7 mei 2025, 11:09:32

Legnood?

Gestart door Mark, 21 juli 2004, 23:42:26

« vorige - volgende »

Mark

Sinds enkele dagen is een pop van mij duidelijk ziek, de veren zijn opgezet, zit voortdurend hevig te hijgen en is lusteloos, deze pop heeft 1 jong. Zelf denk ik dat de pop legnood heeft omdat de pop maar 1 enkel eitje heeft gelegd en de rest van de eieren misschien niet wil komen. Ook het hijgen wijst hierop. Is het verstandig om de pop apart te zetten, weg van het jong? Wijzen de symptonen op legnood of is het wat anders, Wat kan ik hieraan doen?

Tara

Hoi Mark,

volgens mij is het geen legnood, legnood is eerder als ze te jong is en als het de eerste keer is, als ze al een ei heeft gelegd, zal de kans veel kleiner zijn dat er legnood zal zijn. Volgens mij scheelt er iets anders. Zit de pop alleen met het jong, of heb je ook een man? Normaal zou je een man moeten hebben lijkt mij, het ziet er uit dat de pop ziek is, het beste kun je eens naar een dierenarts gaan. Of toch tenminste bellen naar iemand die veel weet over valkparkieten. Bv. dr. Feld.

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

het klinkt me niet als legnood... maar een pop kan best nog legnood hebben als het al eieren heeft gelegd, elke pop kan het nog krijgen.

maar er is duidelijk wel iets mis met je vogel.

SDC:D

Tara

Hoi Stijn,

ik zeg toch niet dat ze dan geen legnood meer kan hebben, maar dat de kans dan gewoon verkleint ;).

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Mark,

Als een valkje legnood heeft kan je de cloaca voorzichtig insmeren met wat slaolie.
Maar vaak zitten ze dan in een hoekje op de grond en bol maar dat hijgen lijkt meer iets van een verkoudheid of wat anders.
Ik zou zeker even snel langs een goeie vogelarts gaan ook als het legnood is masseren die het ei er zo uit.
Dr Feld is een hele goeie als je daar in de buurt woont zou ik die zeker even bellen.
Sterkte met je valkje.

Groetjes, Paul