20 april 2024, 00:01:46

operatie red valk?

Gestart door Mirjam-Moniek, 30 januari 2003, 22:02:59

« vorige - volgende »

Mirjam-Moniek

Hallo allemaal
Ik heb zelf een mannetjes valkparkiet van ongeveer 5 maanden. Ik heb bewust gekozen voor 1 valkje omdat ik veel thuis ben en een zo tam mogelijk valk wil. Nou zijn er mensen in mijn nabije omgeving die een mannetjes valkparkiet hebben van ongeveer 13 jaar. Hij is eerst tam geweest, maar is zich gaan "misdragen". Hij bijt en dan ook echt hard en hij schreeuwt veel. Als hij schreeuwt, schreeuwen zij naar de vogel dat hij stil moet zijn, wat natuurlijk niet helpt, dus doen zij een doek over de kooi. Het arme beestje zit nu bijna hele dagen achter een doek. Hij heeft geen speeltjes in de kooi en krijgt verder ook niet veel aandacht. We hebben geprobeerd de mensen tips te geven zodat ze beter met hun valkparkiet om zouden gaan, maar er verandert niets. Nou zitten we eraan te denken te vragen of wij de valkparkiet mogen hebben. Maar ik heb vragen waar ik zelf het antwoord niet zeker van weet.

Hoe groot is de kans dat de twee vogels vriendjes worden en samen in 1 kooi kunnen zitten (natuurlijk na lange wenperiode)?

Hoe groot is de kans dat de vogel wat tammer zal worden en vooral dat hij minder gaat schreeuwen?

Hoe groot is de kans dat ze tegen elkaar gaan schreeuwen en ik twee schreeuwerds heb? (Jimba schreeuwt nu een paar keer per dag even, maar nooit lang)

En hoe groot is de kans dat mijn Jimba het gedrag van de andere vogel na gaat doen en ook niet meer tam zal zijn?

Het is dus niet dat ik graag een valkparkiet erbij wil. Het is meer dat ik het beestje wil helpen, maar niet ten koste van Jimba. Denken jullie dat we de valkparkiet ermee helpen?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

PS: We hebben al geprobeerd of ze de valkparkiet naar vreemde mensen wilden doen, maar dat wilden ze niet.  

Paul

31 januari 2003, 06:06:59 #1 Last Edit: 31 januari 2003, 06:08:53 by Paul
Hoi Mirjam-Moniek,
Ik zal proberen je vragen te beantwoorden met wat ik ervan denk.

[shadow=red,left,300]Hoe groot is de kans dat de twee vogels vriendjes worden en samen in 1 kooi kunnen zitten (natuurlijk na lange wenperiode)? [/shadow]

In het begin kan het wel eens problemen geven maar jouw valkje is redelijk jong dus je hebt wel kans dat dat goed gaat al weet je het nooit zeker, ik heb een valkje dat al tien jaar alleen zat en die wil absoluut niks met de andere valkjes te maken hebben en hij zit dus ook appart.

[shadow=red,left,300]Hoe groot is de kans dat de vogel wat tammer zal worden en vooral dat hij minder gaat schreeuwen?  
[/shadow]

Als je andere valkje tam is heb je altijd kans dat de oudere wat van je tamme valkje over gaat nemen, ik had een echte wilde en die werd ook veel tammer toen ik er een jonge bij had gezet en ging zelfs op je vinger zitten terwijl ie echt helemaal in de hoek kroop als je bij hem kwam dus die kans is er altijd ook al is die vogel 13 jaar het kan alleen wel lang duren, bij mij duurde het ook zeker een half jaartje.


[shadow=red,left,300]Hoe groot is de kans dat ze tegen elkaar gaan schreeuwen en ik twee schreeuwerds heb? (Jimba schreeuwt nu een paar keer per dag even, maar nooit lang)
[/shadow]

Meestal gaan ze schreeuwen als ze alleen zijn, als je er een tweede bij zet heb je juist kans dat die schreeuwer veel minder herrie gaat maken, ik kreeg ook een paar schreeuwers en bij mij zijn ze juist allemaal heel erg stil meestal, soms  fluiten ze wel en praten sommige maar zeker nooit schreeuwen :-)


[shadow=red,left,300]En hoe groot is de kans dat mijn Jimba het gedrag van de andere vogel na gaat doen en ook niet meer tam zal zijn?
[/shadow]

Als je eigen vogel Tam is zal ie dat zeker wel blijven meestal maar het zou wel kunnen dat ie wat meer naar de andere vogel toetrekt en dat het wel iets minder zal worden maar wild zal ie zeker niet worden en zeker niet als ie veel aandacht krijgt :-)


Als ik dat zo hoor lijkt het me voor de oudere valk wel veel fijner als ie bij jou zou komen wonen :-)
Mochten ze toch niet samen gaan kan je ze altijd allebij appart in een eigen kooi laten, het neemt wat meer plek in maar voor de vogels dan beter als dat ze elkaar zouden anvallen.

Groetjes,  Paul