14 mei 2025, 14:51:13

hoe te beginnen met kweken?

Gestart door Anita1, 25 juli 2004, 13:06:41

« vorige - volgende »

Anita1

hoi hoi allemaal.ik heb nu dus 2 koppels in mijn voliere.1 is er broedrijp.die andere nog niet.die zijn net iets te jong.
maar nu heb ik 1 broedhok neergehangen.hoe beginnen ze?
wat kan ik het beste in het broedhok leggen,ik heb er nu van dat zachte nesthaar in liggen.ik heb het hok binnengehangen vrij hoog.na het wipwappen hoe lang duur het dan voor dat de pop eitjes gaan leggen? en vanaf welke dag kan je kijken naar de eitjes of ze bevrucht zijn? knuff anita ;)

bannanne

hey anita aangezien nog niemand gereageerd heeft zal ik dit doen, normaal wordt na het eerste ei elke 2de dag een ei gelegd, het kan zijn dat ze niet beginnen broeden op het eerste moment maar je hoeft je dan nog geen zorgen te maken, je kan vanaf de zesde dag dat het ei er ligt eens kijken met een schouwlamp dat het vruchtbaar is dan zie je rode adertjes lopen.

als nestmateriaal kan je allerlei krulwilg takjes of stro gebruiken maar dat ben ik niet zo heel zker dat zou je eens moetn vragen aan de experts zoals tara,lique of stijn of iemand andrs

Tara

25 juli 2004, 16:33:19 #2 Last Edit: 25 juli 2004, 16:34:25 by tara_dewulf
Hoi Anita,

eerst en vooral moet je goed je valkjes in het oog houden, want zo te horen heb je 1 blok gehangen waar 2 koppels zitten, en het zou nogal eens kunnen zijn dat het jongste koppel pit heeft en het andere koppel wegjaagt van dat blok, dus in de gaten houden dat dat koppel niets begint.

Als nestmateriaal gebruik ikzelf houtvezel, en er zijn er best veel die dat gebruiken.

Na het wipwappen kan het best een tijdje duren, hier duurt het soms 3 dagen tot 2 weken.. Maar dat is te zien hoeveel ervaring mijn koppels zelf hadden, vooral bij hun eerste keer duurt het erg lang hier, maar als het hun 2de of meerdere keer was, ging dat vrij snel.

Bart heeft de rest wel al gezegd, soms kan je vroeger zien dan ze bevrucht zijn, maar mijn ervaring is, dat het bij het eerste eitje meestal 6 dagen duurt, terwijl bij het 2de en 3de eitje enz. ik soms al bij 2 volle dagen bebroed het eerste teken van bevruchting zie.. Maar daar moet je best goed voor kijken :).

Veel succes met je nestje!

En ps Bart, ik ben geen expert hoor :o

Groetejs, Tara

Anita1

;D hoi tara.
dat broedrijpe koppel .dat zou dan hun 2e nestje zijn.bij de eerste was alles goed gegaan.ze vrijen nu al wel enorm veel.het andere koppel die jongere doen nog niet veel.dat is de albino met bonte witmasker.
het broedrijpe koppel wat al een nestje heeft gehad dat is een isabel  (pop)geparelde en een witmasker man.knuff anita

Tara

Hoi Anita,

mooie valkjes ;) En schitterende koppels ;D
Ok, als die andere twee nog niet veel interesse hebben zal het wel lukken :-). Zitten ze al veel in het blok?

Hier ging het zo, eerst de man in het blok, dan meest de pop in het blok en twee dagen voordat ze een ei ging leggen bleef ze ook overnachten in het blok. Mijne deed 2 dagen, maar dat is een vrouwtje van een speciaal koppel :D

Groetjes, Tara

bannanne

hey tara met experts bedoel ik mensen die hier meer ervaring mee hebben hé ;)
ikzelf heb nog nooit een kweek gehad maar wel al veel gelezen maar 'kbegin nu ook met m'n kweek als ze tenminste zullen wipwappen :p

Tara

Citaathey tara met experts bedoel ik mensen die hier meer ervaring mee hebben hé ;)
ikzelf heb nog nooit een kweek gehad maar wel al veel gelezen maar 'kbegin nu ook met m'n kweek als ze tenminste zullen wipwappen :p

Hoi Bart,

dat zal wel lukken hoor, ze komen nu toch al best goed overeen :-). Beetje geduld en voor je 't weet zitten ze samen en voor je't weet hebben ze jonkies ;D

Dan kan je ook lekker meepraten :-).

Groetjes, Tara

Anita1

heb je de fotos op het dagboek bij mij gezien dan tara? daar staat die bonte witkop en albino..en die isabel en witkop.ze staan er gisteren op.zijn zeker wel mooie vind ik dus.knuff anita.
bart..jij gaat dus ook voor het eerst beginnen met kweken begrijp ik dat goed? leuk he? zo de eerste keer.
het nachthok wordt van de week groter.dan hang ik er 2 nestkastjes bij.knuff anita ;)

bannanne

ja het zal ook m'n eerste keer zijn anita en ik kijk er al ferm naar uit hoor, als ik jonkies heb zullen het lutino's en wildkleurtjes zijn maar ik wil tenminste nog 1 lutino houden omdat ik deze zeer mooi vindt liefst zou ik dan een mannetje hebben en ja hoe kun je dit onderscheiden bij valkparkieten ik weet dat je bij een jong poesje moet kijken naar het aantal gaatjes maar de rest weet ik niet hoor

Anita1

whahahaha.kijk maar naar de rode wangetjes.als het echt heeel erg rood is dan heb je een man.ik heb hier 1 man zitten.beaker.is nu 4 maanden ongeveer.knuff anita

robentru

He Bartje,
we gaan toch op deze site geen poesjes met valkjes vergelijken hoor! Dat gaat niet samen.
HAHAHAHAHA ;D ;D ;D
Succes in ieder geval.

Hoi Anita,
heel veel succes en laat het ons aub weten, graag met foto's, je weet hoe gek we daar van zijn.

Groetjes, Trudy

Anita1

kijk voor fotos van mijn valkjes in de voliere op dagboek.de valkenbende van anitaaa :D

bannanne

:D :D :D :D :D :D :D :D :D
'kweet et wel maar ik dacht dat er ook zo een trucje was om dat te zien, blijkbaar niet dus  ;D ;D ;D ;D ;D
ja orry dat ik niet meteen antwoorde maar zat gisteren aan het zee'tje  ::)  ::)  ::) en verbrand dat ik ben  ::)  ::)  ::)
pieke pieke dat het doet  :-[