgierst alleen nog maar uit je hand, of als ie dat echt vertikt, leg dan een stukje in zijn kooi.
Dus de kooi is geen straf, maar juist een plek voor wat lekkers te krijgen.
Koop ook eens van vita kraft, de cocktail frutti, hierin zitten heerlijke zaden en ook stukjes zoethout, daar zijn ze dol op.
Succes ermee,

Trudie

Theetje

Hoi Gaston,

Ik ben het eens met Trudie. Heel veel geduld is hier belangrijk.

Ga je valkje niet opjagen, want dan zal ie alleen maar banger worden en dan ook minder tam. Dat is natuurlijk niet je bedoeling. Zorg dat je het leuk maakt in de kooi, zodat ie het geen straf vind om terug te moeten.

Bij sommige valkjes helpt het als je heel geinteresseerd met de kooi bezig bent. Een beetje rommelen in het voerbakje, wat over de grond rommelen. Valkjes zijn van nature nieuwsgierige diertjes. Misschien komt ie wel even kijken wat je aan het doen bent. Sluit hem dan ook niet gelijk zonder pardon op, maar blijf in de kooi ook met hem bezig. Koppie kriebelen enzo. Maak het leuk in de kooi. Het is net als met andere dierenpsychologie. Als ze eenmaal een slechte ervaring of een minder leuke ervaring hebben gehad bij iets zullen ze die situatie proberen te vermijden.

Laat nog eens weten hoe het afloopt.

Groetjes

Theetje

Gaston

Bedankt voor de reactie's, we zullen het zeker proberen. :)

Gaston

Zo, we zijn weer een beetje verder.

In het begin lukte het wel met de millet. Ik hield het voor zijn neus en bracht hem zo op mijn hand in de kooi.
Eenmaal in de kooi was hij meteen boos op de hand (blazen, happen) en moest de hand uit de kooi. Hij was dan ook gelijk pissig en kon je hem door de tralies niet meer aaien (blaze, happen).

Nu begint hij ons niet meer te vertrouwen, de hand doet hij naar happen, blazen ook als je hem gewoon wilt kroelen.

Is hij aan het puberen???? Hij schuurt ook met zijn onderkant over ons hoofd, alsof hij sexueel actief is.
Doen we hem te vaak uit de kooi, zeker elke dag (vooral
's avonds zeker een uur of meer) zodat hij zijn kooi niet meer als zijn huisje ziet.

We vinden het echt vervelend worden zeker omdat we hem al vanaf zeer klein kregen en hij ontzettend lief en aanhankelijk was.  :-[ :'(

Of is dit allemaal normaal bij een valkparkiet?
Ik heb alleen ervaring met de 12 prachtvinken die ik heb.

Gaston

Hahaha  :D die trosgierst truck heeft tot nu gewerkt maar hij heeft het door nu  :( dus terug naar af.
Hij is echt boos als ik hem in zijn kooi gekregen heb, op mijn vinger en gewoon aanhouden. Je moet dan niet in zijn buurt komen. :o

Anita1

ik zou hem een weekje in zijn kooitje laten.laat m maar opnieuw wennen dat,dat zijn huisje is.en geef m af en toe wat lekkers.dat zou ik doen.daarna rustig weer opnieuw beginnen met in het weekend er uit te laten,en tussendoor niks geven.zodat hij honger moet krijgen en dan uiteindelaijk naar de kooi vliegt.doe m dan ook alleen erui..als je niet weghoef.zodat hij de tijd en ruimte kan krijgen.ik zou m ook negeren als ie eruit is.je zult zien dat hij vanzelf weer bij jou komt.hij is je nu aan het uitproberen hoe ver je kan gaan.ik ken dit gedrag.is even heel moeilijk,maar het werkt wel.succes anita ;)

Annouschka

Hoi,

ja, pubertjes he, heb er hier ook zo eentje das ook iedere keer hetzelfde.  Hij is supertam en als m'n vriend ook thuis is, kan hij hem alleen maar naar de kooi doen, bij mij vliegt ie altijd weg :D
Hij maakt er ook een spelletje van en maakt zich ook kwaad als ie terug in de kooi moet, gelukkig is ie niet agressief ofzo maar gewoon een puber.
Als hij z'n kontje veegt aan jullie, dan is ie aan het wipwappen.  Misschien kun je hem een partner geven?  

groetjes
Annouschka

Gaston

OK, hoe denken meer mensen daar over. Om hem eens een weekje in zijn kooi te laten en dan langzaam weer op te bouwen?

sabrina

23 augustus 2004, 20:56:48 #9 Last Edit: 23 augustus 2004, 20:57:04 by sabrina
Mmm...ik denk niet dat het echt helpt.
Het is gewoon dat je valk veel liever bij jou in de buurt zit dan in dat hok. Volgens mij loopt vrijwel iedere valkenbezitter wel eens achter z'n vogel aan te rennen of bij de kooi met gierst en ander lekkers te lokken. :)

Als het echt niet lukt dan pak ik Yao wel gewoon eens. En boos dat ze dan is! Je moet dan echt niet in de buurt komen. Maar dan laat ik haar lekker even zitten en wat later is ze alweer even lief als daarvoor.

Je moet gewoon slimmer blijven dan je valk!
Succes ermee

Sanna

Als ik Pepper echt niet in haar kooi krijg, dan loop ik met vogel en al op mijn schouder of hoofd naar de wc (wel eest deksel dicht!!) want daar is het ineens superdonker. Dan kan ik haar makkelijk pakken, want ze ziet ineens niks meer. Goed vasthouden en helemaal platkussen ;D, dan houdt ze al gauw op met worstelen :D.
Maar ieder vogeltje heeft zijn eigen manier. Die moet je gewoon zien te vinden.

Succes!
Sanna

Gaston

Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen hem opgesloten te houden voor een weekje. Twee dagen lukte me net.
Het lukt nu aardig om hem in zijn kooi te lokken met wat lekkers, vooral geroosterd waldkorn brood is hij helemaal gek op. Trosgierst minder, gekookte rijs is super.

Ik heb zelf de indruk dat het wat beter gaat.

Paul

Hoi Gaton,

Op geroosterd brood en toastjes zijn ze vaak erg gek omdat het ook knapperig is en ze kunnen er lekker aan knagen :-)
Zeker met een valkje alleen kan je ze op die manier erg tam krijgen en ook vaak makkelijker in de kooi lokken.
Zorg wel dat je valkje ook nog gewoon zijn zaadjes en andere dingen eet en niet alleen de lekkere dingen dat moet gewoon niet te veel gegeven worden.

Groetjes, Paul

Gaston

OK, zal er op letten  :)