29 april 2024, 11:07:16

valk overleden, anderen niet lekker

Gestart door suus, 23 juli 2004, 14:52:12

« vorige - volgende »

Irene

jeetje lique, kan me voorstellen dat je er enorm mee bezig bent; vooral met de ver-dragende gevolgen als (sorry rob en trudie :( )  een Tyco die langer moet blijven en zo vele anderen. Het nare van die ziekte is ook nog eens dat het zo verschrikkelijk kang duurt voordat je uitsluitsel krijgt.
ik hoop dat jullie beiden snel wat te horen krijgen en dat er geen ernstig staartje aan het verhaal komt, zoals nog meer overleden valkjes :(.
ik denk aan jullie!
groetjes, irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes


Joyce28

Hoi Suus en Lique,

Jeetje krijg er kippenvel van bij het lezen van dit bericht.
Ik zal ook mee duimen,en dat de uitslag snel binnen is.Want deze onzekerheid is erg  ???

suus

Hallo,
dank voor jullie steun. Ik waardeer het echt heel erg.
cwazi (en andere nieuwsgierigen)de kosten zijn als volgt:
21 euro sektie
20 euro test en opsturen naar lab.
20 euro medicijnen maar wel per 100 gram, ik heb niet zoveel nodig. Feitelijk de helft maar. Maar in Apeldoorn was het per 100 gram te koop en niet minder. Was wel blij dat een dierenarts dit middel op voorraad had. De eerste dierenarts die ik belde was toch wel erg argwanend, zelfs na de uitleg van mij dat ik in Amersfoort naar de dierenarts was gegaan... Maar nr 2 had het wel.
groet suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Peter

Hoi Suus,

Gelukkig kon je het op de "hoek" krijgen, Mandy heeft het vorige via de post gekregen, pakkie zoek enzo... Niet leuk. Hoe reageren je valkjes nu? Vorig jaar bij ons kon je aan geluiden horen hoe het er aan toe was, hoe meer geluid ze maken hoe beter.

Veel sterkte!

Groetjes,
Peter

Peter

CitaatHoi Suus,

Gelukkig kon je het op de "hoek" krijgen, Mandy heeft het vorige via de post gekregen, pakkie zoek enzo... Niet leuk. Hoe reageren je valkjes nu? Vorig jaar bij ons kon je aan geluiden horen hoe het er aan toe was, hoe meer geluid ze maken hoe beter.

Veel sterkte! En hopen dat Feld zich voor niets zorgen maakte en het onschuldig was.

Groetjes,
Peter

Rika

Lieve suus ,
Ojeee wat een toestand helemaal .
het is onbegrijpelijk die PAS nieuwe voliere opgericht en nu al zo slechter gaat. dat kan echt niet .
moet wel reden door ?????????

ik HOOP van hartelijk die valkjes NIET meer dood gaat , dat is echt oneerlijk in de wereld .

kan wonder komen ...wie weet.
ik blijf duimen duimen ....

En voor lique ..ook voor je sterkte met valkjes.

Hou je moed niet opgeven .

Mandy

24 juli 2004, 04:37:11 #21 Last Edit: 24 juli 2004, 04:46:15 by Mandy
Ja dat klopt, dat pakketje kwam een week te laat aan! >:(
Maar ik heb toen ook Baytril bij een DA hier kunnen halen en kon gelukkig eindelijk met de behandeling beginnen. :)
En vorige week ook nog, heb ik een valkje ter sectie opgestuurd, maar het moet nog steeds aankomen... ::)

En inderdaad, toen de behandeling aansloeg kwam er weer leven in de brouwerij en hoorde ik steeds meer gefluit terug komen. Normaal denk je wel eens, pfff kan het wat stiller, maar wat was ik blij dat ik ze weer hoorde! :P

Veel sterkte Suus en Lique.
En wanneer verwacht je de uitslag Suus? ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Annouschka

Hoi,

ik wil jullie beide, Suus en Lique, heel veel sterkte toewensen en ik hoop echt vanuit de grond van m'n hart dat het niks is.  Ik vind dit heel erg voor jullie, wou dat ik kon helpen. :( :(

Groetjes
Annouschka

suus

hallo,
De assistente bleef er een beetje vaag over wanneer de uitslag kwam. Ze zei midden volgende week, maar misschien wel eerder...
Gelukkig heb ik nog wel wat gefluit hier in mijn voliere!! Maar die 2 blijven wat minder goed hoor. Ze zitten bol...
Het is wel opvallend dat iedereen een ander medicijn krijgt, heeft iemand enig idee hoe dit kan? Heb je ook nog verschillende soorten papegaaiziekten soms?
En weet nog iemand het antwoord op of dit gemeld moet worden bij de inspectie?
groet suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Inger m

24 juli 2004, 17:00:17 #24 Last Edit: 24 juli 2004, 17:01:17 by Cinnamon_valk
Hoi Suus,
Er zijn verschillende antibiotica die werken tegen papegaaienziekte. De tetracyclines worden er tegen gebruikt, maar ook baytril, dit heeft als werkzame stof enrofloxacine (is een andere groep). Het gaat er ws om waarop het antibioticum aangrijpt op de bacterie (celwand, kern, deling etc.) of het wel of niet toepasbaar is voor chlamydia bacterie. Dus er kunnen wel verschillende antibitica worden toegepast voor 1 ziekte, maar dit zal ook per DA verschillen. Bij papegaaienziekte gaat het om 1 bacterie: Chlamydia psittaci.
Overigens kunnen merknamen ook nog verschillen, terwijl het om een soortgelijke werkzame stof gaat.

