20 april 2024, 04:57:36

Planten

Gestart door Hanna, 31 januari 2003, 18:20:41

« vorige - volgende »

Hanna

Mijn vriend had onze living graag wat opgefleurd met een grote kamerplant.  Ik ben daar ook voor te vinden, maar ik wil wel een plant die niet giftig is voor mijn valkje.  Hij mag wel nooit uit z'n kooi als ik niet in de buurt ben, maar ik mag er niet aan denken dat ik hem even uit het oog verlies en hij aan de giftige kamerplant zou bijten.
Weet iemand een mooie kamerplant die niet giftig is?
En heeft er al eens iemand gehoord van een parkietenboom?  (het zou iets zijn die speciaal gemaakt is voor grote parkieten en papegaaien)  Waar kun je dat kopen en hoe ziet dat er precies uit?

Fred

Hoi Hanna,

Ik weet dat rozebottels niet giftig zijn en zelfs goed eetbaar voor valkjes.
Maar ik kan er niet aan komen bij de gewone tuincentra.
Ik weet dat de gemeenten vaak rozebottelstruiken in plantsoenen planten maar particulier worden ze niet verkocht volgens mij.
Verder is het moeilijk om een grote kamerplant te kopen die zeker niet giftig is en géén kwaad kan voor valkjes.
Onze valk "Fred" probeert ook te snoepen van elke kamerplant bij ons maar ik moet hem daar telkens weer van wegjagen !
Bij mijn weten is een parkietenboom een zelfgemaakte "boom" die bestaat uit takken met allerlei speeltje eraan zodat de valkjes er aan kunnen knagen en mee spelen.
De takken kun je in een emmer of bak plaatsen.

Groetjes,

Bas

Mandy

1 februari 2003, 00:28:15 #2 Last Edit: 1 februari 2003, 00:29:40 by Mandy
Hallo Hanna  :)

Als je hier op de site het balkje "Planten" aanklikt zie je van welke planten er bekend is welke er wel en niet giftig zijn, maar welke er mooi en groot zijn moet je zelf maar ff opzoeken/gaan bekijken.
Ik heb ook ooit 's zelf zo'n "parkietenboom" gemaakt.
Je neemt gewoon een grote bak/emmer die je met b.v. aarde opvult, hier doe je gewoon wat grote takken in, liefst wilgentakken, en hier kan je wat speeltjes e.d. in hangen. Dan zijn ze snel uren zoet in zo'n boom en het zal al gauw het favoriete plekje van je parkiet worden. ;D
En Bas, ik heb gewoon zo'n lelijk rozebottelstruikje bij de Intratuin gekocht en neer gezet voor mijn papegaai. Die vond er echter niets aan...dus nu heb ik dat ding maar in de gemeentetuin geplant. Ik had ook een "vlierbes"(geloof ik) gekocht, luste ze ook niet, staat nu dus ook in de gemeentetuin. :D Maar als je gewone rozenstruikjes in de tuin hebt staan komen daar in het najaar ook rozenbottels aan die je dan kan proberen te geven. Of je plukt ze gewoon uit de gemeentetuin, ;D maar was ze dan wel goed af, want de gemeente doet vaak wel z'n best met onkruidbestrijding (gif dus! :o). Ik ken iemand die z'n papegaai was er zo gek op dat ie zakken vol invroor zodat ie het hele jaar door rozenbottels had! Mijn valken zijn gek op bruidssluier die ik speciaal voor ze in de tuin laat groeien, die geef ik dan vaak om de dag (voorjaar/zomer). :)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Hoi Mandy,
Ik heb ook van die bruidsluier in mijn tuin en het is rotzooi, het wurgt de rest van alle planten en bijna zelfs mijn perenboom :-(
Maar is dat niet giftig dan?
Er komt toch van die witte troep, ik dacht wolfsmelk dat ze dat noemen uit en dat is toch giftigm, zelfs mensen kunnen daar zwaar ziek van worden.
Of bedoel jij een ander plantje?
Ik bedoel die wurgende klimplanten met die grote witte bloemkelken erin.
Als ze dat lekker vinden zal die rotplant ervan lusten  :D

