8 mei 2025, 07:57:41

Gras

Gestart door Ivy, 31 maart 2005, 16:06:20

« vorige - volgende »

Ivy

Hoi.
We gaan in de tuin wat gras zaaien en nu vroeg ik me af, of ik misschien in een bakje ook wat gras kan kweken voor de valkjes. Is gras goed voor ze zodanig, dat ze het elke dag in de kooi mogen hebben? Ik zat namelijk te denken, dat ik het bakje dan gewoon op de bodem van de kooi zou zetten...
Ik hoor het graag, bedankt alvast,
Ivy

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

KoosjeTweety

Hej Ivy
Leuke vraag!
Ik weet ook geen antwoord....

maar misschien krijg je dat nog.
Dan kan ik misschien kattengras gaan kweken voor ze :)
9 Weken te vroeg!
Maar ze maakt het goed

Inger m

Hoi Ivy,
Ze zullen het vast leuk vinden om eraan te knagen en mee te spelen. Gras zelf is voor veel dieren een heel moeilijk te verteren plant. Graseters hebben daarom een zeer uitgebreid darmstelsel compleet met bacterien, die ervoor zorgen dat gras (cellulose) goed wordt verteerd. Valkparkieten hebben dit niet en zullen daarom minder goed instaat zijn om gras goed te verteren. Jong gras is mogelijk wat beter te verteren. Maargoed gras zou dus mijn voorkeur niet hebben om te voeren aan vogels.
Wat valkparkieten en vele andere vogels wel heel lekker vinden is bloeiend gras. Hiervan eten ze de zaden. Gazongras krijgt vaak niet de kans om de gaan bloeien, omdat het vaak kort gemaaid wordt.

Inplaats van gras zou je je vogels kiemzaden kunnen geven. Zeker pasgekiemde zaden zijn heel gezond. Je kunt ook proberen om wat vogelzaad te zaaien en de opkomende plantjes aan je vogels te voeren.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

mariannenl

...bij mij in het laatste gedeelte van de voliere liggen grasmatten die met het regenachtige weer van de laatste dagen flink zijn aangegroeid.
Valkjes kakariki s kanaries alles is er dol op, niet alleen zullen ze af en toe een sprietje opeten maar denk eens aan alle insekjes die ze meepikken, goede eiwitten !
(denk wel aan tijdig ontwormen!)

Bij dit weer sproeien we s avonds,want grasmatten vragen veel water,  en dan gaan ze er heerlijk onder zitten , en als de sproeier uit is en er kleine plasjes water  in het gras blijven liggen gaan ze daar nog eens in soppen, een heel leuk gezicht.

Vogelmuur en paardebloembladeren daar zijn ze ook dol op, gratis zo uit de natuur te halen.
Denk er wel aan dat het niet in de buurt van autowegen geplukt wordt in verband met giftige uitlaatgassen.

MAriannenl

Riny

Hallo allemaal
Wij zaaien ieder jaar onkruidzaden,daar zijn ze ook dol op.
Als je geen tuin hebt ,het gaat ook prima in een balkonbak hoor.
Groetjes Riny :D :D :D