Papegaaienziekte is idd een meldingsplichtige ziekte als het bij mensen wordt aangetoond. Dit houdt in dat je het moet melden bij de GGD, die het weer doorgeeft aan de IGZ, waar de infectieziekten worden bijgehouden. In praktijk wordt dit ws weinig gedaan. Bij papegaaienziekte bij je vogels hoeft het ws niet gemeld te worden en anders even de DA raadplegen.

Ik heb zelf voor mijn studie een aantal jaar geleden een verslag geschreven over papegaaienziekte. Mocht je er interesse in hebben, laat het maar weten, dan kan ik het je mailen.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Hoi Lique,
Mss beetje late reactie, maar ik denk dat het toch wel nuttig was/ is om de mogelijk besmette vogel eruit te halen en apart te zetten. Dit omdat ze als drager zijnde niet perse de ziekte direct hoeven te verspreiden. In stress situaties kunnen ze het dan wel gaan verspreiden en/ of zelf ziek worden. Ook is de verspreidingskans groter als de vogel er langer bijzit.

Ik zou de vogel dan toch individueel laten testen. Stel dat de vogel(s) van Suus wel wat hebben, maar deze niet, dan zit je je voor niets zorgen te maken en/ of de vogels onnodig te behandelen. Het testen van deze vogel (na uitslag Suus) geeft mss wat meer zekerheid.

Sterkte!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

robentru

Hoi Suus,
hoe is het nu met jouw en je valkjes?
Lieve groeten, Trudy

suus

Hallo,
De assistente van Feld had het monster op een verkeerd "bedje" opgestuurd. Dit was onlangs veranderd en zij had de oude ondergrond gedaan. Dus het monster wat nog bewaard was voor het geval er niets uitkomt is nu met de goede ondergrond opgestuurd. Dit maakt dat de uitslag ook pas donderdag komt (op zijn vroegst). Wel balen.
Verder is hier niets veranderd met de valkjes en met mij. Heb een heel goed en interessant verslag van Inger opgestuurd gekregen, (waarvoor nog heel erg  bedankt ;)) en ben al heel veel wijzer geworden.
Het schijnt dat bij testen op tentoonstellingen 18% deze papegaaienziekte hadden. Veel toch! Ik schrok ervan hoor. Maar het maakt het niet minder erg hoor!! Ben er nog steeds aangeslagen door. Wel opgelucht dat ik wel de nodige voorzorgmaatregelen genomen heb. maar we wachten in spanning af. Het is al weer maandag. En die is ook al bijna weer voorbij....
groet
suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Inger m

27 juli 2004, 11:16:45 #28 Last Edit: 27 juli 2004, 11:19:24 by Cinnamon_valk
Hoi Suus,
Das weer balen dat je nu weer moet wachten!
In het verslag staat idd dat een groot deel van de vogels op TT's bij een proef besmet bleek. Ik denk zelf dat het nog best veel voorkomt, echter niet alle vogel worden direct ziek.
Het is wel zo dat de 18% gebaseerd is op alleen dat onderzoek. Bij een mogelijk nieuwe steekproef krijg je vast weer een heel ander getal, maar het geeft wel te denken. Anderszijds kun je vogels ook niet geheel ziektevrij houden, dan zou je net als bij landbouwhuisdieren ook moeten gaan werken met frequente controles, bloedproeven en 'ziekte vrij certificaten', die er voor allerlei ziektes bestaan, en dan nog...

Ik denk dat er vooral een grote verantwoordelijkheid ligt bij zowel de verkoper en vooral ook de koper bij het gezondhouden van vogelbestanden. Bv. door het laten testen van vogels (gebeurt met name bij de duurdere vogels) en goede en lange quarantaine maatregelen. Op die manier kun je het al een hoop beperken. Het gebeurt nog vaak dat de quarantaine wordt overgeslagen of heel kort is. Daarbij speelt ook een rol dat een dier bij verhuizing wordt blootgesteld aan stress, andere omgeving, andere voeding en daardoor ook meer vatbaar is voor ziektes en daardoor een groter risico vormt.
Ja, en ook ik heb nog niet zolang een quarantainekooi en hou de periode vaak ook eigenlijk te kort.  :-/

Veel sterkte met de uitslag!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

robentru

Hoi Suus,
jammer dat het eerste monster mis is gegaan en gelukkig dat er nog een nader was.
Joh, voor je weet is het donderdag! :)
Succes met wachten en duimen (doen wij met je mee).
Veel groeten,
Trudy