11 mei 2025, 17:04:56

buitenvoliére

Gestart door phaedra, 9 juli 2004, 01:23:09

« vorige - volgende »

phaedra

Hallo iedereen, in september of oktober zou mijn man en ik zelf graag een buitenvoliére bouwen in onze tuin ongeveer 2m op 4m en met daaraan een tuinhuis ongeveer zoals Mandy, maar onze volgende vraag is, moet ik heel het dak dichtmaken of een gedeelte openlaten en indien het dak toe helemaal toe is stel dat heel de dag de warme zon erop sta kan dit kwaad voor de valkjes is dit niet te warm, alsook mijn voliére daar zou heel de dag zon op schijnen wordt dit echt niet te warm want ik heb wel bang stel je voor zoveel werk en onze valkjes sterven van de warmte, daarom deze vraag mag een buitenvoliére overal geplaatst worden ? Hopelijk wel want ik heb geen enkele plaats waar geen zon schijnt. dank u

suus

Hoi phaedra,
Valken kunnen tegen hoge temperaturen hoor! Ik geloof dat Kazoo een zolderkamer heeft waar ze haar valken houdt en daar is het wel eens tot 40 gr. opgelopen.
Wij hebben net een voliere, en ook in de tuin die op het zuiden ligt. Het nachthok zal koeler zijn dan buiten en als het echt te warm buiten wordt gaan ze vanzelf naar binnen als ze dit willen. (vanmiddag met die harde onweer gingen ze ook massaal naar binnen toe) Verder heb ik de tip gekregen dat een regelmatige douchebeurt met warme temperaturen erg verfrissend is voor de valkjes.

Wij hebben onze voliere wel helemaal met een dak erboven. Maar ook de achterkant willen we dichtmaken, anders staan ze erg op de tocht!
Wij hebben ook bij meerdere mensen gekeken hoe zij de voliere hadden. Op deze manier kun je bij een ieder datgene "halen" wat voor jullie ook handig is.  
heel veel plezier bij het bouwen!
groet suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

suus

Nog even een toevoeging:
Het hele dak zit dicht omdat: wij katten in de buurt hebben die er op kunnen gaan liggen. Ze kunnen er ook wel voor liggen hoor dat weet ik, maar ik denk dat als er een gevaar van boven komt dit bedreigende is voor de valk. Tevens beschermt dit tegen de regen dus, maar ook ontlasting van wilde vogels, endaarmee besmettingsgevaar van ziektes.
Zorg wel dat je stevig materiaal hebt wat je goed vast zet, en maak het dak boven op het gaaspaneel dicht. Dus eerst een gaaspaneel en dan er wat bovenop schoeven. Mocht het dak toch niet zo goed vast zitten als je dacht, en de wind neemt hem mee dan zijn niet al je valkjes weg
succes
suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

phaedra

hallo suus, bedankt voor je mailtje, nu ben ik al minder ongerust voor de buitenvoliére, stel je voor mijn grote droom valt weg dat zou ik pas erg gevonden hebben, zo nu kan mijn mijn en ik ons voorbereiden en tekenen van een buitenvoliére want daar heb je toch veel variaties in hé, je wordt er nog zot van (welk tuinhuis,welke vorm.....enz) zo suus ik wens je ook nog veel succes met je valkjes en geniet ervan zoals ik.bedankt groetjes uit lierke plezierke

Stijn dc

hoi

ik zou alleszins heel het dak dicht maken, is een betere bescherming, en als ze nat willen worden gaan ze bij een regenbui wel tegen het gaas hangen (weet ik uit eigen ervaring :))

SDc:D