29 maart 2024, 15:57:06

even een vraagje

Gestart door shirley van der holst, 22 juli 2004, 23:35:12

« vorige - volgende »

shirley van der holst

oke ik heb een vrouwtjes valkparkiet en die heeft een eitje gelegd maar volgens mijn moeder iis ze er sóchtens al meer dan een uur vanaf geweest moet ik het laten liggen ?


dan nog een vraag  kan het zijn dat het mannetje wat  eenzaam is ? ???

Tara

Hoi Shirley,

waarom zou het mannetje eenzaam zijn denk je?

Valkjes begin meestal vanaf het tweede of derde eitje te broeden, ikzelf heb een koppel dat maar nadat ze waren uitgelegd begonnen te broeden. Dat kan dus geen kwaad. Ook al lijkt het soms dat ze al enkele uren heeft op het eitje gebroed en dan plots niet meer... Meestal beginnen ze vast te broeden vanaf het 2de eitje.

Groetjes, Tara

shirley van der holst

 pablo (vrouwtje) zit niet in  een broedkast
is nu de kans minder dat het ei uitkomt ?

Tara

Hoi Shirley,

ze kunnen wel een nest houden op de bodem van de kooi, maar in een blok voelen ze zich veel veiliger. Je zou kunnen een blok aanschaffen en die vastmaken aan de kooi. Het eitje er in leggen en het volgende eitje zal automatisch in het blok gelegd worden, en dan kan ze starten met broeden.

Groetjes, Tara

shirley van der holst

oh oke
dan weet ik dat maar het ei kan wel uitkomen ?

Tara

Hoi Shirley,

als het mannetje met het popje gepaard heeft heb je kans dat het eitje bevrucht wordt. Het duurt 18-22 dagen vooraleer het uitkomt nadat ze begon vast te broeden. Je kan na een 6-tal dagen even kijken met een schouwlampje, of je bevruchting ziet.

Groetjes, Tara

shirley van der holst


shirley van der holst

dus ik moet na 6 dagen onder een lampje kijken ?
als je niks ziet dan is het niet bevrucht ?

Tara

Hoi Shirley,

soms duurt het zelf langer hoor, en soms ook eerder, je kan dan nog niet zeker zeggen of het bevrucht of niet is. Bij Elmo zag ik het pas na 7 dagen erg licht, maar daarna was het veel duidelijker.

Groetjes, Tara

shirley van der holst

ik denk weldat het bevrucht is maar of het uit komt is nu de vraag ze is er dernet 10 minuten vanaf geweest en nu zit ze er weer een uur of 2 op maar ze komt er bijna niet vanaf en als ze der vaaf komt en ik wil kijken naar het ei gaat ze er heel snel weer op zitten is dat normaal ? :-/

Karin

Niet te veel gaan kijken Shirley, anders is de kans groter dat ze verstoord wordt. Het is normaal dat ze af en toe van het ei af gaat. Normaal gaat de man er dan op zitten. Maar als ik het goed begrijp broed de man niet mee ? Laat de eitjes gewoon liggen, ook al zijn ze niet bevrucht ( na een dag of 4 te zien als je er een schouwlampje tegen houdt, dan zie je adertjes lopen ). Laat haar gewoon net zo lang erop zitten tot ze na een week of 3 het nest verlaat. Anders gaat ze meteen weer leggen. Zorg nu voor voldoende eten ( zaad, eikrachtvoer, groente, fruit, sepia, mineraalblok ) en laat haar met rust. Alleen de dagelijkse verzorging en verder niets. Succes ermee !

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

shirley van der holst

oke maar ze heeft maar een ei gelegt  
gaat ze er dan nog meer bijleggen of broed ze die gewoon uit ?

Karin

Ja, om de dag gaat ze er een ei bijleggen, in totaal meestal 4 maar het kunnen er ook 6 of meer zijn.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

shirley van der holst

maar als ze dat niet doet dan is het ongezond ?

Tara

Hoi Shirley,

nee, niet ongezond hoor, meestal zullen er gewoon nog eitjes volgen en dan zoniet is het niet ongezond..

Groetjes, Tara