29 maart 2024, 03:01:59

leren praten

Gestart door FLIP+BENDE, 24 januari 2003, 21:58:25

« vorige - volgende »

FLIP+BENDE

 :-/Hallo ik wil graag wat tips wat je moet doen als je een jongen mannetjes valkparkiet wil leren praten.
Weet niet hoe ik er aan moet beginnen. :-X :'( ??? :(

Alvast bedankt  ;)

linda

hoi,
heel simpel , praten tegen hem en deuntjes fluiten en die bijdehande valkjes die pakken het zo op hoor . fluiten makkelijker dan praten natuurlijk maar als je veel fluit dan gaat hij het zeker nadoen en fluit hij je na een tijdje de oren van het hoofd.
groetjes en veel plezier met je valkjes

Tara

Hallo FLIP+BENDE, als je je mannetje wilt leren praten moet je vooral tijdens de rui met hem bezig zijn, je valkje wil dan absoluut leren fluiten en praten, mijn Moko kan ook praten en fluiten, fluiten heeft hij achtergeleerd van andere valkjes die ik heb, als je iedere dag een dreuntje fluit, zal hij met zijn vleugels open zitten en ook proberen te fluiten, praten gaat ook op die manier, laat hem eerst zijn naam leren, zeg gewoon elke dag tegen hem Dag Flip of zo, je moet het ook vaker zeggen. Dan probeert hij het mee te zeggen. Mijn Moko zegt nu alleen zijn naam, hij is al in de eerste rui geweest, maar dat wil niet zeggen dat hij niet meer kan leren praten.
Veel succes! Groetjes, Tara&Co

Paul

Hoi,
Valkjes leren meestal alleen praten als ze jonger dan een jaar zijn.
Die van mij heeft het eerste jaar alles geleerd wat ie nu praat en fluit en daarna eigenlijk niks nieuws meer.
Je moet zoveel mogelijk blijven herhalen als je thuis bent bij je valkje.
Elke keer hetzelfde melodietje fluiten en vaak korte melodietjes leren ze het makkelijkst.
Een hele symphonie van beethoven zal ie lastig leren omdat het te lang is :-)
Met woordjes is het net zo, elke keer als je hem wat lekkers geeft door de tralies kan je bijvoorbeeld lekker zeggen en dan gaat ie dat vaak wel napraten.
Niet elk valkje is een prater maar heel vaak lukt het toch wel om ze wat te leren.
Je hebt er in elk geval wel veel geduld bij nodig want bij mijn eerste valkje heeft dat best tijd gekost, zijn naam zei ie na ongeveer 3 maanden en daarna leerde ie wel wat sneller.
Een andere valk van mij had binnen 2 weken alles van de eerste overgenomen van mijn eerste valkje en die praten en fluiten nu ook allebij hetzelfde :-)

Veel succes en groetjes,  Paul


yentl

Hoi!
Hoeveel valken heb jij? Heb je er een die al kan fluiten?
Als je er een hebt, dan zal de nieuwe waarschijnlijk de andere na-apen. Mijn Sparkeltje, floot altijd ons Quickske na en nu kan hij deuntjes fluiten als de beste. Toen ik mijn 2 valken kocht, konden ze al een heel leuk deuntje fluiten.
Ze leren makkelijk kiekeboe zeggen, dat kan de mijne ook.
De onze kunnen ook de rrrrrrrrrrrrrrrr laten rrrrollen (wel maar heel even). Ze zingen ook een heel raar liedje: eerst huilen ze kort zo precies als een wolfje, ze klikken met hun tong, heel hard krijsen doet onze Quick, en zo kunnen ze nog wel een paar dingen

Je kunt ze gewoon een heleboel leren door er veel mee bezig te zijn, elke dag steeds hetzelfde tegen hem te zeggen en met geduld komt ie er wel. Als je zelf meerdere valken hebt, zullen deze ook wel beginnen fluiten.

groetjes van Yent'l

Tara

Hoi ik wil je wel nog wat info geven dat ik uit m'n boek heb hoor, hier komt de info:
Een vogel hoeft niet echt tam te zijn om te leren praten, maar tamme vogels leren sneller en beter praten dan vogels die zich niet op hun gemak voelen. Het is niet zo heel moeilijk om een vogel te leren woorden na te bootsen. Wanneer u steeds wanneer u de vogel te eten geeft, zegt; 'Lekker eten' of; 'Lekker hapjes', zal een goede prater dit na verloop van tijd vanzelf na gaan zeggen. Sommige vogels leren ook dingen met elkaar te assocïëren. Ze koppelen bijvoorbeeld de woorden 'lekker douchen' met een waterdouche uit de plantenspuit en zeggen deze woorden als ze behoefte hebben aan een douche. Zo leren bepaalde vogels ook andere geluiden te imiteren, zoals het blaffen van een hond, de deurbel, het zoemtoontje of gerinkel van de telefoon, hoesten een allerlei andere geluiden die ze vaak horen. Ook (delen van) liedjes kunnen de betere imitators leren nabootsen. Wanneer u uw vogel erg graag wilt leren spreken, kunt u zelf een cassette bandje maken waarop u het liedje of de woorden die u uw vogel graag hoort zeggen, steeds herhaalt. Veel vogels leren hierdoor sneller praten. Maar niet alle vogels die kunnen imiteren, doen dat ook. Er zijn legio papegaaien die na jarenlange inzet van hun eigenaars niet verder komen dan een paar onduidelijke woorden. Ga er dan ook niet automatisch van uit dat het dier dat u aanschaft een goede imitator zal worden; behalve veel tijd en geduld is het ook een kwestie van aanleg van de individuele vogel.

'k Hoop dat je wat bent bijgeleerd, groetjes van Tara en de vogeltjes