3 mei 2025, 21:57:07

wat moet ik die vogels geven

Gestart door arthur, 26 november 2003, 01:01:59

« vorige - volgende »

arthur

ik heb een twee valkparkieten wat moet ik die vogels geven zodat ze hun nestje kunne maken

Tara

Als nestmateriaal kan je ze een nestkastje geven, die zo'n 30 cm hoog is, en 20 breed en 20 diep. Minimaal. Groter is natuurlijk altijd beter. Daar kan je zaagsel, of iets anders in leggen. Ik zelf heb houtvezel in mijn nestkastjes liggen.

Als voedsel hebben ze hun hoofdvoer nodig, + eivoer + sepia +kalksteen + grit en maagkiezel. Dit hebben ze zeker nodig. Ook fruit kan erg goed doen, af en toe wat appel geven.

Veel plezier met het kweken! Het is echt erg leuk :).

Groetjes, Tara

Stijn dc

hello

je moet ze inderdaad een nestkast geven. als je voedsel bedoelt, dan niks speciaals watn de vogels komen enkel in broedstemming door licht en warmte.

en hoe groter het nestblok hoe beter, dat is niet altijd waar, wnat ik heb de ervarin g dat als het blok te groot is dat de vogels de eieren wel leggen, maar ze voelen zich dan niet veilig en maken de eieren dan stuk.
SDC:D

Lique

Zorg wel voor een goede inhoud van het nestkastje.
Mijn ervaring is, dat zaagsel het beste is, want ook erg zacht voor de valken is.
Houtsnippers kunnen de eitjes doorboren, als er te wild in en uit wordt gegaan door de ouders.

veel succes.

groetjes lique

Tara

Ik heb ook zaagsel, maar er staat houtvezel op (het mooie Nederlandse woordje? ;D). Dat is inderdaad lekker zacht en warm. Gisteren zag ik de kwartels lekker in het zaagsel van de bodem van de binnenvolière spelen, ze rolden zich helemaal in, echt een mooi zicht.

Nou weet je wel alles, hopelijk genoeg! Maar andere vragen zijn natuurlijk ook welkom, Arthur ;).

Groetjes, Tara

Stijn dc

hello

goed dat ze dat doen tara, maar geef je ze fijn wit droog zand? daar rollen ze zich namelijk liever in. ik zou ze maar eens zand in een schoteltje geven, je zal zien dat ze daaer in gaa nrollen.

Tara

Hoi Stijn,

ja dat weet ik, heb ik gelezen, maar heb momenteel geen wit zand, maar neem er wel eens mee als we naar de dierenzaak gaan :).

Groetjes, Tara

Stijn dc

hello

wel geen schelpen zand hoor!
 dat is volgens mij te scherp. gewoon zand uit een zandbak bijvoorbeeld, mss de speeltuin plunderen:D:D

Tara

Dat komt goed uit, er is hier vlak bij een speeltuin, alleen wel vies zand jakkie, dat gun ik hun niet hoor, en het is bovendien niet wit, maar bruinachtig.