12 mei 2025, 22:12:27

Rui hulp van Bogena

Gestart door elly, 2 juli 2004, 13:16:30

« vorige - volgende »

elly

Heeft iemand ervaring met rui hulp van Bogena?
Orry is al weken lang in de rui en ziet eruit ofdat hij in de wasmachine heeft gezeten. Nu heb ik rui hulp meegenomen, ik hoop dat dat hem een beetje helpt.
Zijn er nog andere dingen die ik kan doen om hem door de rui heen te helpen?

Speedy

Hoi Elly,

Ik heb ook hier de valkjes midden in de rui zitten, bij 1 mannetje was het wel zo erg, dat hij maar stil zat en niks deed.
Ik heb er niks voor gekocht, omdat ik al van dat merk de vitamine en mineralen druppels geef, dagelijks door het water het hele jaar door.
En daarbij had ik ook al eivoer staan, voor de jongen, maar ze eten er zelf naar behoefte van.
Ook dat is wel goed, hij is er goed doorheen gekomen gelukkig, hij laat izch alweer kroelen, dus het is ook veel rust wat ie moet hebben, ik heb hem dan ook maar met rust gelaten, toen hij echt niets wou.
Zelfs niet vliegen.
Bij de 1 is het dus weer anders als bij de ander, maar het ziet er wel naar uit, of ze ziek zijn, nu geloof ik wel dat ze zich er niet echt happy bij voelen hoor.
De veren vliegen je hier om de oren hahaha, maar ok..het is hier ook wel erg druk nu op dit moment.

Veel sterkte met de rui.

Groetjes,
   Trudie

Paul

Hoi Elly,

Ik geef net als Trudie ook het hele jaar door vitamines en in de ruiperiode geef ik niks extra omdat ze al genoeg binnenkrijgen.
Ruihulp is ook niks anders dan viamines en aminozuren dus dat is best goed om hem dat nu te geven.
Een van mijn valkjes was ook echt een paar dagen echt heel stil en anders dan normaal toen ie in de rui was maar die is er ook prima weer doorgekomen.
Wat ook goed is dat is elke dag even sproeien met een schone plantenspuit dat is heel goed voor veren in de rui en het versneld het proces ook.
Niet drijfnat maar gewoon de veren flink vochtig.
Pas wel op dat hij niet op de toch zit als ie nat is en spuit overdag dus niet voor het slapen dan gaan ze met natte veren slapen en kunnen ziek worden.
Beterschap met de kleine.

Groetjes, Paul

elly

Dank jullie wel voor de tips!
Gelukkig is Orry er niet ziek van (tot nu toe) maar hij blijf veren verliezen en ziet er erg verfromfraaid uit.
Ik heb het even na gekeken maar dit heeft hij al vanaf eind maart. Hoelang duurt de rui gemiddeld?

Paul

Hoi Elly,

De rui duurt normaal een week of zes en soms 2 maanden dus het zou best kunnen het ene valkje is er soms wat langer mee bezig dan de andere.
Die ruihulp kan best net even wat extra vitamines geven die ze nodig hebben.
Heb je ook Sepia of een mineraalblok in de kooi en vogelgrit?
Daar zitten ook stoffen in die ze nodig hebben voor de vormaing van onder andere nieuwe veren.
De veertjes zien er in de rui altijd minder mooi uit maar dat komt wel weer goed hoor hij word vaak mooier dan daarvoor met alle nieuwe veren :-)
Zie je wel nieuwe veren terugkomen bij Orry?

Groetjes, Paul

elly

Ja, ze hebben grit en maagkiezel, sepiaschelp en een mineralenblokje. Verder krijgen ze regelmatig fruit en groente, trosgierst en uiteraard altijd de beschikking over valkparkietenvoer. Volgens mij krijgt hij wel nieuwe veren. Ik zal proberen om vanavond wat foto's neer te zetten van Orry.

Suzanne

Hoi,

Ik heb toevallig vandaag ook ruihulp van Bogena gekocht, aangezien mijn Plukkie er uitziet als een ontplofte kop  :-/. Ik heb het nooit eerder gebruikt. Dus afwachten maar.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

robentru

Hoi allemaal,
onze Mieppie is heftig in de rui, stil, veel slapen. Soms zelfs beangdtigend stil.... :-X
Ik heb nog nooit een hulpmiddel gebruikt en in al die jaren (inmiddels vier) is hij er steeds goed  uitgekomen. Veel laten badderen en een stukje grit/sepia helpen volgens mij wel. Daarnaast veel liefde en geduld ;) ;) ;)
Groetjes van ons.

Franka

ik heb laatst zo'n potje Bogena ruihulp gekocht.

White Widow is nog niet in de rui maar er zitten veel vitamines in en omdat ze niet zo goed eet dacht ik dat een beetje extra vitaminen door het kleine beetje eivoer wat ze eet wel goed zou zijn.

er staat nl op het potje dat ook buiten de rui periode het spul goed was voor een lusteloos en slap vogeltje.

en inderdaad zeg .. ze is vriendelijk, speels, vrolijk .. hele dag aan het fluiten, lekker zichzelf aan het wassen /verzorgen en een stuk nieuwsgieriger!! .. we beginnen zelfs al vriendjes te worden, ze wordt steeds tammer, vandaag heeft ze zelfs al mn neuspiercing gesloopt hahaha

sta ik morgen mooi voor :censuur bij de dierenarts met een gezonde vogel!! hihi

andre28

Hoi, als je snel door de rui wilt hebben dan denk ik dat je de vogels meer verse groente en fruit moet geven.
Mijn vogels krijgen iedere dag verse broccolie, appel, sinasappel.
verder krijgen ze eivoer met daar doorheen spirulina, stuifmeel korrels, maismeel, negerzaad, gebroken haver.
Uiteraard krijgen ze iedere dag normaal voer met onkruidzaad.
Dit krijgen de vogels iedere dag vers en niet meer dan wat ze per dag op kunnen
Op deze manier hoef ik geen extra vitamine druppels te geven en ik heb nooit problemen met de rui.
Er zit in de natuurlijke middelen genoeg voedings stoffen en vitamines in
Ik ben persoonlijk geen voorstander van chemische middelen.

elly

CitaatHoi, als je snel door de rui wilt hebben dan denk ik dat je de vogels meer verse groente en fruit moet geven.
Mijn vogels krijgen iedere dag verse broccolie, appel, sinasappel.
verder krijgen ze eivoer met daar doorheen spirulina, stuifmeel korrels, maismeel, negerzaad, gebroken haver.
Uiteraard krijgen ze iedere dag normaal voer met onkruidzaad.
Dit krijgen de vogels iedere dag vers en niet meer dan wat ze per dag op kunnen
Op deze manier hoef ik geen extra vitamine druppels te geven en ik heb nooit problemen met de rui.
Er zit in de natuurlijke middelen genoeg voedings stoffen en vitamines in
Ik ben persoonlijk geen voorstander van chemische middelen.

Hoi Andre,

Ik geloof best dat je gelijk hebt hoor, hier krijgen ze ook iedere dag verse groente en fruit aangeboden, alleen eten ze het bijna niet en dan moet je toch iets anders proberen.
Ook eivoer zijn ze niet echt dol op.
Ik moet zeggen dat de rui hulp goed zijn werk heeft gedaan, ik zie hem met de dag opknappen en hij krijgt zelfs iets wat op een kuifje gaat lijken :)