28 maart 2024, 09:43:02

Happen ???

Gestart door rvissers, 28 januari 2003, 02:17:55

« vorige - volgende »

rvissers

Beste lezers,

Met veel plezier lees ik al enkele weken dit forum en heb sinds zaterdag een valkparkiet Plukkie. Het is volgens de kweker een pop. Ze went nu al een paar daagjes in de kooi maar is nog muisstil. (zie foto)
Als ik mijn hand in de kooi doe volgt ze het allemaal maar als ik iets te dichtbij komt hapt ze naar mijn hand.
Wat moet ik nu doen? Moet ik ze een paar keer laten happen in mijn hand zodat ze merkt dat het veilig is of moet ik gewoon wachten en gewoon telkens opnieuw mijn hand in de kooi steken?
Doet dat happen trouwens pijn? Er zit volgens mij een behoorlijk scherp puntje aan haar snavel....
Alvast bedankt namens een zeer trotste valkbezitter!

Paul

Hoi,
Wat een mooie valk zeg op de Foto :-)
Het kan best een tijdje duren voor je valkje aan je gewend is.
Veel voor de kooi zitten met je hoofd op gelijke hoogte met het valkje en veel tegen hem/haar praten.
Als je je hand al zo in de kooi kan steken zonder dat je valkje in paniek raakt is al een goed teken :-)
Je kan wat trosgierst in je hand nemen en hem dat proberen te voeren, zo win je zijn vertrouwen en word ie op een gegeven moment steeds tammer.
Eerst desnoods een lang stukje gierst en dan steeds korter tot ie je hand gewend is.
Of jouw valkje ook hard bijt kan ik je niet zeggen want ze bijten niet altijd hard, meestal wel als ze bang zijn of in paniek en het kan soms erg hard aankomen en ze kunnen zelfs een wondje in je vinger bijten wat gaat bloeden.
De meeste van mijn valkjes doen dat gelukkig niet en zelfs de minder tamme niet omdat ze niet bang meer zijn denk ik.
Hoe meer aandacht je hem geeft en gewoon veel tegen hem praten hoe sneller ie tam word.
Als je een jonge valk hebt gaat het vaak sneller als een oudere valk.
Weet je hoe oud je valkje is, je hebt namelijk een geparelde en als het een mannetje is verliest ie de meeste parels als ie ouder word terwijl het vrouwtje zo blijft.
Je kan het bij jonge valkjes vaak alleen aan het gedrag zien, die schreeuwen harder en vertonen macho gedrag door met de snaven onder andere tegen de tralies en zitstokken te rammen :-)
Laat even weten hoe het verder gaat met je valkje.

Groetjes,  Paul

rvissers

Hoi Paul,

Bedankt voor je snelle antwoord.
Volgens de kweker is het een pop van een maand of 3. Maar zelf twijfel ik over het geslacht, want hoe kan zij dat weten als ie 3 maanden is? Dat kun je toch pas zien na 6 maanden (na de jeugdrui)?
Het is wel leuk om te zien, als ze actief is gaat ze ineens van alles eten en rondhuppelen, en ineens zit ze weer uren op de stok. Of zelfs met haar kont over het waterbakje of voerbakje, haha  :D
Ze is wel heel stil. Soms als ik dan boven ben hoor ik zo'n fluitje van haar heel kort van laag naar hoog.
Ik heb er echt ontzettend veel plezier in! En nu ga ik naar bed.
Trustuhhh! :P

Paul

Hoi,
Het is inderdaad heel moeilijk te zien wat het is met 3 maanden maar aan het gedrag is dat het beste te merken.
Sommige kwekers kunnen het vaak wel zien maar dan moeten ze wel heel ervaren zijn.
Probeer veel tegen je valkje te praten en te fluiten en als ie dat gaat nadoen heb je een man waarschijnlijk.
Mannen schreeuwen vaak ook veel harder en als je de kamer uitloopt doen ze dat vaak omdat ze niet alleen gelaten willen worden.
Wil je dat je valkje de kleuren houd die hij nu heeft zal het een popje moeten zijn , als het een man is zal ie er bijna net zo uit gaan zien als een grijze wildkleur maar dat merk je pas na een paar keer ruien dacht ik.

Groetjes, Paul

Dana

Hallo,

Een vogelkweker heeft mij ooit eens vertelt dat je kan voelen tussen de pootjes of het een mannetje of popje is. Bij een pop hebben ze een diep kuiltje tussen de pootjes en mannetje een kleine. Maarja of dat waar is weet ik niet zo zeker. Ik heb heel lang gedacht dat ik een popje had daardoor en bij de dierenarts bleek het toch een mannetje te zijn. Maar ik blijf haar toch gewoon mijn meisje noemen want daar is ze zelf ook aan gewend. Ze is hartstikke lief en tam en zolang ik maar goed voor haar zorg maakt dat volgens mij niet uit.

Groetjes Dana, Raymon en Rico.

