25 april 2024, 14:08:44

pellets

Gestart door Annouschka, 13 juli 2004, 15:51:57

« vorige - volgende »

Annouschka

Hoi,

ja Lique bij ons ook.  Want ik wil ze de kunst van het pellen niet ontnemen.  Ze eten er allemaal van, en zo duur zijn die dingen niet.  En zo hebben ze weer wat afwisseling.  Kan alleen maar gezond zijn volgens mij.

Groetjes
Annouschka

robentru

Hoi,
toen Mieppie in het dierenziekenhuis van de Universiteit Utrecht terecht was gekomen, hebben zijn ons geadvisserd de vogel pellets te geven i.p.v. het gewone zaad. Echter: Mieppie moet er helemaal niets van hebben........ook niet na eindeloos geduld. Dus krijgt hij weer "gewoon" voer.
Ieder zijn heug. Maar we willen het straks opnieuw proberen (in combi) als Tyco er is.
Groetjes.

teetee

He, ik heb ook Nutribird. Lukte wel moeilijk in het begin maar an drie weekjes eten de grote vogels enkel nog pellets. Maar een keer in de week krijgen ze nog zaad. Moest dit doen van de dierenarts nadat Joko ziekjes was geworden. Volgens de DA te wijten aan het zaad.

Annouschka

Hoi,

dat zou ik nu ook niet echt zeggen dat het aan het zaad ligt.  Eerder dat ze maar bepaalde zaden eten en bepaalde niet en dat ze daardoor vitaminetekort krijgen.

Maar slecht zaad denk ik niet hoor.  Ik heb hier al verhalen gelezen dat sommige artsen die Harrison pellets sterk aanraden maar die zijn verschrikkelijk duur en dat de meeste valken ze echt niet lusten.

Groetjes
Annouschka

teetee

Hallo,
Ja heb dat ook al gehoord.
Tja, ik weet het ook niet maar in ieder geval geef ik ze pellets.
Eten die van jou er goed van?

Groetjes van lena

Annouschka

Hoi,

ja ze eten ervan maar ze eten toch nog merendeels zaad hoor.  Nu ja, als ze liever hun zaad eten, dan is dat voor mij geen probleem.  Ik wil ze ook hun zaad niet afnemen.

Geef jij ook nog fruit en groenten aan je valkjes of niet??  Hier krijgen ze eigenlijk vanalles wat, aangezien Solo een wat zwakker vogeltje is, geef ik zoveel mogelijk verschillende dingen zodat ie veel vitamines binnenkrijgt.

Groetjes
Annouschka

Inger m

Hoi,
Ik weet idd dat veel dierenartsen zaden afraden en pellets wordt steeds meer aangeraden. Ik vind dat opzich niet zo vreemd, omdat bij alleen zaadvoeding te korten kunnen optreden (ook als ze alles opeten), omdat zaden bepaalde vitaminen en aminozuren niet bevatten. Voedingsgebreken kunnen dus ook de oorzaak zijn van diverse aandoeningen en daarom willen dierenartsen ook dat juist dat goed in orde is. Door het geven van pellets ben je er zeker van (als het goed is) dat ze ook echt alles binnenkrijgen.

Daarnaast krijgen veel vogels allerlei andere voeding naast zaadvoeding, zoals groente/ fruit en eivoer, maar niet alle vogels eten het voldoende goed.

Ik zit er zelf ook weleens over te denken om (deels) over te stappen op pelletvoeding, omdat ik wel denk dat dit beter is voor de vogels. Ik vind het alleen nog erg duur.

gr Inger



Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Annouschka

Hoi,

ik vind juist van niet hoor Inger, is wel te zien welke pellets je koopt.

Die van mij kosten rond de 5€ voor 1 kg.
Komt daarbij ook dat je geen verlies hebt van pelletjes van zaden.  En bij zaden (ik ververs ze om de dag), heb je toch verlies als je ze ververst.  Ik denk bij pellets dat je kan wachten tot wanneer de bakjes leeg zijn.
Het is natuurlijk ook te zien hoeveel vogels je hebt, als je er een stuk of 30-40 hebt, komt het wel duur uit, dat kan ik geloven.

