29 maart 2024, 14:56:36

helppppp ik weet het niet meer

Gestart door boezempje, 30 juli 2004, 16:00:56

« vorige - volgende »

boezempje

hai

nou wie kan mijn helpen aub
het gaat nog steets niet beter met micky ze heeft nu 2dagen antibiotika en prepulsid voor de krop en misselijk hijdt.
maar ze eet niet drinkt wel een beetje en haar poep is nog hetzelfden donker groen.ze heeft net ook weer gespuugt.ze heeft pap gehadt dat moest ik doen van feld maar dat komt er ook weer uit.wat is er tog met mijn mopje




esther

Tara

Hoi Esther,

wat ziet ze er toch slecht uit :'(. Het enige wat ik je kan adviseren is terug bellen naar dr. Feld :-[. Ik hoop zo dat ze in orde komt :(.

Sterkte :-*

Groetjes, Tara

marianca.

Hallo esther,

Geef je haar ook wat druivensuiker in het water.Daar krijgt ze namelijk energie van.Ik zou haar ook,als de mogelijkheid het toelaat,apart zetten van de andere valken en als je een warmtelamp hebt haar deze ook aanzetten.Het is buiten natuurlijk wel warm maar binnen haal je de 30 graden natuurlijk niet.Is de ontlasting groen-geel?Ik weet van meerdere berichten vakers op het Forum dat geel in de ontlasting zeker niet goed of anders komt het door de antibiotica.Bel anders feld ff meis,die weten toch meer dan een andere dierenarts.
En,wat ik ook zou doen,haar zo min mogelijk stress bezorgen.

Veel sterkte meis en succes
Er zullen waarschijnlijk nog meer antwoorden komen van mensen die meer ervaring hebben maar ik wilde je zo graag al hiermee helpen...dikke knuffffffffffff

marianca

boezempje

hai

ik hoop echt dat ze het haalt ze is mijn eerste valkje en mijn valkje wat ook altijdt en alleen bij mijn zit,dus ik zou er aan kapot gaan als ze dood gaat,ik heb een warmte lamp hoeveel wat lamp moet erin???druivensuiker heb ik ook in huis

marianca.

Hallo esther,

Een gewone theelepel(wat je zelf gebruikt in de koffie of thee)druivensuiker lijkt me voldoende.2 maal daags verversen is natuurlijk ook aan te raden.Je zegt dat je een warmtelamp hebt..is dat een voor vogels?Als het een voor mensen is weet ik niet wat van een lamp erin moet.Ik weet wel dat de temperatuur max op 28 a 30 graden mag staan omdat micky het sowieso wat koud zal hebben omdat ze ziek is.Anders bel je de dierenzaken af of ze een voor je hebben.De warmte zal haar zeer zeker goed doen.Ik dacht dat het Elsteinlampen zijn..heb zelf een besteld bij Aveve hier in Belgie.Lijkt me wel makkelijk als je ze in huis hebt.

Groetjes
marianca

Inger m

30 juli 2004, 16:52:59 #5 Last Edit: 30 juli 2004, 16:54:17 by Cinnamon_valk
Hoi,
Je kunt een Elsteinlamp gebruiken van 60 Watt (deze geven warmte, maar geen licht) zijn te bestellen bij www.rimo.nl. Je kunt ze ook kopen bij de uitgebreidere dierenwinkels of dierenwinkels die ook reptielen verkopen.

Als je niet zo'n lamp hebt, kun je ook gebruik maken van een gloeilamp (aantal Watt weet ik niet), maar deze geven ook best wat warmte af. Leg er een thermometer bij, zodat je de temperatuur kunt aflezen. Geef de vogel wel de mogelijkheid om zowel warm onder de lamp als ergens anders te kunnen zitten.

Welke diagnose is er gesteld? Antibiotica heeft even tijd nodig om aan te slaan, maar werkt vaak goed bij vogels. Het belangrijkste is nu dat je ervoor zorgt dat ze niet achteruit gaat (stabiel blijft) en voldoende vocht binnenkrijgt. Door niet eten/ drinken verzwakken ze sterk. De vogel hoeft niet evenveel voeding als normaal binnen te krijgen, want het is een normale reactie van het lichaam om het eten op een laag pitje te zetten en zich te concentreren op de genezing, dit heeft dus ook weer een nadeel.

Uitdroging moet je voorkomen. Een vogel drinkt circa 5-10% van zijn lichaamsgewicht (valkparkiet weegt ong. 100 gram). Geef idd wat druivensuiker door het water en evt wat vitaminen. Geef kleine hoeveelheden dwangvoeding.

