Kosten, donaties en sponsoring Valkparkiet.com

Gestart door Peter, 24 juli 2004, 03:21:13

« vorige - volgende »

Peter

25 juli 2004, 19:51:04 #30 Last Edit: 4 november 2006, 10:51:22 by Peter
Citaat

Kun je niet bv 1€ vragen als inschrijvingsgeld
voor valkparkiet van de maand?? (wel niet veel,
maar die beetjes helpen ook)


Hoi,

Bedankt voor je idee, ik denk alleen niet dat het haalbaar is, het gaat ook ons ook om vrijwillge donaties maar de winnaar mag als hoofdprijs altijd wel doneren hahaha

Groetjes,
Peter

Remco

Zonder al te grof over te komen: (maar ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden)
Hoe kom je eigenlijk op het idee om overal maar een server te plaatsten en daardoor een belachelijk hoog kostenplaatje te veroorzaken :-/

Ik weet niet hoeveel MB je nodig hebt ofzo...maar bij bijvb. //www.flexwebhosting.nl is het duurste hosting pakket Euro 150,- (per jaar) voor 300MB en dat is behoorlijk veel webspace voor een site als deze.
Voordeel van een limiet van 300MB is dat je de site zo ook wat beter uptodate houdt, je moet tenslotte de site schoonhouden om niet over die 300 te komen. Voor de wat grotere bestanden, of een archief kun je thuis een eigen FTP server opzetten, waar mensen dan bestanden kunnen downloaden of uploaden.

Het forum en alles wat tekst en scripts betreft stelt qua ruimte niks voor, als je nagaat dat vroeger complete boeken via een 3,5" floppy disk bij de drukker aangeleverd werden, met honderden A4tjes vol met tekst. Dus de grootste zorg zijn dan de multimedia bestanden; foto's, filmpjes en audio bestanden. Uitgaande van die 300 MB heb je voor de totale layout van de site, inclusief scripts en plaatjes, hooguit 50 MB nodig (en dat is dan hoog aangehouden), dan heb je dus nog 250 MB over voor alle multimedia files en met een beetje slim beheer is dat meer dan genoeg.

Een site als deze hoeft echt niet zo duur te zijn zoals het nu voorberekent is hoor.

Maar goed als het je echt gaat om het binnenhalen van geld (onkosten of whatever), dan lijkt het me een logische stap dat je bepaalde onderdelen alleen toegankelijk maakt voor (betalende) leden.

Nogmaals voor alle duidelijkheid, ik bedoel het echt niet verkeerd hoor, maar ik vind jullie onkostenplaatje niet in verhouding staan met de site. Er zal voor jullie vast een logica inzitten, maar voor iemand als ik die regelmatig sites moet opleveren aan klanten heb ik hier mn vraagtekens bij.

robentru

Hoi Remco,
goed verhaal en met al je wijsheid kun je Peter misschien (als hij dat wil ) van goede adviezen voorzien. In plaats van je verhaal hier neer te zetten had je ook rechtstreeks contact met Peter kunnen opnemen en hem van de mogelijkheden op de hoogte brengen. Veel fijner en daar is iedereen bij gebaat.
Niet iedereen kan van alles op de hoogte zijn, we leren per slot van rekening elke dag! En om het geld is het ze zeker niet te doen.
Dus wen je wijsheid aan en help Peter en alle liefhebbers van deze site. Waar een wil is is een weg.
Laat ons vooral weten hoe dit een vervolg gaat krijgen.
Vriendelijke groet,
Trudy.

Remco

Zoals ik al zei, is dit niet kwaad bedoeld (al kan ik me voorstellen dat het zo overkomt). Een forum is bedoeld om te discussiëren en dat is toch wat ik doe. Ik verwacht dan ook weer tegen-argumenten van Peter.
In mijn mening schetst Peter een verkeerd beeld van wat zo'n site moet gaan kosten in onderhoud en ik probeer dat in mijn woorden te ontkrachten. Maar ja.. je kunt mijn mening ook gewoon links laten liggen. Als ik het fout heb, dan lezen we dat toch vanzelf op dit forum.

