19 april 2024, 21:29:28

Jong valkje bij mij vandaan is ziek

Gestart door Mandy, 13 juli 2004, 00:49:01

« vorige - volgende »

Mandy

13 juli 2004, 00:49:01 Last Edit: 13 juli 2004, 02:23:25 by Mandy
Hmmm ik kreeg net een mailtje van Monique uit Antwerpen, hun Flippie is sinds vanmorgen gaan braken en was ziekjes geworden.  :(

We zijn vandaag met Flippie naar de dierenarts geweest. Sinds deze morgen gaf zij over. Ze zat ook lusteloos in de kooi. Nu komen we juist terug van de dokter. Een parasitaire ziekte, Flippie krijgt antibioticum.

Flippie is een wildkleur van Theo&Thea en is al sinds 28 mei weg, zo'n 6 weken dus.
Hun dierenarts zei dat het een parasiet was. Dat is dus een mijt. Maar ze hebben antibiotica gehad dus bloedmijt of schurftmijt zal het niet zijn, want dat moet je uitwendig behandelen. Maar hier op de site staan ook voedermijt en luchtpijpmijt genoemd;

Voedermijt:
Hun aanwezigheid in het voer (zaad en eivoer) betkent dat het voer oud is, of dat de leverancier de containers niet regelmatig reinigt.
Voedermijt is te herkennen aan de spinrag en larven in het zaad en na enige tijd zullen er motjes uit het zaad komen.
Dit is te bestrijden door het voer in te vriezen gedurende enkele dagen bij -20*C en daarna ontdooien en de dode mijten te verwijderen.


Luchtpijpmijt:
Luchtpijpmijt komt bij verschillende vogelsoorten voor.
De verschijnselen zijn seer specifiek. Onder andere opbraken van de wormen en deze proberen weg te slingeren door de kop krachtig heen en weer te bewegen.
De valk kan lusteloos worden of een krassende ademhaling hebben.
Behandeling kan plaatsvinden door gebruik te maken van Anti- luchtpijpmijt van Bogena.


Dus het kan aan hun voer liggen, maar braken zie je dus blijkbaar ook bij luchtpijpmijt.
Ik heb dus gevraagd wat het nu precies is en wat voor antibiotica ze heeft gehad en bij welke arts ze geweest zijn?

Ik schrik er wel van en maak me zorgen... :-/
Punky van Mariska braakt ook, maar de andere valken bij haar hebben niets.
Ook Misty van Esther heeft in de 4 weken dat ze nu weg is 2 keer gebraakt. Micky bij haar heeft ook wel eens gebraakt, maar de rest heeft niets.
Als hun hier iets opgelopen zouden hebben, hoe kan het dan dat ik hier niets merk en van anderen niets hoor? ::)
Gelukkig maar natuurlijk. ;)

Ik heb een wildkleur van het nest van Flippie gehouden en die andere 4 die nog steeds in die winkel zitten, zitten er normaal bij.
En ze komen ook uit verschillende kooien, maar als het voermijt is maakt dat niet uit.
Mijn voer zit in afgesloten tonnen en mijn eivoer komt uit een gesloten plastic zak en mijn zaad is van Teurlings wat in een zak zit.
Ik heb ooit wel eens motjes gezien, maar mijn voer ziet er goed uit en loopt gelukkig niet uit zichzelf weg... :P

Maar goed, hopelijk valt het allemaal mee en komt het niet van hier.  ;)
Ik zal mijn valken wel extra goed in de gaten houden nu. ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Joyce28

Jeetje wat vervelend joh :-/ Aan Lucky merk ik ook niks hoor,het is een rustig valkje,maar niks geks waar genomen

Ik heb hier ook wel eens gehad dat ik motjes had hoor,en nog af en toe zie ik ze ook wel vliegen
Ik gebruik het voer Versele laga.Dus lijkt me ook geen oud voer,maar ik denk dat je dat toch wel houd,ondanks dat het voer vers is

Ik hoop dat het met de kuurtjes over is,en dat je geen gekke dingen tegen komt
En inderdaad even extra observeren

Karin

Misschien hebben ze de dierenarts verkeerd begrepen en bedoelde hij een bacteriële ziekte ? Anders snap ik die antibiotica niet.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mandy

13 juli 2004, 01:59:25 #3 Last Edit: 13 juli 2004, 02:01:16 by Mandy
Nee, dat vond ik ook vreemd, want ik kan nergens vinden dat antibiotica bij mijt zou helpen?
Antibiotica werkt tegen bacteriën.

