28 maart 2024, 13:59:07

Valkparkiet vs kat

Gestart door Hanna, 26 januari 2003, 17:10:53

« vorige - volgende »

Hanna

Ik ben een grote dierenliefhebber, maar woon jammer genoeg op een duplexappartement.  Ik kan dus niet veel dieren houden.  Ik heb momenteel een valkparkiet, Fabio, die heel tam is, maar ik had heel graag een kat erbij genomen.  Ik weet dat een kat in een appartement perfect mogelijk is, maar gaat dat wel als ik al een valkje heb?  Hij is altijd uit zijn kooi als ik thuis ben, dus ik wil er zeker van zijn dat de kat er niet op gaat jagen.   Kun je dat afleren?
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Natalie

Hallo!
Ik heb zelf geen katten, dus ik kan niet uit eigen ervaring spreken, maar uit de verhalen die ik van anderen gehoord heb gaan een kat en een valkparkiet bijna nooit samen. Het jachtinstinct van de kat is te sterk ontwikkeld dat hij zelfs een valkje dwars door de tralies van zijn kooi heen probeert te vangen en dit levert heel veel stress op voor je valkje. Ik zou het dus niet aanraden om een kat en een valkparkiet samen te houden.

Hanna

Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet van plan ben om de kat in dezelfde kamer als m'n valkje te laten als ik niet thuis ben.  Zou het wel heel erg jammer vinden als het niet zou gaan, want ik wil heel graag een poes, maar niet ten koste van m'n valkje.  Daarvoor zie ik hem veel te graag.

Tara

Hallo Hanna, een kat kan toch per toeval eens terecht komen in de kamer van de valk... Dus is het echt heel gevaarlijk hoor...

Cobie

Hoi Hanna.

Ik heb zelf binnen 4 valkparkieten, en ik heb 19 jaar een kat gehad. Mijn kat heeft in het begin achter de vogels aangezeten. Dit heb ik hem afgeleert door telkens als hij naar de kooi ging even de straal van de plantenspuit op hem gericht. Mijn kat vond dit vreselijk, en liet de vogels met rust.
Maar bedenk wel een kat is en blijft een jager dus moet je constant opletten. Veel succes.

Groetjes vanm Cobie. :)
Groetjes van Cobie en de valkjes

[/glow]
Cobie's valkjes klik hier

yentl

Hoi Hanna,
Een kat erbij nemen kan voor problemen zorgen jammer genoeg., maar door dat ik ons Flupke gekocht heb, is mijn kat weggelopen van huis, waarschijnlijk uit jaloezie. 't Ging zo: We kwamen binnen met ons Flupke, en onze kat zat binnen.

Ze keek met grote ogen op naar het valkje in de kooi en om 3 uur 's nachts zij de kat haar jagerinstinct: "nam, ziet er lekker uit". Dus ons Kiara (dat poeske) sprong op de kooi en ze kreeg de kooi op haar kop (dat was zo zielig  :).

 En een paar weken later was ze gewoon weg, het kan natuurlijk ook zijn dat ze doodgereden was ofzo :'(. De plaats waar onze valken vandaan kwamen, hadden ze ook een kat, en daar zat het vol vogels die de kat niks deed. Daar zeiden ze dit: "De kat moet er gewoon mee leren leven." Maar 'k denk dat dit best moeilijk kan zijn voor sommige poesjes.

groetjes van Yent'l

Mirjam-Moniek


Hallo Hanna

Je kan katten inderdaad afleren op vogels te jagen. Of dit lukt hangt erg af van het karakter van de kat en van jouw geduld en consequentie. De meeste kans dat het je lukt, heb je bij een jong katje. Echter garantie dat het lukt heb je nooit. Zelfs als het goed gaat, zul je altijd de kat en de valkparkiet 's nachts en als je weg bent in apparte kamers moeten houden. Mijn valkparkiet heeft vriendschap gesloten met mijn cavia's en bij mijn zus leven 2 katten en een konijn samen. Dieren sluiten de meest rare vriendschappen, maar dieren samen gaat vaak ook mis. Denk er goed overna en overweeg alle voor en nadelen, voor jezelf, voor je valkparkiet en voor de kat. Bedenk dan ook of de voor en nadelen over bijv. 10 jaar nogsteeds even zwaar voor je wegen. Veel succes met beslissen!