Maar als ie zoals ik al zei een account neemt van 150 Euro en eventueel een 2de erbij voor alle subdomeinen etc.. of zelfs een derde om de bandbreedte te verdelen, dan zit je dus op een totaal van 450 Euro en dan heb je nog zo'n 700 Euro in de pot zitten om te doneren aan goede doelen etc.. of voor de aanschaf van een nieuwe server voor thuis etc..etc..

robentru

Hoi Remco,
ik respecteer je mening, maar wat ik bedoel te zeggen is dat je beter rechtstreeks contact met Peter hierover op kunt nemen. En ieder mag zijn/haar eigen mening hebben en daarover aangesproken worden op dit forum.
Ik begrijp je argumentatie, maar voor velen hier is dat abracadabra, dus nogmaals stuur Peter een e-mail. Wij zijn blij met alle oplossingen om deze site op een verantwoorde, goedkope(re) wijze in de lucht te houden.
Bedankt voor je ideeën.
Vriendelijke groet, Trudy

Peter

CitaatZonder al te grof over te komen: (maar ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden)
Hoe kom je eigenlijk op het idee om overal maar een server te plaatsten en daardoor een belachelijk hoog kostenplaatje te veroorzaken :-/
Hoi Remco,

We hosten alle onderdelen die bedrijfszeker moeten wezen bij Xel Media zoals het forum e.d. De normale HTML pagina's staan bij Digitalus en de multimedia staan bij ons thuis op de server en alles wat groter is als 60Kb op de MySLQ database nadan van de zoekmachine.

CitaatIk weet niet hoeveel MB je nodig hebt ofzo...maar bij bijvb. //www.flexwebhosting.nl is het duurste hosting pakket Euro 150,- (per jaar) voor 300MB en dat is behoorlijk veel webspace voor een site als deze.
Voordeel van een limiet van 300MB is dat je de site zo ook wat beter uptodate houdt, je moet tenslotte de site schoonhouden om niet over die 300 te komen. Voor de wat grotere bestanden, of een archief kun je thuis een eigen FTP server opzetten, waar mensen dan bestanden kunnen downloaden of uploaden.
We zijn in zee geweest met een goedkope provider, meerdere zelfs, en de laatste is digitalus. Deze provider houden hun websites met enige regelmaat online maar zijn ook te vaak uit de lucht, de snelheid laat vaak ook te wensen over. Het domein Valkparkiet.org heeft al bij meerdere "goedkope" providers gedraaaid en zoals de meeste weten laat de kwaliteit vaak te wensen over.

De grotere bestanden komen dus ook al van huis af, een upload thuis zal niet gaan, een upgeloade foto moet ook weergegeven worden op het forum. Omdat je bij ons thuis maar met 128Kb kunt downloaden is deze verbinding veel te langzaam als je daar met 40 man gaat downloaden. Dus deze optie valt af. Helaas houdt de server het bij onze "goedkope" provider ook nooit lang vol.

CitaatHet forum en alles wat tekst en scripts betreft stelt qua ruimte niks voor, als je nagaat dat vroeger complete boeken via een 3,5" floppy disk bij de drukker aangeleverd werden, met honderden A4tjes vol met tekst. Dus de grootste zorg zijn dan de multimedia bestanden; foto's, filmpjes en audio bestanden. Uitgaande van die 300 MB heb je voor de totale layout van de site, inclusief scripts en plaatjes, hooguit 50 MB nodig (en dat is dan hoog aangehouden), dan heb je dus nog 250 MB over voor alle multimedia files en met een beetje slim beheer is dat meer dan genoeg.
De website zonder de foto's en geuploade foto's is 159 Mb, als we daar de normale foto's aan toevoegen komt er 50 mb bij en de geuploade foto's zijn nu 160 Mb. Ik kan oude berichten wel verwijderen van het forum samen met alle oude uploads maar daarmee gooi ik ook oude dagboeken weg die soms nog steeds gebruikt worden en wie weet wat ik nog weg gooi wat nog regelmatig bekeken wordt. Dat vindt ik zelf zonde van de tijd wat de bezoekers erin gestoken hebben en informatie vernietiging. Ik kan namelijk wel zien dat ze nog steeds bekeken worden.

CitaatEen site als deze hoeft echt niet zo duur te zijn zoals het nu voorberekent is hoor.
Als je een provider weet die echt dezelfde kwaliteit biedt als onze huidige provider (Xel Media) dan hoor ik het graag. Bij een goedkope provider moet ook gegeten worden... Het moet uit de lengte of uit de breedte komen. Je zult dus ergens op moeten inleveren.