Weet jij bij wat voor ziektes/aandoeningen valkjes gaan braken?
Ik kan alleen aan maag/darm problemen denken, spijsverteringsproblemen lijkt me? ::)

Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Karin

Spijsvertering, daar denk ik ook het eerste aan, of wormen. Kropontsteking verloopt meestal veel acuter. Misschien kun je die dierenarts bellen om het te vragen ? Vaak begrijpen mensen niet goed wat de dierenarts verteld, ene oor in, andere oor uit  ;D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Kolkkie

Hoi Mandy,

Is het niet verstandig om mogen nog een keer naar Dr. Feld te bellen en zeggen dat er meerdere valkjes die bij jou vandaan komen aan het braken zijn?
Echt gerust ben ik er nu niet op nu er meerdere valkjes ziek blijken te zijn.
Ook vooral omdat ik a.s. maandag naar Zeeland vertrek.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Mandy

13 juli 2004, 03:44:44 #6 Last Edit: 13 juli 2004, 03:49:17 by Mandy
Ik wil wel bellen maar ik denk niet dat dat veel nut heeft daar er niets met mijn valken is, dus kan ik ook geen vragen beantwoorden die eigenlijk voor Mariska en Monique zijn, als Feld wil weten hoe ze gehuisvest zijn, wat ze eten, wat ze de afgelopen weken voor bijzonders gedaan hebben, hoe ze poepen, hoe ze erbij zitten enz., moet hij bij jullie zijn, niet bij mij.  :-/

Ik wacht even het berichtje van Monique af en dan kan ik eventueel naar haar dierenarts bellen en eventueel nog naar Feld.  ;)

Maar als ik jouw was Maris zou ik Punky even na laten kijken, want Feld kan over de telefoon natuurlijk ook niet echt zien wat er aan de hand is. En voor je gerustheid is dat natuurlijk ook wel prettiger omdat je op vakantie gaat. Zo zou ik ook niet weg willen. :-/

En met Misty is alles pico bello begreep ik van Esther, dat braken is alleen in het begin 2 keer geweest en zij is nu alweer 4 weken daar. :)

Maar omdat ik het nu voor de 3e keer hoorde vond ik het wel toevallig en wil ik weten wat er nu precies aan de hand is en of ik me zorgen moet maken om mijn eigen valken en de andere valken die uit huis zijn gegaan, want ik wil het beste voor mijn valken, hier en bij een ander.  ;)
Ik wil gewoon op tijd actie kunnen ondernemen als dat nodig is, dus ik wil geen onrust of schrik veroorzaken. :-/
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Kolkkie

CitaatIk wil wel bellen maar ik denk niet dat dat veel nut heeft daar er niets met mijn valken is,  

Bedoelde eigenlijk dat ik morgen evt. zou bellen. Was een beetje onduidelijk van mij.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Kolkkie

Ik zal morgen dus weer naar Dr. Feld bellen en zeggen dat er meer valkjes ziek zijn. Ook zal ik kijken of ik er evt, morgen langs kan gaan want  de rest van de week zit ik helemaal vol met mijn planning (werk, voorbereiding vakantie en valkjes wegbrengen).
Van die werkdagen kan ik niet afkomen en bovendien zijn het nare tijden waardoor ik niet 1,2,3 in Amersfoort ben.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Mandy

13 juli 2004, 04:02:04 #9 Last Edit: 13 juli 2004, 04:06:52 by Mandy
Oké, is goed, en overleg anders of het verstandig is om ontlasting op te sturen, want ze hebben zo gezien of het om wormen kan gaan. Zou zonde zijn als het dat al die tijd is terwijl je dat goed kan behandelen.
Een gewone dierenarts in de buurt moet toch ook kundig genoeg zijn om dat te kunnen zien, volgens mij doen de dierenarts-assistentes dat zelfs? ::)
Als dat het niet is kan je dat in ieder geval uitsluiten en verder zoeken.