Groetjes
Annouschka

Inger m

19 juli 2004, 12:34:02 #23 Last Edit: 19 juli 2004, 12:36:49 by Cinnamon_valk
Hoi,
Ik heb op dit moment rond de 30 vogels en dat maakt pellets juist wel weer duurder. Want 5 euro voor 1 kg vind ik behoorlijk aan de prijs, gezien dat ik 0.95 eurocent betaal voor 1 kg zaadvoer is dat nogal een verschil (ik koop het in zakken van 20 kg). Ik weet dat pellets zuiniger zijn in gebruik, maar op dit moment voer ik nog zaadmengsel.

Ik heb trouwens geen verlies van zaden, omdat ik twee keer per dag voer. Ik geef s'morgens precies de hoeveelheid die ze nodig hebben en gooi het weg zodra ze echt alles ophebben (dus alleen losse hulsjes). Indien ze s'middags alles al ophebben, krijgen ze nog wat extra. Ik voer echt heel erg zuinig, maar ze krijgen niet te weinig en zeker niet te veel. Bij de binnenvogels blaas ik het voer dagelijks uit en krijgen ze pas nieuw zodra alles op is.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ik voer eigenlijk niet zo zuinig, nuja, ik geef ze altijd een volle bak zaadjes, die blaas ik dan elke dag uit, en dan kunnnen ze weer verder eten. Van zodra ik heeel lang moet blazen, en er zo schilfers in te komen zitten, gooi ik het allemaal weg en krijgen ze een nieuwe bak eten. maar dat duurt meestal wel even.

zakken van 20 kilo zijn opzich goedkoper. Maar ik koop nog steeds 15 kilo perkeer, omdat ik 20 kilo NOG niet kan opbergen. Ik verlies er elke keer een paar € aan.

SDC:D

Lique

Ik geef het voer in 2 ronde bakken.
Iedere dag krijgen ze volle bakken.
Wat er nog in zat, komt in een grote ronde platte schaal, waar ze ook van eten.
Zo worden de restjes erg goed benut.

ik koop ook zakken van 25 kilo.
Maar dat is gewoon 1 zak, en ik hevel het over in een grote voederton.
Hieruit kan ik het makkelijk scheppen.

groetjes lique

teetee

Hey Annouschka,
Ja ik geef ook nog hun dagelijkse dosis fruit en groenten. En af en toe wat anders zoals beetje pasta, want dat lusten ze nu eenmaal graag. En van trosgierst zijn ze al helemaal weg. Maar ik geef nog niet zolang pellets hoor. Nog maar een goede vier weken.

Groetjes Lena

Annouschka

Hoi,

ja, ik geef ze ook nog hun porties fruit en groente want daar halen ze volgens mij toch nog de meeste vitamines uit.  Pasta heb ik nog niet gegeven, vroeger wel aan Chewy toen ze hier nog alleen was.  Dat ga ik ook eens proberen.

Groetjes
Annouschka

teetee

Ja, denk het ook. En dat is toch nog het gezondst van al he. Die groentekes en fruit. Ja, die pasta he, heb dat per toeval ontdekt dat ze dat lusten. Ik had die nutribird bia een site in Nederland besteld maar heb nu een winkel in dorp vlakbij ontdekt waar ze die ook verkopen. Gelukkig maar.

Groetjes Lena

robentru

Mieppie krijgt verse groente en fruit (op die laatste is hij minder verzot, tenzij het rode besjes of aardbei is: valt zeker op rood, komt goed uit bij mij ::)). En hij is zeer zeker helemaal verzot op pasta: bami, spaghetti of macaroni das pas smullen. Weet je wat ook lekker si een korreltje rijst, hmhmhmhmhm  :D :D
Groet