CitaatMaar goed als het je echt gaat om het binnenhalen van geld (onkosten of whatever), dan lijkt het me een logische stap dat je bepaalde onderdelen alleen toegankelijk maakt voor (betalende) leden.
Niemand is verplicht om te doneren. Er zijn mensen bij die er vanaf dag 1 dat de site bestaat al bij zijn en nog nooit gedoneerd hebben en er zijn mensen die net pas op deze site en al geld doneren. En toch reageren wij tegen allebeide hetzelfde, niemand is verplicht, alles is vrijwillig. Als iemand ee nservice bevalt en denkt ik heb hier iets voor over dan kan hij of zij doneren. Als we het betaald maken moeten ze eerste betalen al voor ze het kunnen bekijken.

In het begin betaalde wij alles ook altijd zelf, maar een aantal leden wouden graag meebetalen en daarmee is de optie donatie ontstaan.

CitaatNogmaals voor alle duidelijkheid, ik bedoel het echt niet verkeerd hoor, maar ik vind jullie onkostenplaatje niet in verhouding staan met de site. Er zal voor jullie vast een logica inzitten, maar voor iemand als ik die regelmatig sites moet opleveren aan klanten heb ik hier mn vraagtekens bij.
Als je een goedkopere manier weet om goedkoper te hosten tegen dezelfde kwaliteiten, als we een probleem met de server om 03.00 in de nacht is het als nog in notime opgelost. Gisteren hebben we bijna 16.000 bekeken pagina's gehad en in totaal bijna 1 gig dataverkeer... Bij een goedkope provider was dit niet gelukt, helaas uit eigen ervaring...

Beroepsmatig kom ik reglematig mensen die een website gehost hebben bij een goedkope provider en niet te vreden zijn, en ook veel mensen zijn overstapt naar een duurdere provider.

Groetjes,
Peter

Peter

CitaatZoals ik al zei, is dit niet kwaad bedoeld (al kan ik me voorstellen dat het zo overkomt). Een forum is bedoeld om te discussiëren en dat is toch wat ik doe. Ik verwacht dan ook weer tegen-argumenten van Peter.
In mijn mening schetst Peter een verkeerd beeld van wat zo'n site moet gaan kosten in onderhoud en ik probeer dat in mijn woorden te ontkrachten. Maar ja.. je kunt mijn mening ook gewoon links laten liggen. Als ik het fout heb, dan lezen we dat toch vanzelf op dit forum.

Maar als ie zoals ik al zei een account neemt van 150 Euro en eventueel een 2de erbij voor alle subdomeinen etc.. of zelfs een derde om de bandbreedte te verdelen, dan zit je dus op een totaal van 450 Euro en dan heb je nog zo'n 700 Euro in de pot zitten om te doneren aan goede doelen etc.. of voor de aanschaf van een nieuwe server voor thuis etc..etc..
Hoi Remco,

Je berekening is op jaarbasis van de provider, het bedrag wat je als voorbeeld gebruikt zijn onkosten over 3 jaar... Dat even voor de duidelijkhied :) Ik zie het zelfs als het volgende:

Met een oud tweedehands autotje kun je ook van Amsterdam naar Italy rijden, lekker goedkoop. Maar als ik voor plezier zou rijden kies ik liever door een duurdere maar nieuwe(re) auto. Hieraan zitten echter onkosten.

Zo zie ik het zelf ook met internet, ik wil gewoon dat de website het altijd goed doet. Helaas blijkt het bij de goedkopere provider niet altijd zo te wezen.

Zelf maak ik ook voor andere mensen website's (en twee intranet site's voor TPG-Post gemaakt maar die worden intern gehost.) en als deze niet special altijd up hoeven te wezen verwijs ik zo altijd door naar goedkopere providers.

Kortom om nog even terug komen op je punt om te gaan hosten bij een goedkopere provider:

Het kan inderdaad, maar we hebben al zoveel slechte ervaringen met goedkopere providers dat we binnenkort zelfs helemaal overgaan op Xel Media. Hetgeen wat helaas nog weer iets duurder wordt. En als er niet meer gedoneerd wordt dan draaien we zelf voor al kosten, en we staan zelf zo achter het idee van de website en de kwaliteit van de provider dat we dit risco graag nemen! We hebben immers ook een contract bij Xel Media van een aantal maanden.

