29 maart 2024, 10:51:13

Net jonkie gehaald...

Gestart door krystle, 20 juli 2004, 01:11:37

« vorige - volgende »

krystle

hallo

Ik heb net mn valkje in een schoenendoos opgehaald bij de kweker. Ik heb hem met schoenendoos en al in zijn kooi gezet. Hij komt er alleen niet uit... Kan ik hem er straks beter uithalen, of maakt dat niet uit?

Alvast bedankt!

Groetjes, Krystle

Marianne

Hallo ,

Allereerst gefeliciteerd met je valkje.
Ik zou hem persoonlijk niet in de schoenendoos laten zitten maar op de bodem van de kooi zetten.
Succes.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Stijn dc

hoi

ik zou hem ook gewoon op de bodem van de kooi zetten hoor, dan leert ie de kooi etc... sneller kennen.

SDC:D

krystle

Hij is uit de schoenendoos en klimt nu steeds naar boven. Als hij helemaal boven in de kooi is, probeert hij naar beneden te vliegen, maar valt dan steeds half. Ben een beetje bang dat hij zich pijn doet! Hij klimt ook steeds op de waterbak, waar hij vervolgens half invalt...

Stijn dc

hoi

ik denk niet dat je je zorgen moet maken, hij zal zich wel redden, tis iig fijn dat ie al uit de doos is.

SDC:D

krystle

Haha, nu gaat ie schuin op zijn waterbakje zitten. Wel schattig gezicht hoe klunzig ie is. :) Het is wel echt een schatje!!!

Ik ben alleen wel bang dat hij mijt heeft, want ik zag net een klein zwart beestje op hem lopen... Even in de gaten houden!

Stijn dc

hoi

ja, ze zijn best klunzig. Inderdad goed in de gaten houden, die beestjes, het kan wat zijn, maar dat hoeft niet.

SDC:D

krystle

Kan het trouwens kwaad als ze in hun water poepen?

Stijn dc

hoi

dat kan geen kwaad, je moet dan alleen sneller en meer het water verversen :)

SDC:D

Tara

Hoi Krystle,

da's normaal, dat ze in hun water poepen, kan je niet afleren helaas, het is gewoon aan jou om het water steeds te verversen ;).

Groetjes, Tara

krystle

Hi Stijn en Tara,

Hier is de water-ververs-brigade. Ik heb gelukkig een wastafel naast de kooi zitten, dus dat komt wel goed met het schone water. :)

Groetjes, Krystle

Stijn dc

hoi

ja, dan komt het allemaal wel in orde.

SDc:D

Paul

Hoi  krystle,

Wat leuk dat je een valkje hebt :-)
Als je een zwart beestje gezien hebt is dat echt niet goed.
Je kan er spray voor kopen als je hem daarmee inspuit ben je er snel vanaf dat is het makkelijkste.
Je hebt ook wel spul voor in de nek maar dat helpt denk ik alleen tegen bloedluis omdat die op de huid zitten en die andere beestjes zoals vedermijt alleen in de veren.
Als ze in de waterbak hun ontlasting droppen kan je het beter niet te lang laten staan je hebt dan extra kans op bacterien in het water en dan kunnen ze ziek worden.
Dus liefst zo snel mogelijk vervangen als je het ziet.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi,
Leuk dat je een jonkie hebt gehaald!
Wat betreft ontlasting in het water, kun je proberen de waterbak op een andere plaats te zetten, zet een waterbak nooit onder een zitstok of onder een plaats waar de vogel zit. Dit voorkomt al een heleboel. Anders kun je een vogelbadje aan de buitenkant van de kooi bevestigen, daar kan ook niet snel ontlasting invallen.
Ook de voerbak mag nooit onder een zitstok staan.

Wat betreft dat zwarte beestje, is moeilijk te zeggen of dat van de vogel afkomt of toevallig daar liep. De meeste luizen zijn bruinig en zitten in de veren. Bloedluizen zijn donkergekleurd als ze net bloed hebben gezogen (s'nachts), maar anders grijzig en leven meestal buiten de vogel (kruipen in kieren). Hou hem goed in de gaten en controleer voorzichtig de veren. Je kunt een wit laken over de kooi hangen en op de bodem van de kooi leggen 'snachts. Als je de volgende dag luizen vind, dan moet je gaan behandelen. Vind je niks kijk dan de veren nog eens goed na... (met name hals, onder de vleugels en bij de staart).

Dit voorkomt dat je de vogel onnodig gaat behandelen als het toch geen luizen heeft.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

krystle

Beste Inger,

Ik had er al op gelet dat er geen stokjes boven de voer-en waterbak hangen... Maar dat gekke beestje van me heeft de hele nacht op de waterbak geslapen. Ik haal hem er straks wel af als hij dat niet uit zichzelf doet.

Het is een lutino, dus ik kan die beestjes gelukkig goed in de gaten houden!

Ik heb hem net kunnen aaien. Hij is echt zo lief! Maar ik probeer hem nog wel zoveel mogelijk met rust te laten, aangezien hij natuurlijk nog erg moet wennen...

Groetjes, Krystle