Ik heb zelf een zieke vogel gehad die 5 dagen vrijwel niks heeft gegeten en sterk vermagerde. In de tussentijd kreeg de vogel:
1 keer daags baytril
1 keer daags water met druivensuiker (ca. 0.5 ml)
en 1 keer daags vitaminen/ electrolyten opgelost in water (guardian angel). (ca. 0.5 ml)
Ik heb geen dwangvoeding gegeven, dit lukte niet.
Op dag 5 begon de vogel eindelijk weer te eten en het is nu een prima gezonde vogel!
Het kan dus even duren voordat je verbetering ziet, maar daarom is het belangrijk dat de vogel niet achteruit gaat. Het water dat ik de vogel gaf was lauw water.

Veel sterkte!

nb. Het is ook verstandig om de DA om advies te vragen!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

robentru

30 juli 2004, 17:01:42 #6 Last Edit: 30 juli 2004, 17:03:11 by robentru
hoi Ester

Jemig wat erg, wij hopen dat je valkje snel weer beter wordt.

sterkte

En Inger echt tof van je

Rob,Trudy en Mieppie

boezempje

hai

dank Inger


ik moet het wat tijdt geven denk ik ik heb de da gebelt en die zij dat je het even de tijdt moet geven en als ze maar drinkt ze heeft net wat trosgierst op.

marianca.

Hallo Esther,

Toch goed dat ze wat tros eet.De druivensuiker zou ik haar toch in het water doen,het kan geen kwaad.Ze krijgt hier wat extra energie van en zal waarschijnlijk dan ook wat gaan eten.
Het klopt natuurlijk wat de dierenarts zegt...geef het de tijd!Maar,een warmtelamp kan nooit kwaad.Als je als mens wat ziek bent heb je het meestal ook wat koud en extra warmte doet dan goed,toch?De antibiotica moet natuurlijk aanslaan en ze zal zich daardoor de eertse dagen ook wat zielig voelen en misschien iets ziekjes...het zal allemaal wel in orde komen,ik duim voor je ;).

Groetjes
marianca

Inger m

Hoi,
Dat is sowieso heel positief dat ze eet! En het klopt, geef haar de tijd (antibiotica moet ook even aanslaan). Bij een van mijn vogels duurde het 5 dagen, voordat er verbetering kwam.

Sterkte!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

boezempje

hai

dank jullie voor je reactie :-*

je hoort het nog wel groetjes esther

Annouschka

Hoi,

wat erg dat je schatje ziek is, ze ziet er op de foto niet zo best uit.  Ik duim voor je dat ze snel weer de oude mag zijn.

Groetjes
Annouschka

Paul

Hoi Esther,


Micky ziet er duidelijk niet echt happy uit op de foto :-(
Geef je de antibiotica rechtstreeks in de snavel?
En hoeveel moet ie hebben is dat ook 2 druppels 2 maal daags?
Ik denk het wel zo te lezen dat is in elk geval wel het beste voor hem dan krijgt ie zeker genoeg binnen.
Druivesuiker zou ik ook zeker geven als je de medicijnen in het drinkwater doet moet je dat er zelfs bij doen anders is het water te bitter en drinken ze het niet.
Cede geeft aan een flinke eetlepel vol op een halve liter dus je kan het dan een beetje terugrekenen.
Maar ik denk dat de antibiotica met een paar dagen pas echt gaat werken en dat je dan ook verbetering ziet.
Zolang het niet slechter word momenteel lijkt me dat al prima.
De kleur van de ontlasting lijkt me niet echt heel vreemd dat kan ook wel eens verschillen met wat ze eten.
En dat Micky wat trosgierst eet is een heel erg goed teken dat lijkt me dat ie dan toch wat aan het opknappen is :-)
Beterschap in elk geval met de zieke.

Groetjes, Paul


boezempje

hai paul

ja micky krijgt 2druppels in zijn bekje.maar cd pap wil ze echt niet eten ik krijg het er ook niet in hellaas,ik heb het in haar bekje gedaan maar dat komt er 10min later weer uit.dus laat ik het maar ff zo,als ze maar drinkt en dat doet ze wel gelukkig.we wachten wel af het is niet erger geworden met haar.


gr.esther

Paul

Hoi Esther,

Als ze maar drinken dan is dat al een heel goed teken.
Dr Feld zou toen ook tegen me dat drinken het belangrijkste was en dat het eten wel weer komt als ie aan de beterende hand is dus ze kunnen best een aantal dagen zonder eten als ze ziek zijn.
Maar dat ie aan de trosgierst wat knabbelt is al een goed teken in elk geval dan krijgt ie toch wat binnen.

Groetjes, paul