Groetjes,
Peter

Peter

CitaatHoi Remco,
ik respecteer je mening, maar wat ik bedoel te zeggen is dat je beter rechtstreeks contact met Peter hierover op kunt nemen. En ieder mag zijn/haar eigen mening hebben en daarover aangesproken worden op dit forum.
Ik begrijp je argumentatie, maar voor velen hier is dat abracadabra, dus nogmaals stuur Peter een e-mail. Wij zijn blij met alle oplossingen om deze site op een verantwoorde, goedkope(re) wijze in de lucht te houden.
Bedankt voor je ideeën.
Vriendelijke groet, Trudy
Hoi Trudy,

Het voordeel van deze discussie is wel dat iedereen nu weet waarom wij voor een duurdere hosting provider gekozen hebben. Xel Media is idd een provider van het midden sigment qua kosten zit, maar we kiezen voor wat meer kosten en een wat zekere website. Ik kijk tegenwoordig ook vaak in Google om reactie's  te lezen over een provider. Xel Media voorheen DWH (Delphi Web Hosting) komt overal goed uit de bus, de enige klacht is dat ze aan de duurdere kant zijn.

Persoonlijk betaald ik liever wat meer voor zekerheid als iets minder voor minder zekerheid. Of het een verstandige keuze is... om een goedkopere provider te nemen zullen niet achterkomen. We zullen toch bij Xel Media blijven.

Omdat de kosten toch behoorlijk oplopen in de jaren hebben we openheid van zaken gegeven via de donatie onkosten pagina en ierdereen mag natuurlijk ook langs komen voor een uitleg over de gemaakte kosten en gedachte daarachter. We houden ook netjes een boekhouding bij wat erin en uit gaat. Dit doen we om twee reden: De eerste zijn we zelf om te kijken of het niet uit de hand loopt en de twee reden is de mensen die doneren. Iedereen weet dan waar "hun" centjes heen gaan.

Ook Xel Media weet van ons "probleem" van een steeds drukker worden website, ze hebben zelf ook aangeven als we genoegen met mindere kwaliteit dan we naar een andere provider kunnen gaan. Ze gaven zelf ook een paar provider aan. We konden zelfs eventueel eerder weg bij hun als het contract aangaf. Dat zegt ook iets over het bedrijf vindt ik zelf, ze denken wel met hun klanten mee!

Ze hebben bijvoorbeeld zelf ook net een vorm van donatie gedaan om 3 maanden ksoten niet in rekening te brengen (Zie donatiekosten pagina). En ze hebben nu ook een voorstel neergelegd om in een speciaal pakket over te gaan wat weer goedkoper is voor ons bij Xel Media maar het is natuurlijk wel weer duurder als een goedkope provider.

Groetjes,
Peter

Remco

Mijn ervaring met providers is dat beiden zowel goedkoop als duur wel eens een storing hebben. Meestal een halfuur tot hooguit een uurtje offline. De vraag is hoeveel schade je daar dan van ondervind..Als je een site runt zoals Wehkamp of Free Record Shop, Bol.com en noem maar op, dan kan een uurtjes offline best voor een schadepost zorgen. Maar in dit geval is dat niet zo.. toch?

Bandbreedte kan een probleem zijn, dat kan ik niet beoordelen. Ik weet wel dat ik een site run voor een amerikaanse gitarist, die maandelijks zo'n 5000-7000 bezoekers van over de hele werel heeft, die allemaal gebruik maken van; gastenboek, forum, gallerij, mp3's en natuurlijk de normale content. Maar ik heb nog nooit een waarschuwing gehad dat we over de max. toegestane bandbreedte kwamen.

Maar goed, het ging mij erom jou duidelijk te maken dat het ook goedkoper kan maar dat wist je al dus was het eigenlijk overbodig.

In iedergeval veel succes met de overstap naar een nieuwe provider. Ik weet wat dat allemaal met zich meebrengt; scripts weer aanpassen, databases backuppen en weer importeren (en hopen dat het in 1 keer goedgaat), hopen dat je alle links naar plaatje "relatief" hebt gemaakt, zodat je dat niet hoeft aan te passen, etc.etc.etc...

grtz

Remco

Peter

CitaatMijn ervaring met providers is dat beiden zowel goedkoop als duur wel eens een storing hebben. Meestal een halfuur tot hooguit een uurtje offline. De vraag is hoeveel schade je daar dan van ondervind..Als je een site runt zoals Wehkamp of Free Record Shop, Bol.com en noem maar op, dan kan een uurtjes offline best voor een schadepost zorgen. Maar in dit geval is dat niet zo.. toch?
Hoi Remco,

We zitten sinds 2002 bij Xel Media, en nu 2x storing gehad, 1x door Lambanet, dus overmacht voor Xel Media en de tweede keer door een defecte switch. Beide keren wat het binnen een kwartiertje opgelost. Zelf vindt ik het erg hinderlijjk als een site er regelmatig uitligt of met regelmaat langzaam is door een te grote drukte op de server.

