8 mei 2025, 01:11:42

jong wil niet weg bij ouders

Gestart door Sjakkie, 19 juli 2004, 20:27:43

« vorige - volgende »

Sjakkie

Hallo allemaal,

We hebben van het jaar voor het eerst eitjes. het koppeltje is wild enthousiast en blijven maar eitjes leggen en broeden. Nou  heb ik even een klein vraagje. Het jong ( Lucky) uit het eerste nestje wil niet weg bij de ouders!! We hebben Lucky toen ze zelfstandig kon eten apart gezet, maar uit protest ging ze al haar staartpennen eruit trekken. We hebben d'r weer terug gezet bij de ouders en nu heeft ze het weer helemaal naar d'r zin. Ze zitten met z'n drieetjes lekker te broeden en te kroelen!! Komt dit vaker voor?

En na hoeveel weken moet je de jongen apart zetten, zodat dit niet meer gebeurd!!

groetjes Sjakkie

Karin

Ach, wat lief ! ja hoor, komt vaker voor. Volgens mij had Daantje vorig jaar ook zo´n jong  :-* Ik zou hem gewoon lekker zijn gang laten gaan, alleen als hij geslachtrijp wordt hem een ander vriednje geven. Anders zou hij zijn moeder kunnen bevruchten  of door haar vader ( ik weet niet wat het is ) bevrucht kunnen worden.

Groetjes, Karin
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

O, vergeet ik  ;D Als de jongen een week of 5 zijn ( soms iets ouder ) en zelf al wat eten zet ik ze apart. Als ze een week goed zelf gegeten hebben gaan ze bij mij naar hun nieuwe baasje.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

Hoi,
In principe kun je een jong bij de ouders weghalen zodra het zelfstandig eet, dat is met 6-7 weken. Maar hoe heb je het jong apart gezet? Als je het jong alleen gezet hebt kan het zijn dat het zich niet echt prettig voelt.
Is het het enige jong van deze ouders? Is het alleen opgevoed?

Het is overigens vreemd dat een jong de staartpennen uittrekt. Weet je zeker dat ze eruit getrokken zijn en er niet om een andere reden uit gevallen kunnen zijn?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Sjakkie

Hallo,

Het was het enige jong van het koppel, dus extra verwend door de ouders haha!!

Lucky heeft echt zelf de pennen eruit getrokken. Anders zouden er toch nog wel meer pennen uitvallen als het ziek zou zijn? Ze vertoont verder geen gek gedrag.

groetjes Sjakkie

Inger m

Hoi,
Lijkt me danm beter als je hem gewoon samenhoud. Als je hem niet zelf hebt zien trekken is het moeilijk te zeggen of hij zichzelf plukt (zie je meestal bij oudere vogels). Sommige jonge vogels zijn wat onhandig/ onrustig en beschadigen hun staartpennen bij het vliegen (ergens tegenaan). Mss was hij dat ook nadat je hem alleen zette. Kon je wat aan de veren zien?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

dat is inderdaad een moeilijk geval. Normaal zou je het jong al van de ouders kunnen scheiden, maar als het ergens alleen moet zitten is het prettiger om het bij de ouders te laten.

SDc:D