13 mei 2025, 19:51:17

pop erg mager

Gestart door Sjakkie, 26 juli 2004, 22:44:33

« vorige - volgende »

Sjakkie

Hallo allemaal,

Ik heb nog even een vraagje aan jullie en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Onze parkieten pipo en harry zijn nu voor de derde begonnen met eitjes leggen. Ze heeft er nu alweer vijf gelegd en zaterdag of zondag moet het eerste eitje uitkomen. Ze zijn allebei heel erg fanatiek,maar ik heb het idee dat ze zelf helemaal vegeten te eten.
De pop is nu echt heel mager aan het worden en zit steeds te niezen. Verder is haar gedrag niet echt veranderd, maar ben toch een beetje ongerust.
Ze krijgen elke dag schoonwater, eivoer, fruit. Ze hebben sepia en grid. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Volgende week moeten ze beginnen de jongen te voeren, dus de kans dat ze dan nog magerder wordt is dan toch ook vrij groot!!

Hellup, wat moet ik hieraan doen!!
groetjes Sjakkie

Cwazi

Hou dat niezen ff in de gaten, er lijkt iets te heersen  :-/

Inger m

Hoi,
Bedoel je een derde ronde met eieren en jongen?
Dit vergt namelijk erg veel energie van de ouders en zo te zien raakt de pop al erg verzwakt. Niezen kan ook een teken zijn van een verminderde weerstand. Mager worden heeft ook te maken met het verlies aan energie (eieren leggen, broeden, jongen voeren). Ze kan ook iets onder de leden hebben (bv wormen), zeker in deze periode kan ze daar wel wat gevoelig voor zijn.

Vogels zijn wat voortplanting betreft heel fanatiek. Ze kunnen maar blijven doorgaan, daarom is het belangrijk ze zelf af te remmen. Ik zelf laat de vogels maximaal twee rondes doen. In zo'n conditie zou ik ze geeneens aan een derde ronde laten beginnen.

In dit geval is dat niet meer te vermijden en zul je ze goed in de gaten moeten houden en goed voeren. Na de broedperiode een goede rustperiode geven en volgende keer twee rondes doen.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Sjakkie

ze zijn inderdaad aan de derde ronde begonnen.
We hadden het blok weggehaald met het idee dat ze dan geen eitjes meer ging leggen. De pop was er helemaal van ondersteboven en ging uit protest eitjes op de grond van de kooi leggen. We hebben al nepeitjes gekocht, maar dan blijven ze toch nog broeden?

Tara

Hoi Sjakkie,

een derde ronde vind ik ook veel te veel...

Nepeitjes kan je geven, en ze blijven een drietal weken broeden, soms 4, maar meestal stoppen ze gewoon vanzelf..

Groetjes, Tara

Sjakkie

Nog een vraagje, hoe kan je ze op de juiste manier afremmen?

suus

Hoi Sjakie,
Je zou het broedhok weg moeten halen. Op deze manier zullen ze (niet snel) meer aan een nestje beginnen.
groet
suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Inger m

27 juli 2004, 11:24:22 #7 Last Edit: 27 juli 2004, 11:24:50 by Cinnamon_valk
Citaatze zijn inderdaad aan de derde ronde begonnen.
We hadden het blok weggehaald met het idee dat ze dan geen eitjes meer ging leggen. De pop was er helemaal van ondersteboven en ging uit protest eitjes op de grond van de kooi leggen. We hebben al nepeitjes gekocht, maar dan blijven ze toch nog broeden?

Ja, het zijn hardnekkige vogels wat betreft voortplanting. In zo'n geval kun je ervoor kiezen om de pop de eitjes te laten leggen en zodra ze allemaal gelegd zijn weghalen of vervangen door kunsteitjes. Deze kun je na circa 3 weken verwijderen en dan hoeft ze geen jongen groot te brengen. De nestkast terughangen is iig geen optie, want daarmee wordt broedgedrag juist weer opgeroepen. Hoeveel eitjes zijn er bevrucht? Je zou er een paar weg kunnen halen, dat het aantal jongen dat ze groot moet brengen niet te groot is.

Verder heeft daglichtlengte invloed op broedgedrag en zou je (als ze binnen staat) kunstmatig de daglichtlengte kunnen verkorten en tijdelijk de hoeveelheid groenvoer beperken. Een andere maatregelen is het tijdelijk scheiden van de man en de pop (maar dan mag ze al niet meer broeden, omdat de man de pop voert gedurende de broedperiode (bij grasparkieten)).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.