9 mei 2025, 18:31:32

rare ontlasting, diarree??

Gestart door DaniellevDoremalen, 19 juli 2004, 20:18:14

« vorige - volgende »

DaniellevDoremalen

Mijn valkje heeft erg rare ontlasting. Het is erg dun en nat. Als de kooi een paar dagen staat dan is alles op de bodem al beplakt, doordrenkt met de ontlasting ( denk ik ) van mijn lutino. Het is donker en er komt allemaal schimmel op....
Is dit diarree?? Ze heeft het al een lange tijd, ik dacht dat het door stress kwam omdat haar vriendjewas doodgegaan. Mar nu zit ze bij mijn 2 valkjes en het blijft zo doorgaan.

Het is erg vies.....weten jullie wat het is. En moet ik naar de da???

Groetjes Daan

Inger m

19 juli 2004, 20:44:42 #1 Last Edit: 19 juli 2004, 20:45:22 by Cinnamon_valk
Hoi,
Wat voor voeding krijgt de vogel?
In principe is de ontlasting donkergroen, stevig en bovenop zit een wit urinedeel. Natte, plakkerige ontlasting is nu goed en kan onder andere wijzen op een darminfectie (bacterien) of parasieten (wormen, protozoa) of het niet goed functioneren van bepaalde organen. Het lijkt me zeer verstandig snel contact op te nemen met een goede vogelarts. Je kunt bv ook ontlasting opsturen naar dr. Feld. Daar wordt het onderzocht op aanwezigheid parasieten en kweekjes gemaakt voor bacterien.

Hoe is de vogel zelf? Eet het goed en is het niet mager (magere vogel heeft een (scherp) uitstekend borstbeen).

Als de kooi zo snel vies wordt en er zelfs schimmel op komt te staan, zou ik het maar wat vaker (lees: dagelijks) goed schoonmaken.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

DaniellevDoremalen

De vogel krijgt gewoon voer voor grote parkieten. Maar hij had het dus al bij zijn vorige baasje ( mijn zus ) en daar kreeg hij gewoon parkieten voer....

Ik zal eens bellen of dat ik de ontlasting mag opsturen.

Ik had er eerst kranten in liggen.....onder de kranten wordt het nat, en daar stond nu de schimmel op....dus onder de bodem. Daar zitten laatjes in en als ik die weg haal dan zie je de schimmel.
Nu heb ik er kattenbakkorrels in liggen en daarover mijn bodembedekker....En dan kan ik de laatjes er elke dag uithalen en schoonmaken wat eruit moet eruit halen enz.

Ik ga even zoeken waar die dr. Feld zit...

Groetjes Daan

DaniellevDoremalen

En hoe moet ik dat opsturen? Moet dat echte pure onlasting zijn of mag ik gewoon wat met de bodembedekker erbij op scheppen??

Thnx

Inger m

Hoi,
Neem hierover contact op met de dierenarts. Ik zou proberen zo min mogelijk bodembedekking mee te scheppen. Laat ze gewoon een tijdje boven een kale bodem, dan kun je het er zo schoon afhalen. Je kunt het dan in een zakje doen en in een gewone envelop opsturen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.