CitaatBandbreedte kan een probleem zijn, dat kan ik niet beoordelen. Ik weet wel dat ik een site run voor een amerikaanse gitarist, die maandelijks zo'n 5000-7000 bezoekers van over de hele werel heeft, die allemaal gebruik maken van; gastenboek, forum, gallerij, mp3's en natuurlijk de normale content. Maar ik heb nog nooit een waarschuwing gehad dat we over de max. toegestane bandbreedte kwamen.
Wij hebben gemiddeld per maand tussen de 290.000 en 330.000 bekeken pagina en zo'n gemiddelde van 16.000 bezoekers per maand. Alle pagina's zijn al zo klein mogelijk gemaakt door middel van scripten. En de foto's zijn ook alle zo klein mogelijk gemaakt. Toch komen we qua dataverkeer uit op zo'n gemiddelde van 40Gb

CitaatMaar goed, het ging mij erom jou duidelijk te maken dat het ook goedkoper kan maar dat wist je al dus was het eigenlijk overbodig.
Ik wil graag zelfs goedkoper hosten als we dezelfde kwaliteit dan ook maar hebben.

CitaatIn iedergeval veel succes met de overstap naar een nieuwe provider. Ik weet wat dat allemaal met zich meebrengt; scripts weer aanpassen, databases backuppen en weer importeren (en hopen dat het in 1 keer goedgaat), hopen dat je alle links naar plaatje "relatief" hebt gemaakt, zodat je dat niet hoeft aan te passen, etc.etc.etc...

grtz

Remco
We blijven bij Xel Media we gaan alleen de rest van de boel ook daar heen verhuizen. Alles aanpassen valt mee hoor. De meeste scripten zijn zelf geschreven en de bestaande scripten aangepast waardoor ik maar op een paar plaatsen iets hoef aan te passen. Ik heb het schrijven van de scripten al rekening gehouden met een mogelijke verhuizing. Als je daar geen rekening mee houdt bij het schrijven dan kunnen erg idd problemen ontstaan bij het verhuizen.

Groetjes,
Peter

mitke

hoi peet en lique
wil gerust  doneren maar geef jullie adres nog is door stuur ik het weer op  bikke bees mitke maandelijkse donering had ik tijd terug ook al   gezegd he  bikke bees mitke

robentru

1 augustus 2004, 22:50:43 #41 Last Edit: 1 augustus 2004, 22:51:53 by robentru
Hoi ,
kijk op http://donatie.valkparkiet.com/
en maak je donatie over.

Groetjes, Trudy.

Peter

Citaathoi peet en lique
wil gerust  doneren maar geef jullie adres nog is door stuur ik het weer op  bikke bees mitke maandelijkse donering had ik tijd terug ook al   gezegd he  bikke bees mitke
Hoi Mitke,

We alles op email gezet :) Dankjewel alvast!

Groetjes,
Peter

Peter

Hoi allemaal,

De kogel is door de kerk heen, we hebben overleg gehad met onze huidige provider. Xel Media, hier wordt het forum gehost. We gaan geheel over naar Xel Media. We moeten hiervoor wel ons account upgraden ivm met veel meer dataverkeer en schijfruimte. We kunnen anders niet alles hosten bij hun, onze website is te groot :)

We krijgen elke maand 8 Gb dataverkeer gedoneerd van hun en elke gigabyte aan dataverkeer wat we boven de afsproken hoeveelheid uitkomen wordt gedeeld qua kosten. De helft voor hun en de andere helft voor ons :)

Groetjes,
Peter

Kolkkie

Hoi Peter,

Dat is goed nieuws, dat hun een groot deel ook sponsoren.
Het zal toch een hoop geld schelen op den duur.

Ik vind het klasse van hun, ze hadden ook gewoon nee kunnen zeggen natuurlijk.

Hulde voor de provider :D :D.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006