11 mei 2025, 11:19:55

Vleugel veren uitval

Gestart door DennisenBianca, 18 juli 2004, 17:03:23

« vorige - volgende »

DennisenBianca

Hallo,

Toen wij gisternacht thuiskwamen na 2 weken vakantie, konden onze valkparkieten (Coco en Chico) niet meer vliegen, terwijl zij dit altijd uitstekend konden. Vanochtend bleek dat bij beide vogels (de een links en de ander rechts) de veren van 1 vleugel weg zijn. De buurman die ze verzorgde zei iderdaad dat hij een groot aantal veren in de kooi verwijderd heeft.

Kan 1 van jullie ons misschien helpen en zeggen wat er mogelijk aan de hand is.

ps: de valk van de buurman schijnt het ook te hebben.

groeten

Dennis van Oostenrijk en Bianca Meertens

robentru

hoi hoi

ik weet het niet maar misschien kunnen jullie iets vinden
bij het forum ziek.

sterkte en misschien komt er nog wel reactie van iemand die
het wel weet.

groetjes

rob en trudy

Stijn dc

hoi

het lijkt me inderdaad om een ziekte of een ziekte veroorzaakt door ongedierte of zo. Als je zegt dat de valk van de buurman het ook heeft, kan hij het makkelijk overgebracht hebben.

SDC:D

Mandy

18 juli 2004, 18:27:22 #3 Last Edit: 18 juli 2004, 18:28:27 by Mandy
Hmmm dat is wel een beetje vreemd ja, typisch ook is dat het om 1 vleugel gaat... ::)
Ik heb eens rond gebladerd en als het al om een ziekte mocht gaan kwam ik hierop uit;

Kruiperziekte
Bij de milde vorm van Polyoma - deze treedt op als de jonge vogels na de 1 ste dag met het virus worden geïnfecteerd - laten de jonge grasparkieten vlak voordat ze het nestblok verlaten, alle slag- en staartpennen vallen. Hierbij dient te worden opgemerkt dat ook de milde vorm van Polyoma verschillende gradaties kent variërend van het verlies van enkele vleugelpennen tot de zwaardere gevallen, waarbij ook de lichaamsbevedering is aangetast. In de spoel van de afgeworpen vleugelpennen zien we een roodbruine bloederige massa, zodat wel van bloedpennen gesproken wordt. De veerschachten zijn bros en tonen enigszins gekrulde baarden. Aan het einde van de schacht zijn de pennen ets geknikt. Behalve het feit dat de jonge vogels niet of nauwelijks kunnen vliegen en zich over de grond of langs het gaas kruipend voortbewegen, vandaar de benaming kruiper, zijn ze verder vitaal en lijken volkomen gezond. Deze vogels herstellen gewoonlijk na enige tijd weer normaal, waarbij de meer ernstige gevallen soms wat in groei achterblijven in vergelijking met hun niet aangetaste soortgenoten.

Maar de enige die daar iets over zeggen kan is een dierenarts!
Als je zelf alle vogelziektes doorleest dan vind je overal wel wat, dat is ook bij ons, pak de medische encyclopedie en je kan jezelf zo een aantal ziektes toeschrijven, van goh, dat heb ik ook wel eens.  :-X
Dus laat ze gewoon ff nakijken joh, maar ga wel naar een vogelarts!
Hopelijk valt het allemaal mee, succes. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Birdman

Hoi,

Wij zij vorige maand op vakantie geweest en hebben onze valkparkiet Fred bij mijn ouders gezet.
Toen wij terug kwamen van vakantie zei mijn vader dat de drinkbak van Fred op de grond lag op een morgen.
Toen ik Fred later thuis goed bekeek en de veren op de grond van de kooi weggooide bleek dat aan een vleugel heel veel slagpennen uit de vleugel waren.
Fred was duidelijk ergens van geschrokken 's nachts en hij bleek ook een kapot washuidje bij z'n neus te hebben.
Mijn vader had helaas géén lichtje aangelaten 's nachts ondanks mijn advies !  ??? ???
Nu een paar weken later vliegt hij weer als de beste en zijn de veren bijna allemaal weer terug.

Ik wil hiermee aangeven dat het best kan zijn als vogels in een vreemde omgeving zitten ze heel erg kunnen schrikken.
Als ze zich dan ook niet kunnen oriënteren 's nachts als ze schrikken kunnen ze tegen de spijlen van de kooi aanvliegen en miscchien wel ergens achter blijven haken.
Zorg er dan ook altijd voor dat de vogels zich goed kunnen oriënteren (vooral 's nachts !!).
Ik weet niet of dat hier bij jullie ook de oorzaak is maar het zou kunnen.
Succes met jullie valkjes.