Groetjes,  Paul

Mandy

Hoi Paul, :)

Het is inderdaad die bruidssluier. Mijn vader geeft dit al jaren aan zijn kanaries omdat dat een donkerdere verkleuring zou veroorzaken, over gif was mij niets bekend, dus ik schrok hier net wel ff van. :o Ik ben dus ff gaan zoeken en vond dit;
http://users.skynet.be/woutvgils/artikels/zwarte%20hoorndelen.htm
Er wordt niets over gif gezegd dus ik denk dat dat bij een andere plant is, die wolfsmelk.
Ik laat deze plant ook niet als onkruid door m'n tuin groeien, maar achter de voliére (uit het zicht ook) en geef de te lange stengels aan de vogels, ze vallen dan altijd meteen aan! :)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Hoi Mandy,
Als dat dezelfde plant is en dat denk ik wel heb ik voer zat vor mijn valken van de zomer en hoop dat ze dat in elk geval wel lusten.
Ik heb altijd gedacht dat het giftig was omdat er van dat witte sap uit de plant komt als je heb afbreekt.
Maar nu zie ik een nieuw alternatief voor die plant :-)
laat de valkjes het onkruid maar wieden dus  :D

groetjes,  paul

Timmety

Waar kan je die plant kopen?
Is het een klimop op gewoon een plant op stam?
ofzo
En zijn er nog andere niet giftige planten voor in de voliere.
Ik wil wat begroeiing, mijn valken eten het niet zo erg op dus..
Tim

Paul

Hoi Tim,
Het is bij mij geen kwestie hoe ik aan die plant kom maar eraf  :D
Aan mijn valkjes voeren dus nu  :)
Het is een soort onkruid met hele mooie grote witte bloemen er in en al trek je alles uit de grond een paar weken later is het weer net zo erg.
het is een soort klimop en als je het ergens ziet staan kan je proberen een stujhe van die struik mee te nemen en in je eigen tuin zetten want het groeit gewoon door als je het afbreekt en weer in de grond zet want er komen dan nieuwe wortels aan.

Groetjes,  paul

Mandy

Hallo Tim, :)

Je kan het ook gewoon bij een tuincentrum kopen.
Het is dus een klimplant. Maar ik denk dat als je die in je voliére wilt laten groeien het dan niet veel kans krijgt, want elke groene knop zal eraf geknabbeld worden!
Bij mij krijgt ie dus ook niet eens de kans om er bloemen in te laten komen. Takken met knoppen zijn trouwens sowieso goed voor je valkjes, want hier zitten veel voedingsstoffen in.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Timmety

Hoi Mandy
Heb je misschien wat tips ofzo voor mooie plantjes (mogen ok klein zijn (10 cm ofzo) dan maakt niet uit, en kun je een gewone klimop die tegen de muur groeid (met van die ruitjes/sterretjes blaadjes tegen de kooi doen en dan door het gaas laten groeien, of misschien een passiebloem?
Tim

Mandy

2 februari 2003, 16:27:59 #10 Last Edit: 2 februari 2003, 22:04:54 by Mandy
Hoi Tim  :)

Mooi is dat hé, van die voliéres met beplanting erin.
Helaas zal dat bij onze kromsnavels niet snel lukken, tropische vogels wel.
Het zijn nl. sloperds, overal waar ze bij kunnen zullen ze eraf knabbelen. Dus ook die plant die je tegen de voliére aan wilt laten groeien, dat had ik nu dus ook met die bruidssluier.
Die ga ik straks dus naar de achterkant van de voliére verplaatsen en gooi dan telkens een stengel in de voliére die ze volledig weg zullen knabbelen. :P
Van een gewone klimop en passiebloem weet ik niet of ze giftig zijn en andere planten die je bij deze sloperds in je voliére kan plaatsen ken ik niet. Dus helaas, ik denk dat het kaal zal blijven in je voliére. :-/

19:05  O, ik zag net dat de klimop tussen giftige planten stond, dus doe maar niet!
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Hanna

En hoe zit het dan met planten voor binnen, want jullie zijn bezig over klimop voor de volière?  Ik wil gewoon een grote kamerplant die niet giftig is voor m'n valkje.  Iemand tips?