3 mei 2025, 21:29:44

Rode vogelmijt

Gestart door R.Hermans, 1 augustus 2004, 17:45:06

« vorige - volgende »

R.Hermans

Wie kan me raad geven??
Ik heb gezien dat ik rode vogelmijt in de voliere heb ,en daarbij komt nog dat ik jonkie's heb.Welk bestrijdingsmiddel kan ik het beste gebruiken???

Tara

Hoi,

ben het niet zeker, maar is dat dan geen bloedluis?? Die moet je zeker bestrijden want je jongen kunnen daar vooral aan sterven!! Er bestaan verscheidene middelen daarvoor... Kan je aanvragen bij de DA of bij de dierenspeciaalzaak.

Groetjes, Tara

Tara

Hoi,

nog effe een toevoeging... Je kan beter nieuwe blokken aanschaffen óf ze heel goed schoonmaken (én ontsmetten!)...

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi,
Rode vogelmijt en bloedluis is hetzelfde.
Ze kunnen veel schade bij jonge vogels aanrichten door het zuigen van bloed, waardoor bloedarmoede kan optreden.

Het is met diverse bestrijdingsmiddelen goed te bestrijden, let op dat het geschikt is voor vogels. Met vogelmijt is het van belang dat vooral de omgeving goed behandeld wordt. Ze kruipen overdag weg in naden en kieren en zijn zichtbaar als een grijzige aanslag. Ze kruipen s'nachts uit deze plaatsen en gaan bloed zuigen.
De nestkasten hoeven niet weg, maar moeten zeer goed behandeld worden. De behandeling zal na circa een week (zie gebruiksaanwijzing) weer herhaald moeten worden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi,

Ik gebruik spray 404 van Beaphar en je hebt van Bogena ook een zelfde soort spray.
Deze sprays zijn ook op vogels te gebruiken maar je hebt ook spray waar je de vogels beslist niet mee mag behandelen dus let wel op wat er op de bus staat.
Ook word er wel eens Kamilletheebladeren in het broedhok gelegd daar schijnen luizen niet gek op te zijn en ze verlaten het broedhok.
Hier heb ik zelf geen ervaring mee maar heb het gelezen dat het zou helpen.

Groetjes, Paul