Hier staat daar ook wat info over;
http://dierenkliniek-de-toren.nl/Ziekte_info/Vogelkliniek/Wormen/wormen.html

Infecties in de krop kunnen zich uiten doordat de vogel gaat braken.

Maar als het wormen zijn moeten ze dat hier opgelopen hebben, want in jullie in kamers zullen er geen wormen zijn lijkt me! ;)
Maar dan snap ik niet dat de rest het hier ook niet heeft? ::)
Ik ben in ieder geval wel blij dat ik besloten heb de valkjes die naar binnen gaan voortaan te ontwormen.
Dus dat risico is vanaf nu in ieder geval voortaan uitgesloten. :)
Maar ik ontworm mijn valken zowieso 2 keer per jaar, voor en na het broedseizoen.  ;)
Niet tijdens, want anders krijgen de jonkies in de blokken het ook binnen en dat lijkt me niet zo lekker voor een jong van een paar dagen oud. ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Kolkkie

13 juli 2004, 04:16:04 #10 Last Edit: 13 juli 2004, 04:16:57 by kolkkie
Hoi Mandy,

Als het wormen zijn zouden de anderen er toch ook last van moeten hebben?
Bij de rest zie ik verder geen ziekte verschijnselen.

Ik heb Panacur in huis en zal het morgen aan alle valkjes geven en bovendien zal ik de voliere en de andere kooi een extra grote beurt geven.

Groetjes,

Mariska

Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Mandy

13 juli 2004, 04:29:41 #11 Last Edit: 13 juli 2004, 04:33:18 by Mandy
Ja daarom, daarom snap ik het ook niet. ::)
Maar ik probeer mee te denken en te puzzelen en ik hoop gewoon niet dat ik jullie valkjes heb meegegeven die iets onder de leden hadden. Dat kan natuurlijk altijd gebeuren omdat je dat dan niet ziet en weet natuurlijk. Maar ik wil ook mijn eigen valken beschermen en de andere die nog de deur uit gaan en al elders verblijven. De schrik van vorig jaar zit er nog gewoon goed in... :-/

Maar die panacur en een schoonmaakbeurt is natuurlijk al heel goed, als Punky het dan al zou hebben komt ie er zo wel vanaf. Ga je het zo geven of in het drinkwater, want in het water moet je het 48-72 uur laten staan en ze geen groenvoer geven.
Succes en hou me op de hoogte. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Kolkkie

Ik zag Punky net met zijn kop op en neer gaan. Zou het niet kunne dat het toch luchtpijpmijt is?

Dan ga ik morgen eerst Anti-luchtpijpmijt halen bij de dierenwinkel.

Weten jullie of de combinatie van Panacur en Anti-luchtpijpmijt kan?

Dat ze niet sterk met elkaar reageren.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Mandy

Tja het is allemaal giswerk zo natuurlijk, maar zoals hierboven al staat is dat wel een verschijnsel.
Ik denk dat het beste blijft om Punky zelf en zijn ontlasting na te laten kijken.
Dadelijk ga je 2 dingen geven die misschien inderdaad invloed hebben op elkaar en misschien helemaal niet nodig zijn. :-/
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

boezempje

13 juli 2004, 15:01:56 #14 Last Edit: 13 juli 2004, 15:03:36 by boezempje
hai

ik wil ook nog wat vertellen.
ik heb nu kuifje in huis en die moet nog gevoert worden.
toen micky en misty overgevden hadt ik feld gebeldt en die zij geef hem maar jakult of handvoeding,en omdat kuifje daar nog aan zit was dat makkelijk want gaf ik kuifje eten dan kwamen de anderen 3 ook mee eten,en sints die tijdt gaat het goed en hebben ze niet meer overgegeven,dus of het daar aan licht weet ik niet maar het is  te proberen waardt.en stormy heeft nog nooit zolang ik hem heb overgegeven.dus als het een ziekten was dan hadt ik bij stormy ook iets moeten merken lijkt mijn.en dat is niet.dus ik maak me niet zo zorgen.

groetjes esther