6 mei 2025, 13:38:54

tam maken

Gestart door shirley van der holst, 25 juli 2004, 00:48:46

« vorige - volgende »

shirley van der holst

zoals jullie weten heb ik twee valkparkieten van ander half nu is mijn vraag kun je ze dan nog tam maken ?
zo ja weten jullie hoe ?

Tara

Hoi Shirley,

het is heel moeilijk op die leeftijd nog een valk tam te maken. Ikzelf heb een valkje tam gekregen die ik vorig jaar aangeschaft heb, hij bleek toen al 9 jaar oud te zijn :o. Zag ik later pas op de ring, maar ik wou toen zo graag een witmasker... Nu kan ik lekker dicht bij 'm gaan en hij komt zelf op mijn hand e.d. Alleen wordt ie niet graag vastgenomen. Het is niet makkelijk op een overjarige leeftijd nog een valk tam te krijgen, maar het is te doen. Valkjes van een maand of 2 worden dan ook veel sneller tam. Je moet gewoon heel veel tegen hun bezig zijn en hun af en toe eens bij je nemen en kijken of ze op je hand willen komen vanuit de kooi enzo, het zal denk ik wel moeilijk worden, maar ze zijn je volgens mij wel al tamelijk gewend.

Groetjes, Tara

sproet

haha het is inderdaad moeilijk want ze blazen als je met je hand in de kooi zit en als je tegen hem fluit begint hij te zingen en gaat hij heel hard scheuuwen maar ik kan het proberen als het vrouwtje uitgebroed is maar is denk ik weinig kans

Tara

Hoi hoi,

ik heb ook 2 valken die in een aparte kooi zitten die ik van een vriend had gekregen, en die zijn ook echt wild, bij hun wordt het volgens mij hopeloos... Nuja, ik mag ook de kooi niet in gaan of ze gaan helemaal over hun toeren, maar je moet hun vertrouwen winnen.. Ik ben er ook zoveel mogelijk tegen bezig..

sproet

jah als je tegen het mannetje fluit komt hij naar de tralies maar dan als je beweegt dan gaat die tegen het stokje pikken

Tara

Hoi,

haha, dat heb ik met mijn papegaai nou ook, ik mag niet bewegen of meneer is boos ::). Maar dat komt wel goed, ik ben er veel mee bezig, moet jij ook met je valkjes doen :-).

Ze worden ook beter tam als ze apart zitten, maar dat zou dan wel wat jammer zijn als je een koppeltje uit mekaar haalt..

Groetjes, Tara

sproet

jah dat is dan wel balen maar morgen ga ik er wel ff een uurtje bbij zitten \
hij begint nu weer trutje te zeggen tegen mij

sproet

ik bedoel T.r.u.t.j.e te zeggen

Tara

Hoi Shirley,

zegt hij dat dan of is het schijnpraten :D
Als hij dat echt zegt dan moet iemand hem dat aangeleerd hebben natuurlijk ::)

Groetjes, Tara

sproet

hij zegt het in zijn eigen taaltje maar ik denk dat hij het van mij geleerd heeft want ik zeg altijd trutje tegen mijn zus  :D

Tara

Hoi,

het is niet mooi dat te zeggen tegen jouw zus hoor ;-).

Hoe zit het nu? Heb je al meerdere dingen geprobeerd? Ik heb al vaker oudere valkjes tam gekregen, zoals mijn eerste, maar ik denk dat je misschien beter een derde valk aanschaft en die moet tamelijk jong zijn, misschien een week of 8? En die apart houdt en die tam maakt, want het is moeilijk om een koppel te splitsen van mekaar.

Groetjes, Tara

sproet

ja we gaan kijken of dat eitje uitkomt maar die gaat naar een nicht van mij  ::)