6 mei 2025, 20:55:14

Pop pikt het jong tot bloedens toe

Gestart door EstherH, 9 juli 2004, 17:36:33

« vorige - volgende »

Lique

Hoi Andre,

Je kan het wellicht proberen, het zou toch het allerleukste zijn, als jullie zelf de kleintjes groot zien worden.

Als ze geinteresseerd zijn in het kastje, kan je 1 eitje overleggen.
Wel goed in de gaten houden, of ze erop gaan broeden.
Zo ja, kan je het volgende eitje overleggen, en als dat ook goed gaat het jong.
Pas bij het jong, moet je echt goed observeren.
Mochten ze hem niet voeren, of niet op het jong zitten, gelijk weghalen en zelf warm houden.
Anders kunnen zij ook het jong gaan pikken.

Maar probeer eerst dit maar, als het niet lukt, kan je me rustig bellen of mailen.
(tel: 06-29160311)

Stijn dc

hoi

jammer dat het met het tweede jong ook niet echt vlot. Mss is het inderdaad de onervarenheid. Wss hebben ze het na een tijdje toch door, maar dan is het wel te laat voor dit jong. Zelf grootbrengen is geen onmogelijke zaak, maar ik ben er geen voorstander van. Je krijgt altijd kleinere jongen (vind ik)

SDc:D

Paul

Hoi Andre,

Als lamp is een elstein lamp het meest geschikt die geeft alleen warmte en geen licht.
Ze verkopen die bij superdierenland in alexandrium alleen zijn ze daar wel duur.
Je kan ze ook bestellen bij www.rimo.nl
Je hebt wel een speciale fitting nodig van porselijn anders word het te warm en verbrand de fitting.
Ik heb zelf een kippenlamp en daar die elastein lamp in zitten het hoeft maar rond de 30 graden te worden en met een 60 watt lamp gaat dat dan al prima de 150 wat die erboven ligt geeft volgens mij te weinig warmte.
Als je het niet ziet zitten wil ik het ook wel voor je proberen met het voeren en misschien dat een van mijn valkjes mee wil helpen met ze op te voeden.
Ik ben alleen voor de rest van de dag weg en morgenmiddag pas weer terug.
Ik woon ook in Rotterdam maar het is niet te zeggen of het altijd goed gaat.
Het is in elk geval zeker mogelijk een jong met de hand groot te brengen alleen kost dat erg veel tijd.

Groetjes, Paul

andre

Hoi Paul,

Dank voor je reactie/aanbod.
We zijn er net in geslaagd het jong de eerste voeding te geven. je ziet duidelijk dat de krop gevuld is.We gaan zo direct een warmtelamp kopen en houden het jong nu warm in de hand en met een kruik. Ik heb de indruk dat het wel goed gaat, maar ja, afwachten nog maar

andre

Paul

Hoi Andre,

Als je het goed voert om de 2 uur en in de nacht de krop leeg laat gaan dan moet het zeker lukken hoor.
Pas wel op dat je het jong niet te warm maakt als ze net geboren zijn is 33 graden bijvoorbeeld warm genoeg.
leg er zeker een thermometer naast en kijk daar dan steeds op.
En draai eerst een uurtje proef met de optelling van de lamp het word snel te warm en dat overleeft het jong ook niet.

Groetjes, Paul

andre

Hoi Paul,

Het lijkt in ieder geval nu goed te gaan. Het jong heeft 2* gepoept en nadat om 16.00 uur de krop leeg was, hebben we weer gevoed. Vooralsnog lijkt het van een leien dakje te gaan, maar niet te vroeg juichen natuurlijk. Het jong is erg beweegelijk en zoekt steeds de warme plekjes op.

Andre

robentru

Hoi Andre,
das voorzichtig goed nieuws. We duimen voor je  :)

andre

Goedemorgen,

Het is niet te geloven, maar het jong leeft nog steeds. We hebben gisteren om de 2 uur gevoerd en vanacht om de 3 uur. Zojuist was te zien dat de krop goed leeg was. De temparatuur in de (provisorische) broedkast houden we constant op 32.3 en dat gaat prima.
Het verbazingwekkende is echter, dat het jong al lijkt door te hebben dat hij eten krijgt als ik ga voeren. Hij ligt stil onder de lamp en zodra ik het pak, dan begint het te piepen en heft het zijn kopje op en doet het bek open. Dat zou volgens alle informatie die ik heb gelezen niet kunnen, maar goed toch is het zo en het voeren is een makkie en is binnen 2 minuten voor elkaar.
Iedereen bedankt voor alle tips!

Andre

Lique

Hoi Andre,

Geweldig zeg, dat het zo goed verloopt.
Hopelijk blijft het goed gaan, want bij valkjes die vanaf dag 1 met de hand gevoerd worden, loopt het vaak niet goed af.
Maar we blijven het beste hopen.
Succes!

groetjes LIque

Rika

o wat ben ik erg blij voor jou André .
ik kan echt niet helpen want ik weeet zelf niet hoe het moet .
maar ik lees heel graag , en meeleven .
Pet je eraf dat jij goed gedaan hebt !!!! ga zo door....:)
Groetjes Rika

andre

Goedemorgen,

Ik dacht laat ik maar weer even een update geven.
Het jong leeft nog steeds en voor het oog van de leek lijkt het gezond te zijn (groen/witte poep en de krop ledigt normaal). Wel heb ik de indruk dat om de 2 uur voeren iets teveel is op dit moment, aangezien de krop na 2 uur meestal niet helemaal leeg is. Soms geef ik gewoon toch wat voeding en 2* per dag wacht ik tot iets meer dan 3 uur, om zeker te zijn dat de krop dan wel leeg is.
verder ligt het jong steeds een uur te slapen en dan gaat ie een minuutje of 10 piepen om vervolgens weer verder te slapen.
Er is wel een ander probleem komende... De andere 3 eitjes moeten ook nog uitkomen en ik ben bang dat de ouders ook deze keer niet zullen verzorgen. Hoe kan ik dat zien? Ik bedoel, hoe lang moet ik het pasgeboren jong bij de ouders laten voor het weg te halen? Moet ik dat direct doen als ik ziet dat het gepikt wordt? Of kan ik beter een paar uur wachten om de ouders de kans te geven zich alsnog over het jong te ontfermen?

Andre