28 maart 2024, 15:16:29

wat is te vol en wat niet

Gestart door nanc, 14 juli 2004, 22:06:45

« vorige - volgende »

nanc

Hai, hierbij mij  vraag, ik en vrienden van mij hebben allebei afgelopen week een valkje opgehaald van 4.5 week, die van mij eet zo 3 volle spuitjes leeg, 5mg en die van haar met moeite 1, nu waren we wel grapjes aan het maken maar ik maak me nu best druk, die van mij heeft een dikke buik en ik voer haar/hem na elke 4 uur, maar wat is leeg en wat is te vol?? Hij heeft nu best een bolle maag? Voordat ik hem ziek maak.

Annouschka

Hoi,

je bedoelt waarschijnlijk een volle krop.  Zorg ervoor dat de krop leeg is voor je gaat voeren, m.a.w., als je ziet dat de krop niet meer bol is.  Om de vier uur vind ik best wel veel, om de 5u lijkt me beter hoor.  's Nachts hoef je niet te voeren, maar dat wist je misschien al.
Waarom voeren jullie eigenlijk met de spuit?  Waarom niet met een lepeltje??  Dat is veel handiger dan een spuitje, als je geen ervaring hebt met een spuit, kan je voeding in de longen spuiten, dat kan fataal zijn.
Je kan een lepeltje ombuigen tot een gootje, dan wordt er minder geknoeid en lijkt het ook op de bek van de mama.


Ik vind 4.5 weken erg vroeg om een valkje mee te geven, zekers aan iemand die geen ervaring heeft met handopfok.

Groetjes
Annouschka

Paul

Hoi Nanc,

Ik heb er al verschillende van 4 weken met de hand grootgebracht.
Ik gebruik ook altijd een lepeltje en voer net zolang tot hij niks meer wil eten.
Er zit zeg maar een automatische afslag op een valkje  :D
Echt te veel kan je denk ik niet voeren want als de krop echt vol is krijg je er niks meer in.
Het zal eerder zijn dat het andere valkje te weinig krijgt.
Maar de een eet ook vaak meer dan de ander daar zit echt veel verschil in.
EN vaak merk je ook als ze ouder worden dat ze steeds minder gaan eten van de pap omdat ze al stiekem trosgierst eten als dat in de kooi ligt.

Groetjes, Paul