Groeten,

Bas

Inger m

Hoi,
Vervelend dat ze niet meer kunnen vliegen! Zijn echt alle slagpennen verdwenen?

Het polyoma virus komt eigenlijk met name bij nestjongen rond het uitvliegen voor (grasparkieten).

Wat voor veren heeft je buurman gevonden? In een korte tijd of over de hele periode? Indien korte tijd zou het idd door schrik kunnen zijn (zie vorige opmerking). Maar zouden ook in de rui kunnen zijn gegaan (verlies verschillende soorten veren over langere periode). In principe verliezen ze de veren niet tegelijkertijd. Maar ik heb er nu ook zitten die in de rui zijn met heel weinig staartpennen of slechts nog 1 slagpen.

Zijn ze verder gezond?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

DennisenBianca

Bedankt voor jullie reacties !!

Ze zijn verder op het oog gewoon gezond en inderdaad is het in korte tijd gebeurt.

De vogels zijn 4,5 en 6 jaar oud.

We zullen morgen wel even langs de dierenarts gaan.

Is wel even schrikken zo na de vakantie.

Groetjes Dennis en Bianca

Paul

Hoi Dennis en Bianca,

Ik zou hetzelfde zegen als wat Bas zei dat ze geschrokken zijn en de vleugels kapot hebben gevlogen.
Zaten jouw vogels bij de buurman in huis?
dat zou namelijk al heel veel verklaren.
Ik heb vanacht ook 3 keer een paniek aanval gehad bij de valkjes die hier op vakantie zijn en als die schikken gaan ze in alle kooien tekeer en er liggen daarna wel wat veren op de grond.
En ik heb hier dag en nacht licht branden voor ze dus ze zitten nooit in het pikkedonker.
Even langs een goeie vogelarts gaan kan nooit kwaad die kan vaak wel zien wat er aan de hand is aan de hand van de kale vleugel.
Met een week komen er al nieuwe pennen terug normaal dus houd dat ook even in de gaten.
Na 6 weken zijn de veren helemaal terug en kunnen ze weer vliegen.

Groetjes, Paul

DennisenBianca

Beste Paul

Dank voor je reactie, nee de vogels stonden gewoon hier thuis. Na een goede bestudering net in 1 van de 2 kooien zie ik bij 1 ook veel bloed aan de tralies en aan de stokken zitten.
Ik denk en hoop dat je gelijk hebt en ze straks gewoon weer kunnen vliegen

Groetjes Dennis

Paul

Hoi Dennis,

Als je wat bloed ziet kan het bijna niet anders dan dat er paniek is geweest lijkt me.
Let maar op de vleugels binnen een week komen er al pennen teruggroeien en met een paar weken zijn de veren weer op lengte.
Ik heb wel eens een vogel vervoerd in een kooi en na aankomst was ook 1 vleugel helemaal kaal door de paniek :-(
Maar dat is ook allemaal goed gekomen maar het gaat heel snel dat er veren uit vallen als er paniek is.
Let de aankomende dagen even op of je nieuwe pennen ziet verschijnen.

Groetjes, Paul

robentru

hoi Dennis en Bianca

hoe staat het nu ervoor met je valkjes?

groetjes

R & T

DennisenBianca

Hoi Rob en Trudy

Leuk dat jullie er even naar vragen.
Binca is vandaag naar de dierenarts geweest in Dordrecht. We wilden naar een aangeschreven gaan (ik zag er op deze site 1 in Prinsenbeek) maar die was niet aanwezig. De arts heeft de vogels onderzocht en niks bijzonders gevonden. Ze vond het heel bizar dat bij beide vogels van 1 vleugel alle slagpennen eruit waren. Er zaten gelukkig al wel weer nieuwe (grote) pinnen. Ze heeft voor de zekerheid een anti-parasiet medicijn toegediend bij beide valken.

We hopen dat ze snel weer kunnen vliegen.

Groetjes Dennis en Bianca

robentru

Hoi Dennis en Bianca,
we hopen met jullie mee!
Succes.
Groet van ons.

Stijn dc

hoi

fijn dat je nog naar een DA bent geweest, goed dat ze dat middel gekregen hebben,m oesten het toch parasieten zijn zullen die ook verdwijnen.

SDC:D