10 mei 2025, 18:56:34

jippie mank

Gestart door Anita1, 18 juli 2004, 18:10:23

« vorige - volgende »

Anita1

:( mijn lieve jippie is mank.ik haalde hem net uit zijn kooi.en hij hinkeld.ik heb feld al gebeld,en moet het even aankijken.opletten of hij wel goed blijft eten.anders kan het ook aan de nieren liggen.pfff.
hij is stil..eet wel goed.maar zijn pootje is iets dik en staat wat naar buiten toe.omdat hij iets kan hinkelen,kan het niet gebroken zijn.
 :oschrok er echt van.zo zielig.en hij is echt fors van bouw.
als ik m pak gaat ie lekker tegen me aan liggen,dus hij heeft er wel last van.als morgen geen verbetering is,moet ik naar feld.gr anita :(

Stijn dc

hoi

wat erg dat jippie mank is. hopelijk is ie morgen beter, al vrees ik van niet, het geneest volgens mij niet op 1 dag  :-/
als het nodig moest zijn, veel sterkte bij feld.

SDC:D

Anita1

:( pfff dat denk ik ook niet stijn.hij is zoo maf he? acrobaat noemen we hem al..die gekke stunten van m ook!whoehaha.
maar hij is nu wel stil hoor.pff bevalt me niks.
ik hou m in de gaten,maar kan een pootje uit zichzelf genezen? als hij b.v vast heeft gezeten,of verdraaid heeft? knuff anita

Stijn dc

hoi

dat kan best hoor, maar het ligt er natuurlijk aan wat er aan de hand is met dat pootje. sis het helemaal gebroken of uit de kom etc... dan zal het wss niet vanzelf genezen, een kneuzing of oz daarentegen, dat geneest mss wel uitzichzelf.

tis inderdaad zielig als je zo je valkje zit.

Karin

Ja hoor, een kneuzing geneest vanzelf. Jazzy heeft het ook ooit gehad en na een dag of 5 gebruikte hij zijn pootje weer goed. Ik had wel een pijnstiller voor hem, maar hij werd heel erg boos als ik dat in zijn bekje gaf  ::) Dus ik heb het toen maar zo gelaten.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Anita1

;)pff gelukkig dan maar hoor karin.achh echt zielig vind ik het.ik bescherm jippie nu ook een beetje tegen beaker en boyke.is net of ze weten dat jippie iets eeft.ze willen nu allbei kroelen met m.en jippie is normaal de grootste kletser.maar nu slaapt ie.achhh ik heb het met m te doen.ik hhhop dat het ook zo vanzelf geneest.dank voor je reactie karin.knuff anita

Paul

Hoi Anita,

Ik was hier met een stoel over een pootje van een van mijn liefste valkjes heen gereden een tijdje geleden.
Dat zag er heel ernstig uit en dr Feld zei dat ik het drie keer per dag onder de koude kraan moest houden.
Als er geen verbetering kwam moest ik ook langskomen.
Maar elke dag ging het beter en na drie dagen kon hij het al weer wat gebruiken.
Dat was ook gekneusd en dat gaat vanzelf over gelukkig.
Dus ik denk inderdaad dat je het even een of 2 dagen moet aankijken en als het vereterd komt het vanzelf weer goed en anders bij de dierenarts langs gaan.

Groetjes, Paul

Anita1

:( is die koude kraan dan goed voor jippie? hij heeft veel pijn.pff echt zielig.knuff anita :-/

Anita1

pfff jippie is nog niet oke.hij is echt mank.vandaag ga ik bij lique powerr ophalen.een bont valkje van 7 weken oud.ik neem jippie mee,en lique kijkt er even naar.wie weet kan zij wat doen voor hem.anders kan het wel een feld worden.jullie horen nog.knuffie anita

Inger m

Hoi Anita,
Vervelend dat Jippie mank is. Kun je verder wat aan het pootje zien? Ik had pas een pop die in de poot was gebeten en dat was daardoor 2 keer zo dik geworden. Ze liep mank en had er behoorlijk last van. Omdat het geen tamme vogel is, heb ik het vooral goed in de gaten gehouden. Na circa een week is het genezen. Door de verwonding was de poot ws gaan ontsteken.

Een kneuzing (onderhuidse bloeding) kan veroorzaakt worden door klem zitten of ergens hard tegenaan komen. Koelen heeft vooral zin als het net gebeurd is met LAUW water (sorry Paul dat ik het opschrijf  ::), maar ik had pas mn hand gebrand aan de warmtelamp (dom) en heb geprobeerd het te koelen onder koude kraan, maar hield dit niet langer dan een halve minuut vol, toen ging het zeer doen). Koelen onder lauw water is iha voldoende.
Als het gekneusd is kun je nu ws niet meer zoveel doen, maar zal het uitzichzelf genezen.

Bij breuk of uit de kom staat het pootje idd vaak in afwijkende stand.

Ik hoop dat Lique er nog wat aan kan zien.

Succes!

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ik weet niet meer zeker, maar ik heb ooit een soort van EHBO cursus gehad, en als je een brandwond koelt met (ijs)koud water, dat de brandwond dan nog erger kan worden. Iets met het weefsel of zo dacht ik.

Sanna

Citaathoi

ik weet niet meer zeker, maar ik heb ooit een soort van EHBO cursus gehad, en als je een brandwond koelt met (ijs)koud water, dat de brandwond dan nog erger kan worden. Iets met het weefsel of zo dacht ik.

Klopt, te koud water geeft hetzelfde effect aan de wond als verbranden, daar maak je het alleen maar erger mee. Koelen met lauw water is meestal het beste. Tenslotte is de lichaamstemperatuur van je valkje zo'n 42 graden. Lauw water koelt dan ook al.

Groetjes, Sanna

Stijn dc

hoi

dan heb ik toch opgelet tijdens EHBO :)

Inger m

19 juli 2004, 16:41:43 #13 Last Edit: 19 juli 2004, 16:44:53 by Cinnamon_valk
Hoi,
Bij EHBO wordt gesproken over een temperatuur om te koelen van circa 27 graden (De behandeling mag in dit geval niet erger zijn dan de kwaal).
Dit lijkt hoog, maar omdat je lichaamstemp 37 graden (en bij valk al zo'n 41 graden) is, heeft het wel degelijk een koelend effect. Niet iedereen heeft een temperatuursensor oid op de kraan (ik niet iig), dus je moet ook een beetje kunnen aanvoelen wat lauw is en bij welke temperatuur het koelend is.

Een mens kan het aangeven als het te koud is, maar een vogel niet (ja, die vind het sowieso niet prettig). Dus ik hou er zelf altijd mn hand ook onder de kraan als ik een dier moet koelen, dan voel ik zelf ook als het onaangenaam is/ wordt. Het is tenslotte niet de bedoeling dat het betreffende lichaamsdeel vervolgens onderkoeld raakt.

Sorry, we gaan een beetje off topic...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ja, maar dat makt niet uit, hier leert iedereen van.