28 maart 2024, 11:15:11

Mandarijn

Gestart door Dana, 30 januari 2003, 13:30:17

« vorige - volgende »

Dana

Hallo allemaal,

Misschien een stomme vraag. Maar mag een valk elke dag een vers stukje mandarijn hebben? Ze krijgt ook wel eens wat anders maar mijn vriend en ik zijn niet van die fruiteters, maar ik eet toch elke dag een mandarijntje. Ik geef Rico om de dag een stukje tussen de tralies en de andere dag eet ze een paar hapjes met me mee.

Mandy

Hoi Dana en Raymon  :)

Jawel hoor, mandarijn mag.
Maar probeer een beetje meer afwisseling te geven. :-/
Wij zijn ook geen fruiteters, ik slik zelf elke dag een vitaminepil  :D, maar koop wel speciaal fruit en groente voor mijn vogels.
Je moet gewoon van alles 's proberen, want niet elke valk eet standaard mandarijn, banaan of kiwi. Ze hebben net als ons een eigen smaak en voorkeur.  :P
Bij mij werkte een beetje soepgroente goed en vulde ik evt. tekorten aan met vitaminendruppels in het water.
Dus probeer maar 's zou ik zeggen.
Succes en veel plezier verder met je valk! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Tara

Hallo, NEE mandarijn mag niet! Dat is vervolgens ook de reden volgens mij waarom mijn eerste valkje stierf, de witte randjes mogen ze wel en daar zijn ze ook verzot van, maar ik heb ergens gehoord dat een valkparkiet langzaamaan sterft ervan, van die kleine oranje dingen die in een bil zitten (weet niet hoe het heet ???)
Oké, ik hoop dat je het nog niet hebt gegeven ???
Groetjes van Tara&Co

Ralf

 :PDat klopt tara  :Pdaar heb ik ook al van gehoord. :P
Dus geen mandarijntjes :P

Speedy

Hoi,

In mijn boekje staat dat ze wat groenten en fruit betreft, alles mogen eten, behalve kool, aardappelen en citrusvruchten.
Er staat niks over doodgaan in.

Groetjes,
Trudie

Tara

Hallo Trudie, als er in staat dat ze geen citrusvruchten mogen eten, is er ook een gevolg...Dus eigenlijk moet het er niet bijstaan dat ze er dood van kunnen gaan, maar ik heb ergens gehoord dat ze er langzaam van sterven jammer genoeg :(

Mandy

Hallo allemaal  :)

Dit vond ik hier op de site; Fruit
Een stukje appel, peer, mandarijn of sinaasappel wordt ook altijd gewaardeerd.

Ik heb hier een lijst liggen waarop staat dat het wel mag, mandarijn (zonder schil). Wat niet zou mogen is sinaasappel, citroen, mango, advocado, spruiten, banaan, kaas en pinda's.
Dit zou voor alle kromsnavels gelden. Ik geef mijn papegaai echter wel 's banaan, zijn ze gek op, er staat niet bij waarom iets niet mag. En in een paar boekjes/folders heb ik ook staan dat mandarijn wel zou mogen, dus ik weet het niet meer... :-/

Dana en Raymon jullie gaven het al om de dag, ik weet niet hoe lang al, maar anders hadden jullie toch al wel iets moeten merken denk...? Als ik het fout heb, sorry dan... :(
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Hoi,
Het is allemaal zeer verwarrend.
Mango staat vaak bij dingen die niet mogen maar volgens sommige mogen ze het juist wel hebben en is het erg gezond.
Ik geloof alleen het binnenste zachte gedeelte niet .
Van manderijn heb ik ook wel eens gehoord dat je het niet moet geven, sinaasappel juist weer wel.
Als je tweifelt of het wel of niet mag kan je het beter gewoon niet geven.
Er zijn veel dingen die ze wel met zekerheid mogen hebben dus kan je ze beter die dingen geven.
Af en toe iets wat niet zo goed is kan geen kwaad zoals bijvoorbeeld een klein stukje patat is slecht voor ze maar mijn Taco is er juist gek op.
Heel af en toe krijgt ie toch wel eens een stukje en echt heel dodelijk is het niet want hij is nu bijna 12 jaar.
Het is net als bij mensen, te vaak patat is ook slecht maar op zijn tijd kan geen kwaad.
Maar tweifel je dus dan kan je het beter niet geven tot je het zeker weet.

Groetjes,  Paul

Dana

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties, ik zal dan maar stoppen met om de dag te geven en het heel af en toe geven. Net wat paul zegt op zijn tijd kan het geen kwaad (anders mogen wij ook een heleboel dingen niet meer eten:D)
Ze zal wel balen dan want ze is er gek van. Raymon zei al tegen me dat is niet goed was om de dag, maar ik had het gelezen dat ze het wel mochten hebben maar wou het toch even zeker weten vandaar dat ik het hier gevraagd heb. Maar goed ook. Moet er niet aan denken dat ze me dood zou gaan en dan nog een langzame ook. Brrr.
Ze had wel wat rare ontlasting (hele licht groene) maar ze had aan mijn plant gegeten waar ze normaal nooit bij in de buurt komt. (plant is de kamer al uit) Ben toen gelijk naar de dierenarts gegaan en die zei: als ze het morgen nog heeft weer langs komen dan laat ik het onderzoeken maar als het goed is is het vandaag al wel weer over, want verder was ze helemaal haar vrolijke zelf. Het was de dag erna gelukkig ook weer over.
Ik ben nu zelf gras aan het kweken ( heb gelezen dat ze dat mogen en lekker vinden) dan heeft ze haar eigen plant :D.
Maarja misschien heeft die ontlasting wel aan de mandarijnen gelegen.
Ik kap daar dus nu mooi mee en ga het nu heel af en toe geven (en dan een paar hapjes voor de smaak) als extra lekker traktatie.
Ik ga zo ander fruit voor haar halen en kijken wat ze nog meer lekker vind.
Iedereen heel erg bedankt.

Rubia

Geef geen sinasappel of manderijn, ik heb pas gehoord dat het giftig is,   beter een beetje roosvice
groetjes Rubia