Mandy

28 januari 2003, 14:30:12 #5 Last Edit: 28 januari 2003, 14:30:46 by Mandy
Hallo  :)

Dat is zeker een mooie valk  ;)
Enne ze kunnen heel hard bijten als ze willen,
maar dat doen ze vaak alleen als ze zich bedreigd voelen en zich dus instinctief willen verdedigen.
Deze kweker heeft inderdaad misschien al aan het gedrag gemerkt dat het een pop is of hij kan uit z'n kweekresultaten zien dat het een pop moet zijn, door dominante en recessiefe factoren van ouders e.d., moeilijk uit te leggen.
En wat dat voelen betreft is niet altijd waar, kijk hier maar 's;

http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=kweek;action=display;num=1041274147

Veel plezier met je valk en succes met het tam maken,
Paul heeft je al goede tips gegeven. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Dana

Hoi Mandy,

Bedankt voor de link naar een ander gedeelte in het forum.
Ik gaf in mijn stukje ook al aan dat ik het niet zo geloofde van het voelen. Maar ik weet nog niet echt zeker wat ze nu is. Ik heb namelijk een lutino en aan haar gedrag kan ik ook niet echt iets merken. Ze heeft van alle2 wat van wat er beschreven wordt over het gedrag.
Maarja wat maakt het uit. Ik wil er toch niet mee gaan kweken en ze is lief zoals ze is.
In ieder geval bedankt.

Groetjes Dana, Raymon en Rico

rvissers

Klopt! Heb ik ook. Enerzijds tikt ze overal met de snavel tegenaan en anderzijds is ze ongewoon stil.
Zostraks heeft ze voor het eerst zonder blazen trostgierst uit mijn hand opgegeten. Ik moest het weliswaar voor haar snavel houden, maar na enig twijfelen at ze het helemaal op.
Hahaha, ik voel me net zo'n trotse vader  :D


Dana

Geweldig voor je dat ze uit je hand heeft gegeten. Het zal niet lang meer duren en jullie zijn de beste maatjes. Gewoon geduld hebben. Fijn voor je.

Groetjes Dana, Raymon en Rico

Tara

Hallo, ik kan je vertellen wat het geslacht is, dit is namelijk een mannetje dat je hebt...
Groetjes, Tara&Co ;D

rvissers

Oh? En waaraan zie je dat dan? Want hij fluit niet veel. Was wel leuk vanmiddag. Elke keer als ik naar boven ging om mijn tentamens te leren floot hij heel kort, dus ben ik stiekem naar beneden gegaan en voorzichtig gekeken en toen hij weer floot ben ik de kamer ingelopen. Hij schrok daar zo erg van dat hij nu de hele dag niet meer gefloten heeft  :-/
Maar hij eet al steeds vaker en beter uit mijn vingers. Over een paar dagen ga ik proberen of hij uit mijn hand eet...
Hij kijkt dan heel nieuwsgierig maar komt nog niet op mijn hand zitten.

Paul

29 januari 2003, 05:49:41 #11 Last Edit: 29 januari 2003, 05:51:02 by Paul
Hoi roy,
Het is al heel goed dat ie al zo snel uit je hand eet :-)
Als dat zo doorgaat is ie in een mum van tijd heel erg tam :-)
inderdaad steeds proberen of ie ook uit je hand eet, als ie dat doet vertrouwt ie je en heb je ook grote kans dat ie bij je komt zitten als je hem er uit laat :-)
En ook heel veel tegen hem praten en fluit hem een kort melodietje steeds voor.
Als ie dat na gaat fluiten heb je bijna zeker een man want popjes kunnen dat niet zo goed.

Veel succes en groetjes,  Paul

rvissers

Wow, toen ik vanavond thuis kwam heb ik haar trostgierst uit de vingers laten eten en het steeds verder op mijn hand gelegd. Toen kwam voorzichtig het ene pootje en even later het andere. Heel voorzichtig beetje bewegen door de kooi. Met mijn andere hand wat trostgierst erbij gehouden en voila. Ze eet al uit m'n hand!!!  ;D

Alleen wilde ik haar op het schommelje zetten, daar heeft ze de afgelopen dagen nog niet op gezeten. Maar na 2 seconden hielt ze haar evenwicht niet en viel hilarisch van het nok onder op de bodem. Was iets minder, haha. Maar ze kwam al weer direct op m'n hand zitten.
Echt GAAF!!!!!!

Mandy

Nou Ron, leuk hoor!
Een mooie foto ook trouwens.
Het komt dus allemaal best goed zie je wel.
Met wat moeite, geduld en oefenen kom je een heel eind!
Je zal nu telkens meer stappen naar de tamheid gaan overwinnen, ga zo door en geniet er lekker van! ;D
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Hoi,
Zoals ze nu al naar je doet reageert zij heel goed en best snel :-)
Je valkje zal steeds iets tammer worden nu ie je al vertrouwt want dat doet ze want anders kwam ze niet op je hand zitten :-)
In elk geval al heel erg leuk dat je zo snel al je valkje om hebt kunnen kopen met wat voer :-)
Op de foto's te zien is het echt een schatje en ze zit er ook lekker op haar gemak bij dus ze heeft het best naar haar zin bij jou .
Houd ons op de hoogte en de fot is echt heel leuk :-)

Groetjes,  Paul