Morgen begin ik aan mijn nieuwe voliere!

Gestart door Remco_Ultee, 8 juli 2004, 01:48:16

« vorige - volgende »

Remco_Ultee

Dit is de plattegrond van mijn toekomstige houten voliere:

Morgen ga ik om hout, 13mm gaas (goed?) en verf, kindvriendelijke verf he? Werkt dat wel tegen rotten dan?

Wat moet ik als ondergrond gebruiken? Kan ik daar geen zand voor gebruiken? of moet ik stoeptegels gebruiken, ik vind zand een stuk natuurlijker.

Ook zou ik willen weten hoeveel vogels ik hierin kan houden, ik heb nu 3 valkjes. Wil graag wat grasparkietjes erbij en minimaal nog 1 valkje.

bvd.

Inger m

8 juli 2004, 02:03:30 #1 Last Edit: 8 juli 2004, 02:06:27 by Cinnamon_valk
Hoi,
1.3 cm gaas lijkt me prima! Ik heb gaas van 1.9 cm, maar 1.3 cm is vgl mij wel een mooie maat (1 cm is weer een slagje kleiner).
Ik heb eigenlijk altijd gewone verf gebruikt voor de voliere, geen speciale verf, maar ze knagen geheel niet aan het hout, omdat dit is afgeschermt met smalle aluminiumstrips, dit is een gemakkelijke oplossing (vogels knagen iha in hoeken, omdat ze daar goed grip op krijgen). Of het werkt tegen rotten, lijkt me wel, als het gewoon een beschermende laag biedt, maar dat zou op de bus moeten staan en anders kun je het de verkoper vragen.

Verder geef ik de vogels zeer regelmatig allerlei knaagmateriaal.

In een voliere met dat oppervlak kun je best wat vogels kwijt, zeker wel 6-8. Vast wel meer, maar het moet ook een beetje overzichtelijk blijven. Het hangt ook van je eigen voorkeur af.

Ik heb op de bodem stoeptegels liggen en daaroverheen boomschors. Zand is ook geschikt. Het is handig om stoeptegels goed aaneensluitend onder je voliere te leggen, zodat ratten/ muizen en ander ongedierte niet via de grond in je voliere kan komen (of zoveel mogelijk beperken). Zorg wel dat het water goed afgevoerd kan worden (schuin af laten lopen) als de voliere niet overdekt is.

Het is sowieso handig om een deel van je buitenvoliere te overdekken met doorzichtige/ matte golfplaten, omdat valkparkieten ook vaak buiten slapen.

Veel succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Remco_Ultee

sky

Misschien kan je biobeits gebruiken om je hout te bewerken.
Normaal is dat niet giftig dus kan het ook geen kwaad .
Maar vraag het voor alle zekerheid aan de verkoper.
MVG Sky

tommy

hoi remco,
ik gebruik hout van fsc hout dat van nature niet kan gaan rotte ben daar erg blij mee
en ik heb hoekprofielen die ze ook gebruiken bij stukadoren op de hoeken
dan kauwen ze niet gelijk me voliere aan gort
ik heb namelijk nogal wat bob de slopers er in zitten
in plaats van bob de bouwers
hihi
ik heb 10 valkjes en vier catharina's er in zitten bij mij
de maten zijn
1.20 breed
2.80 lang
2.60 hoog
en dan staat er in een kast die dienst doet als nachthok
grt annemieke

Remco_Ultee

dat zijn best veel vogels in je voliere, valt het dan nog te overzien?

ik zal het idd vragen aan de verkoper bedankt

Joyce28

heel veel plezier met bouwen ;D en wel foto's maken he van de tussenstand :)

Remco_Ultee

Het schiet al op met de voliere, na 2 dagen de hele dag tot 22:00 eraan bezig geweest.
Het gaas kan erop, alleen nog 2 deurtjes.

Ik heb 9 palen rechtop staan dus dat was een heel werkje om die op de juiste plaats te zetten en waterpas te krijgen. Maar het is gelukt, en het staat heel stevig.

Ook sluit het nachthok heel goed op de voliere aan gelukkig.

Ik heb wel beits gebruikt, dat is dus niet op waterbasis, maare dan moeten ze er maar niet aan knagen hoor, die verf trekt in het hout, en het lijkt me ook niet echt smakelijk.
Desnoods maak ik er heokjes op zodat ze er niet bij kunnen.

Ook is de boom in de voliere heel leuk, wanneer ik de beschikking heb over een digicam dan zal ik eens wat foto's maken. Ze krijgen iig. 7x zoveel plek ongeveer, dus met z'n 3'en zullen ze blij zijn :-)!

En ik ook!

Stijn dc

hoi

fijn dat het zo vlot. Hopelijk krijgen we snel een fototje te zien. :)

SDC:D

Remco_Ultee

De voliere is bijna klaar, nog 1 deurtje maken en wat klein prutswerk en ze kunnen erin  ;D ;D ;D

Ben benieuwd wat ze ervan gaan vinden!

Ik maak zo vlug mogelijk foto's!

Stijn dc

hoi

leuk dat ie af is. Ja, vergeet die deur maar niet, anders zijn ze er zo weer uit :)

SDC:D

Remco_Ultee

Ik heb 2 foto'tjes van mijn nieuwe voliere, ze zijn wel klein en beetje onduidelijk maar ik kan even geen betere maken.

Zo hebben jullie toch een idee.

Ellen

Het is een plaatje hoor.  Ziet er heel gezellig uit.
Lekker open. Hier zullen zij het wel naar hun zin
krijgen. (Je valkjes  :) )

Remco_Ultee

16 juli 2004, 17:46:41 #13 Last Edit: 16 juli 2004, 17:47:03 by Remco_Ultee
 ;D
Wel een hele week aan gewerkt, komt echt veel bij kijken!

Ik zal eens even de bewoners laten zien:

Gel:

Wax:

Mousse:

(dit zijn foto's van deze sites, omdat ik nog geen foto's van m'n vogeltjes heb, die zijn wel net gemaakt maar moeten nog ontwikkeld worden...) (Dus deze valkjes lijken sterk op de valkjes van mij)

Misschien kunnen jullie mij vertellen wel welke mutaties ik dan precies heb?

Gel is een geparelde lutino? hij is nog een heel klein beetje gepareld en is eigenlijk overal geel, vleugels wat witter.

Wax is Bont, gepareld?

En Mousse is witmasker gepareld?

Ellen

Ze zijn stuk voor stuk hartstikke mooi, wat voor
mutatie zij ook zijn.... :)

Gr. Ellen.