19 april 2024, 05:30:30

Jeugdrui

Gestart door rvissers, 30 januari 2003, 02:55:09

« vorige - volgende »

rvissers

Hoe gaat een jeugdrui in z'n werking?
Na een maand of 7 à 8 begint het geloof ik, maar verliezen ze dan ineens veel veren en komen daar direct nieuwe voor in de plaats of hoe kan ik dat merken?

Paul

31 januari 2003, 06:42:14 #1 Last Edit: 31 januari 2003, 06:43:11 by Paul
Hoi Roy,
Jeugdrui wil alleen zeggen dat het de eerste rui is van je valkje.
Meestal ruien valkjes twee keer per jaar maar sommige ook maar 1 keer per jaar bij mij.
Wees niet bang, je valk zal niet ineens kaal in de kooi zitten :-)
Je zal wel veel veren onderin de kooi vinden maar meestal zie je aan je vogel niet veel verschil.
Het gaat in gedeeltes, met de twee lange staartveren bijvoorbeeld zal er eerst een uitvallen, die groeit weer helemaal nieuw aan en dan valt de tweede pas uit en groeit ook weer helemaal aan.
Meestal duurt het een week of 6 voor een volledige staartveer weer is aangegroeid.
Een hele enkele keer zoals bij een valkje van mij nu vallen ze soms wel allebij tegelijk uit maar hij vlijgt dan nog als de beste, alleen een vreent hezicht dat je valkje ineens zo klein is zonder die lange staartveren  echt een heel koddig gezicht :-)
Alleen kan je valkje zich iets minder fijn voelen als ie in de rui is want dat kost ze best veel energie.
Je moet ze dan ook wat extra eivoer geven en een kalkblok moeten ze eigenlijk altijd al hebben in de kooi.
Heb je trouwens ook maagkiezel in de kooi bij je valkje?
Dan wel even opletten dat er geen houtskool doorheen zit want dat is niet goed voor valkjes.

Groetjes,  Paul

rvissers

Hoi Paul,

Fijn dat ik dat weet. Ik ben benieuwd.

Overigens heb ik een sepia-ding in de kooi hangen en een mineraalblokje (donker roze kleur).
Ook heb ik maagkiezel ja. Lichtgrijs met een stippie rood er doorheen. Ik weet niet hoe het er uitziet met houtskool. Ik heb ervan gelezen op deze site voordat ik mijn valkje aanschafte, maar het komt uit een vogelspeciaalzaak, dus ik neem aan dat het de goeie is ... toch?

Groeten,
Roy

Paul

1 februari 2003, 14:44:06 #3 Last Edit: 1 februari 2003, 18:18:06 by Paul
Hoi Roy,
Bij een dierenspeciaalzaak verkopen ze ook vaak vogelgrit met houtskool erdoorheen terwijl die houtskool normaal helemaal niet goed is voor je valkje :-(
Gewoon alleen kopen als er op de verpakking niks van opstaat.
Als het in een doos zit moet het zeker op de verpakking staan en je kan beter voor de zekerheid even kijken.
En zo te horen woont jouw valkje in een prima hotel want je hebt alles in de kooi wat ze nodig hebben :-)
Het is inderdaad even afwachten na de rui hoe je valkje eruit gaat zien maar vaak veranderen ze ook pas na een jaar na de tweede rui.

Groetjes,  Paul

Timmety

Da kool is toch niet goed voor de vogel??
Tim

Paul

Klopt Tim,
ik zei het ook om op de doos te kijken dat het er niet doorheen zou zitten anders niet kopen.
Het stond misschien een beetje onduidelijk in het laatste berichtje dus wel goed dat je dat nog even zegt :-)
Houtskool werkt net als bij mensen verstoppend en de valkjes zal dat ook zo zijn terwijl dat juist niet moet.
Je zou het alleen kunnen geven als ze dunne ontlasting hebben en dan zou het tijdelijk wel goed zijn.
Je moet het zien als een medicijn, je eet ook als mens niet elke dag een strip norit op of een doos aspirine als je gewoon gezond bent .

Groetjes,  Paul

Timmety

ooh sorry, maar ik had dat ergens gehoord dus ik denk ff zeggen, dadelijk is hij misschien daardoor ziek.
Maar ja ij wis het al
Groet Tim