mijn jong eet nog niet echt zelfstandig...

Gestart door gast, 20 september 2004, 01:41:58

« vorige - volgende »

gast

hoi hoi

Ik had hier vorige keer zulk goed advies gehad dat ik nog maar weer mijn vraag aan jullie voorleg.
Ik heb een witmasker-lutino jong in een kamer voliere waar ook de ouders in zitten daar.
Nu is het jong 6 weken en een paar dagen maar het eet zo slecht.
Van mams krijgt ze niet meer maar van paps als ze genoeg bedeld wel... (en dat werkt na een kwartier op je zenuwen heel hard en met schelle uithalen klinkt echt zielig).
Trosgierst en brood eet ze maar niet zo veel.
Nu had ik gister zaden geweld en vanmorgen gengd met ei voer en dat wil ze wel. Maar ik heb het gevoel dat ze te weinig eet ze is best mager voor mijn gevoel. (en d'r koppie blijft zo kaal).
Hoe weet ik of ze genoeg eet??
Ik ben nl. bang dat als de nieuwe eieren uitkomen (die zijn er nl. alweer) dat ik helemaal een probleem krijg. Zeker omdat ik ze niet kan houden. Hoe weet ik dan of ze weg kunnen?

alvast bedankt.
anna.

Paul

20 september 2004, 06:14:57 #1 Last Edit: 20 september 2004, 06:16:15 by Paul
Hoi Anna,

Een witmasker lutino is vaak al wat ieler dan een ander valkje.
Als ie bij de ouders zit zal het bijna altijd wel goed gaan hoor ook als ze zelf al wat eet zal ze niet snel verhongeren.
Heb je een keukenweegschaaltje dan kan je het jong even wegen.
Als het boven de 80 gram is dan is alles zeker in orde.
Het kopje is kaal omdat hij iets geplukt is door de ouders in dit geval.
Bovenop het kopje hebben ze wel een kaal plekje vaak maar nooit de hele kop kaal en er groeien later wel veertjes overheen.
De geplukte veertjes groeien vaak met een paar weken weer terug alleen nu is het niet zo'n fraai gezicht.
Ziet het kopje er ongeveer uit zoals op de foto van mijn witmasker lutino jong wat ik gehad heb?

Daar werd namelijk ook alleen het kopje geplukt.
Het jong kan pas weg als je het echt zaadjes hebt zien pellen.
Hier is dat meestal met een week of 6 en dan zijn ze zelfstandig.

Groetjes, Paul

gast

Hoi hoi

Paul nogmaals bedankt voor al je uitleg.
Ze ziet er precies zo uit ja (lijkt wel een zusje/broertje haha)
Vandaag zag ik idd dat ze in haar gezichtje wat veren kreeg.
Ik zal haar straks ook gelijk gaan wegen. Als ze wil blijven zitten dan want dat is vaak een probleem .....
Nu is alles een stuk helderder dan is het nu ff afwachten wat er met het volgende nest gebeurt.

bedankt groetjes
anna